-
Innehålls Antal
242 -
Gick med
-
Besökte senast
Forum Inlägg postade av AndreasAn
-
-
Jag behövde inte byta bränsleledningar.
-
Väldigt nöjd med bytet, fick en båt med helt andra egenskaper för motor!
Dom erfarenheter jag drog ifrån bytet i min båt var följande:
Se till att mäta noga så att den nya motorn får plats i motorrummet. Glöm inte höjden.
Vad gäller motorfästen så förlängde jag med plattjärn som bultades fast i min motorbädd.
Avgasslang och ljuddämpare behövde bytas. Även genomföringen.
En viktig sak vad gäller yanmars motorer är att svänghjulskåpan på motorer med backslag är kortare än motorer byggda för drev. Det innebär att om du skaffar en motor byggd för backslag så behöver du en speciell distansskiva som finns att beställa från yanmar-återförsäljare. Den kostar runt 4000 om jag inte minns fel. Kan leta upp artikelnr.
Lycka till!
-
-
Det var faktiskt just Jerker på Båtfixarna som jag fick tag på! Verkar som att det skall kunna gå att lösa innan semestern.
-
Försöker få tag på nån som kan hjälpa mig att svetsa den trasig pulpiten på båten. Arbetet behöver göras på plats eftersom den delen av pulpiten som är trasig inte går att ta loss.
Någon som har tips på en firma som kan hjälpa till med detta i västra Göteborg?
-
-
Ett tips om du gillar klet mer än damm är att använda Lefants paint remover. Har roat mig med att byta bottenfärg på båten nu i höst/vår och upplever att färgborttagningsmedlet spar mycket tid och värk i axlar och armar. Kletigt som skamm dock..
-
Hade en Sunwind 26 som hette Ina. Den kallades länge för Fyllepråmen så jag lade till SV i namnet bara så fick den heta SVINA.
-
Jag håller på och byter bottenfärg på en 33 fots segelbåt just nu. Använder Lefant paint remover som löser upp färgen, går sedan ganska smidigt att hyvla bort den lösa färgen med en spackelspade. Det är dock extremt kladdigt och den löser givetvis inte upp primern som måste slipas men känns ändå som att man sparar en del tid jämfört med att skrapa. Skrapade bort all färg på en 26 fots båt för några år sedan, det tar styggt på axlar och armar.
En sak jag dock har märkt med paint removern är att den trots beskrivningen inte alls verkar fungera så speciellt bra när tempen är under 5 grader. Hur man än väljer att göra, om man nu inte lejer bort arbetet, så är det ett riktigt slitjobb. Lycka till!
-
Bumpar den här tråden lite..
Är det någon som har haft problem med läckage via den här oljepluggen?Bytte o-ringen till oljepluggen i våras vilket medförde att jag fick in en massa vatten i oljan nu under säsongen. Funderar på om jag kan ha dragit åt skruven för löst eller om o-ringen hamnade fel och inte tätade ordentligt..
Ni som har SD20-drev, ska man behöva dra denna skruv väldigt hårt för att få tätt? -
Jag köpte en sådan säck på Granngården i Kungälv.
-
Hur mycket olja är det rimligt att man lyckas suga upp vid ett oljebyte egentligen?
Min 3-cylindriga Yanmar har en totalt oljevolym på 2,7 liter men jag brukar sällan lyckas suga upp mer än 1,5 via hålet för oljestickan. Varmkör givetvis motorn så oljan är ordentligt varm varje gång.
-
I Bjöla finns det riktig toa men ingen dusch.
Det har berättats för mig att det även i Hinsholmkilen bor det folk på en eller några båtar, iallafall en del av vintern.
Men det är långt att gå till spårvagnshållplatsen iallafall från de yttre bryggorna och vågbrytaren.
Jasså vart ligger det skithuset? Är det i den röda byggnaden då?
-
Mina båtgrannar i Bjöla Marina bor sedan mer än ett år i sin segelbåt i sjön. Där finns dock ingen servicebyggnad, men dom har både dass och dusch ombord.
-
Det är min upplevelse av dieselmotorer med! Höll på att lufta ihjäl mig med MD5an jag hade i förra båten. Det jobbigaste är att man behöver vara två pers för att jobba effektivt, en som skruvar och en som kör med startmotorn.
-
Hade en motorfirma som bytte o-ringarna mellan högtryckspump och tryckrören eftersom det läckte diesel. Provstartade motorn precis och läckaget är borta men upptäckte efter en stund att motorn går lite ojämnt på alla varv vilken den inte gjorde tidigare. Den hickar till lite emellanåt.
Kan det vara så enkelt som att dom inte luftat ordentligt?
-
Har också köpt diverse beg delar av honom och varit nöjd.
-
Går det verkligen att göra en övergång? Är inte risken att flödet blir för dåligt om den nya motorns slangdimension är större än den gamlas? Kanske tänker fel men det låter galet..
-
Kanske var ett lite sent tips, läste inte hela tråden innan jag svarade
-
Kolla diameter på avgasslang, jag åkte på att byta slang och genomföring när jag bytte till en större Yanmar.
-
-
Själv har jag bara behandlat vår durkteak med Owatrol D1, dränkt det rättare sagt. Sedan använde jag International teakprotector som även är ett halkskydd. Det skyddar teaken och gör den motståndskraftig mot vätskor och smuts.. Har funkat bra nu i flera år! Behandlar en gång på våren.
Tror jag testar den varianten faktiskt!
-
Kinesisk träolja har jag aldrig hört talas om, vart får man tag på det?
-
Ja jag misstänker att det är teak. Gillar inte "silvergrått" så olja kanske är ett alternativ. Ska man använda så kallad teak sealer i så fall eller owatrol?
Yanmar 2GM till 3GM
i SeglarSnack
Postad
Ja precis så. Minns inte exakt men borde vara 8mm tänker jag.