Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Athene2600

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Athene2600

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag vet att det inte e tillåtet att använda morotolja i ZFs backslag. Det var företaget som installerade motorn som gjorde det utan att konsultera generalagenten. Nämnde nog om den saken men dom gjorde det i alla fall å sade att dom använt motorolja i t.ex TecnoDrive backslag utan problem.
  2. Hade ett inlägg ungefär för ungefär ett år sedan med frågan om mortorbyte i en Nimbus 2600. Flera alternativ på motorer fanns och nu kan jag berätta att motorn som ersatte VP TAMD30 är en Hyundai SeasAll på 170 hästar med ZF 45 a backslag. Kompakt, tyst å bränslesnål maskin. Kan inte klaga på motorn. Marschfarten steg från 12 knop till 17 och bränsleförbrukningen sjönk betydligt... de blev en helt annan båt. Har en mätsträcka på 53 sjömil där den gamla motorn förbrukade 56 l soppa och den nya endast 41 l. Så relativt nöjd med motorbytet e jag. Men... för att inte allt ska låta rosigt så måste jag konstatera att backslaget, en ZF 45 A, inte e det jag väntade mej. Smäller och för ett hiskeligt ljud när man växlar. När motorn eller oljan e kall växlar den som den som ett hydrauliskt backslag skall, närmast ljudlöst. Men när oljan uppnått rätt temperatur, ja då e det som om jag hade fått det gamla mekaniska Volvo backslaget tillbaka... nästan ännu värre. Hela installationen hoppar till när man växlar. Backslaget e bytt redan en gång, ingen förändring! ATF oljan i lådan e bytt till vanlig motorolja i hopp om att den tjockare oljan skulle dämpa kopplandet, dock igen ingen förändring där heller! Oljepumpen i backslaget e bytt till en nummer mindre för att minska på trycket, behöver väl inte säga... ingen förändring där heller. Generalagenten representant till backslaget, Atoy Oy har provkört båten, mätt kopplingstrycket i backslaget å konstaterat att alla mätresultat e som det bör vara och konstaterar därefter lakoniskt att ljudet bara e en liten obehagsfaktor, en bagatell... inget att bry sej om. Företaget, Tekno Marine, som installerat motorn i båten säger att felet ligger i ZF backslaget, importören igen säger att felet ligger i motorn, för högt tomgångsvarvtal. Skitprat säger jag! Kollade olika motorer som använder samma ZF låda å deras tomgångsvarv rör sej där omkring 760 varv/minuten +- 15%. Hyundain har 772 för att vara exakt. Nu e det fullständig tystnad, ingen av de inblandade, vare sej importören eller de som installerat, har på något sätt tagit kontakt med mej vilket förefaller konstigt. Jag har på känn att det kommer å bli en intressant vår med massor brevväxling, får se hur det går. Tur att halva räkningen ännu e obetald... å kommer så att förbli tills.... Ifall någon som låtit installera en 170 hästars Hyundai med nämnda backslag i en likadan båt läser detta och har samma problem, hör av dej. Och ifall någon i framtiden tänker installera nämnda motor, ta dej en funderare. Hälsn. Christian
  3. Hej Ove! Du ställer svåra frågor. Har tyvärr ingen aning om vilken reduktion backslaget i den gamla Volvo Penta TAMD30 hade. Samma som alla andra Nimbusar med 110 hk antar jag.? Försökte kolla om jag skulle ha hittat någonting stansat på den gamla propellern... utan framgång. Rotationsriktningen e den samma på nya motorn som på den gamla och om jag inte missminner mej, så tror jag att reduktionen är 1,5 eller 2,0 på det nya backslaget. Min tanke var framför allt säkerheten eftersom Volvon började visa vissa otrevliga symptom, typ läcka både olja och vatten i bilgen, svår å starta osv. Med gamla VP:n marchade jag ung. 13 knop vid 3400 varv så man kan väl säga att litet högre hastighet, runt 15-19 knop, men med mindre varv skulle vara önskvärt. Hälsn. Christian
  4. Hej! Har låtit bya motor i min gamla Nimbus2600. Den nya motorn e en Hyundai Seasall på 170 hk. Varvet som gjorde installationen hade små problem med att få motorn å rymmas på höjdled, annars tycker jag att allt gick enligt planerna. I samma veva byttes den gamla propellern ut mot en Sole Diesel Helice 4 Palas D 18 X 17 . Båten hade sedan tidigare en 4-bladig propeller vars diameter och stigning jag tyvärr inte minns. Nu e min fråga följande, verkar propellern i ert tycke vara tillräcklig stor/lämplig för denna installation, eller e de frågan om pengarna bort? Om ni har några tankar, låt mej höra. Hälsn. Christian
  5. Hej! Har tagit ut den gamla TAMD30 ur Nimbusen. Trångt om saligheten var det, men ut kom den efter många om och men. Hoppas nu att Hyundain på 170 hästar ryms bättre. Volvon hade med åren läkt olja så ni kan gissa hur bilgen såg ut. Bilgen var full av sand å skit å geggamoja så att man kunde ha delat med sej. Min följande fråga är, nu när bilgen e tvättad och rengjord, vad skall man måla den med. Någonting som e slitstarkt, vattenfast, som inte flagar efter en säsong, lättskött, torkar inom rilmig tid för båten e utomhus men med värme inombords. Topcoat e inte ett alternativ eftersom den ska ha nästan 20 för att torka. Min tanke... 2 komp. primer på ren, torr och avfettad glasfiber och efter det Hempels Multicote eller Polybest. Har ni andra ideer/tankar så greppa pennan å berätta. Tackar på förhand Christian
  6. Suttit framför datorn på kvällarna och Googlat och det verkar som om Lombardini, Fnm och Vetus motorblock verkligen kommer från en Alfa Romeo/Fiat 1,9. Har också hört ryktesvägen att Fnm fabriken skulle vara den som marinkonverterar Vetus marindieslarna!? Vet någon något om detta?Med andra ord kan man väl tro på att tillförlitligheten kanske är den samma hos alla dessa 3 motorer oberoende märke. Rerevdelstillgången och servicen är viktig och där kan jag snabbt konstatera att de e nog Volvo och Yanmar som e strået vassare än dessa Italienare, åtminstone här i finska skärgården. Hur som helst, det ser ut som om det skulle luta mot Lombardinin fast Huyndain nog är ett mycket intressant alternativ. Vi får se hur det går. Vi har flytande båtmässa här i Helsingfors om några veckor och där tänkte jag köra igång med offert-rundan. Jag tackar för alla svar! /Christian
  7. Hej! Funderar på att byta ut en trött TAMD30 från -87 i min Ninbus 2600. Motorn har visserligen bara gått, enligt mätaren, 2200 timmar men den har börjat bråka å det e ingentin att önska sej på sjön. B.l.a vattenpumpen och generatorn har i sommar ställt till med besvär, värmeväxlaren läcker, olja i kölsvinet osv. Okej, jag hör redan er säga att sådant hör till å de e bara att byta ut den gamla delen mot nytt. Vet inte vad Volvo reservdelar kostar i Sverige men här I Finland kostar dom SKJORTAN. Att totalrenovera gammalt lönar sej knappast, för jag har ju fortfarande den gamla klumpen kvar. De e nog nytt som gäller. Flere alternativ till en ny motor finns. Och eftersom litet högre marschfart e på önskelistan så har jag valt en motorstyrka från 140 kh uppåt. Vad e det rätta alternativet, där hoppas jag få hjälp av er. Så “greppa pennan” å berätta vad ni har för åsikter. Nanni Toyota T4 155 hk 346kg 2982cc Lombardini LDW194 150hk 268kg 1910cc Vetus VF4.150e 150hk 265kg 1910cc FNM HPE 140 140hk 240kg 1910cc Huyndai D150P 150hk 261kg 2188cc Iveco SOFIM HPI 175hk 330kg 3000cc Lombardini, Vetus och FNM änvänder visst samma motorblock, Fiat/Alfa? Liten cylindervolym, mycket hästkrafter och Italienskt kan väl inte vara bra i längden… eller? Huyndai, nykomlingen på marknaden. Gör fina dieslar till bilar men hur e den i marint bruk? Nanni Toyota, Land Cruiserns motor som gjorts om till marint bruk. Motor som tål stryk åtminstone på land. 500.000 km på lansväg å den börjar bli inkörd. Iveco (Fiat) ??????? Tackar på förhand /Christian. P.S. Bogpropeller, berätta vad ni installerat i era Nimbusar , märke och hur kraftig.
  8. Har en Nimbus 2600 -88 och min fråga lyder... vad är det lättaste/enklaste/bästa sättet att rengöra, inte tömma, bränsletanken? Nimbus Boats AB har tydligen aldrig tänkt att man behöver rengöra tanken eftersom det inte finns, åtminstone i min båt, någon inspektionslucka i tanken man kan öppna och kolla hur mycket gegga moja i det finns nere i bottnet. Är jag ensam med problemet, hur har ni andra 2600 ägare gjort? Är det någon som själv vågat sej på att göra en lucka i tanken? Berätta om era erfarenheter. Tacksam för alla svar Christian.
  9. Hej! Problemet med Volvon, TAMD30 -87, är att den inte vill starta som förr. I våras när Nimbusen sattes i sjön fanns inga problem, 30 sekunder göldning och den gick som en klocka. Hela sommaren gick också utan problem men nu i början av september efter en längre tid vid bryggan började motorn bråka. Istället för att starta genast kan jag få vrida nyckeln upp till 6-8 gånger i flere sekunder (8-10) förrän den motvilligt hostar igång. När den sedan väl kommit i gång är tomgången helt OK. Motorn ryker den kanske litet mer än normalt men det kan ha med andra saker att göra . Den tar också varv normalt och kraften finns kvar. Vid 3200 varv har jag samma hastighet som tidigare i somras. När motorn väl blivit varm startar den sedan nog ordentligt... Startbatterierna, 2x75Ah är laddade, laddningen funkar ~ 13,8v körning osv, osv. Har tankat normal diesel i år sen det blev förbjudet i Finland att köra men brännolja... enda tillsatsämnet i bränslet är Biltemas diesel tillsats för spridarna, eller något. Har ingen erfarenhet av dieselmotorer, därför räknar jag upp allt möjligt och antagligen omöjligt också. Båten har varit i min ägo i snart 3 år och blivit väl omskött... oljebyte, bytta bränslefilter både nere vid motorn och uppe vid tanken , turbons luftfilter m.m allt som kan och bör bytas på våren bytes. Bränsletanken är alltid full över vintern för att minimera kondens och kollar jag det genomskinliga filtret ser jag vare sej rosk eller vatten. Bryggsnack vid klubbens brygga ger alla möjliga alternativ, allt från dåliga spridare, glödstiften slut, turbon sagt upp kontraktet för att nämna några. Som ni ser, HJÄLP behövs för att få problemet löst. Jag tackar på förhand för alla uppgifter som jag får.
×
×
  • Skapa nytt...