Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Janne80

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Janne80

  • Placering
    Kadett
  1. Gammalt ämne. Men det är en Ryds Nr 1000 Sportbåten. http://gs455.no-ip.org/krantz/ryds/ryds.htm
  2. Okej då ringer jag marinshopen. Vet du vad modellen på reglaget heter? Så ber jag dem att skicka upp reglaget bara. Bra pris på ett reglage.
  3. Vet du vart jag kan få tag på ett sådant reglage?
  4. Har en VP Archimedes / Cresent 55 hk men med ett Johnson reglage som inte riktigt passar. Är ute efter ett reglage som passar dessa motorer och är sidomonterat. Nuvarande reglage gör att spelet mellan fram och back är för litet och går inte att få in både växlarna. Finns det något universal reglage som passar till dessa motorer. Tror det är en Volvo Penta Archimedes 550 men säljaren sa att det var en Cresent.
  5. Jag har en mindre motorbåt som någon av de tidigare ägarna har monterat in en nylon dyvika genom båda skroven i en försänkning i durken som förmodligen väldigt lätt blir vattenfyld. Så för att de skulle slippa ösa ur hela tiden så gjorde de ett dränerings hål genom båda skroven med en nyon dyvika, men den verkar bara tätat från ovansidan och inte undersidan på skrovet. Den ligger under vattenlinjen vid kölen. Jag har funderat på att lägga igen hålet från båda håll och istället sätt in två självdräneringar baktill eller två dyvikor som lätt kan skruvas ut för att tappa ur vatten ur durken. Det sitter även en dyvika baktill mellan skroven för dränering av vatten som kommer in mellan skroven. Eller så lägger jag bara igen hålet och skippar alla dyvikor ut från durken, ösa med kar eller läns är kanske enklast då jag har överdrag på båten om det regnar. Vad skulle ni ha gjort? Det jobbiga blir att lägga igen hålet från båda håll då det är ett dubbelskrov och lite jobbigt då jag aldrig tidigare behövt laga hål genom skrov. Förslag eller rättare sagt, någon som har några goda råd? Jag kan lägga upp bilder på dyvikan senare för att det kanske ska bli lättare att förstå vad jag menar. Senast ändrad av Janne80 | 01 augusti 2008 | 22:00
  6. Jag försöker komma över en tilt stop för en Mercury 500 årsmodell 1966. Någon som vet av vart dessa kan beställas eller var man kan få tag på dem begagnade. Kanske några andra modeller som har samma del. Länk till bild Länken ovan syns inte för mig, så: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr= 38691&ivar=images/MERMAR/38691/26.png&inbr=395&bnbr=15&bdesc=CLAMP AND SWIVEL BRACKET ASSEMBLY Alla hjälp vore bra. Någon som vet sidor i USA som man kan få tag på delar till dessa motorer? Senast ändrad av Janne80 | 31 juli 2008 | 00:56
  7. Jag vet inte om jag ska ha elchoken också, är det ett större jobb att få den att fungera eller? Reglaget jag har saknar nyckel och elchoke. Den har endast växel, gasregalge och on/off spak. Det borde vara samma då den motorn jag ska ta delar från är av samma typ, modell. Men förmodligen något år nyare då den har elstart. Det tråkiga är att jag måste även göra ett hål för att få ut elkontakten för 12v uttaget på motorn som saknas idag. Det är även en anledning varför jag vill komma över elsystemet för elstarts modellen. Men vad är rectifiern? Jag har skruvat i många saker men en båtmotorn är inte en av dem. Men håller på att lära mig alla saker nu. Du har inga bilder på alla delar som måste finnas med för att få allt att fungera. Ser att du har en äldre modell, måste vara svårt att få tag på delar till den. Men visst finns det några i Sthlms trakten som är specialicerade på gamla merc motorer? Jag hittade deras sida tidigare men har tappat bort den nu. Mvh Janne
  8. Vet någon i fall det går att sätta dit en startmotor på en Mercury 500 som inte har det som orginal? Jag har nog kommit över svänghjul, startmotor och alla andra tillhörande delar för 1000:-. Men går det ens att montera dit på en som endast har drag? Motorn är en Mercury 500 från 1966
  9. Äntligen så har jag hittat information om båten. Det tog ett tag att hitta rätt fabrikat och modell. Det är en Ryds Nr 1000 - Sportbåten. Ryds första båt som tillverkades, vilket känns lite kul faktiskt. Senast ändrad av Janne80 | 23 juli 2008 | 13:59
  10. Nu har jag hittat flera Crescent 420 och 425 och det är helt klart inte ens i närheten av de båtarna. Finns inget som liknar dem. Ingen som vet????
  11. Ja det skulle vara därför i så fall. Har pratat med båda nu och båda säger Selco men vet inte modellen. Ingen som har en länk till en Monark 420 eller 425 så jag kan få se likheterna. Men Selco båtarna är otroligt lik min egen båt, därför så vore det konstigt i fall det inte är en Selco båt.
  12. Nej det måste vara en Selco så långt har jag lyckats komma i alla fall. Har sett två likadana på blocket som är Selco båtar men står ej modell. Har försökt få tag på dem men utan lycka än så länge. Det skulle underlätta för mig i fall man behöver komma över delar till den. // Janne80
  13. Okej så det är inte Selco överhuvudtaget då? Jag kan inte hitta några bilder på en Monark 420 el. 425 som kan bekräfta det däremot. Någon annan som har något förslag?
  14. Detta blir då mitt första inlägg i forumet. Såg att det fanns väldigt bra tips här och mycket med kunskap. Min fråga är: Finns det någon som vet vilken båttyp och modell jag har? om jag inte förstått det fel så är det en Selco men jag är osäker på om det är en Rival, Riviera eller vilka olika modeller det nu finns. Kanske någon som vet årtal till och med? Det jag har sett är att många av rival har andra typ av soffor eller liknande efter kanten. Medans jag har sett två andra som min med hårda glasfiber soffor på blocket med det stod bara sportbåt på dessa. Mvh Janne80 Senast ändrad av Janne80 | 23 juni 2008 | 16:12
×
×
  • Skapa nytt...