Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

mofanza

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mofanza

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det var någon som sa att det finns sådan marginal, men det kanske är dumt att riskera?
  2. Bytte växelhusolja igår på min utombordare för att konservera den inför vintern. Det blev en ganska kladdig historia där jag pumpade in olja tills det rann ut ur översta hålet. Då skruvade jag dit den översta skruven. MEN när jag skulle sätta dit den understa skruven tror jag nästa 1 dl olja hann rinna ut innan jag fick dit skruven. Så min fråga är, hur mycket olja får rinna ut utan att motorn kan ta skada? Det är en Yamaha 115 HK, V4 från 1994. Totalt tror jag växelhuset rymmer cirka 7,5 dl. Tacksam för svar så jag vet om jag måste göra om hela proceduren eller om det är OK som det blev. MVH / CS
  3. Jag har nu upptäckt något som kan vara boven. Lanternan på styrbord sida har vid vissa tillfällen slutat lysa. Jag misstänker att det är en kortslutning i den kabeln (innan säkringen) som gör att det laddas ur när huvudströmbrytaren är på. Kan det vara så? Idag när jag testade att starta motorn såg jag också att dioden för Lanternerna i instrumentpanelen lös svagt. Kan det vara en indikation?
  4. Hej, Jag har ett problem som jag inte vet riktigt var jag ska börja felsöka på. Det är helt enkelt så att motorn inte startade senast jag var ute och skulle hem. Detta är andra gången det händer. Första gången hade jag kört kanske 3 sjömil och skulle tanka. När jag sedan skulle starta motorn så startade inte motorn, då fick jag igång den med en jumpstarter. Efter det köpte jag ett nytt batteri och det gick bra första gången jag var ute. Idag startade jag motorn och körde ganska kort ca 2 sjömil för att sedan stänga av motorn och huvudströmbrytare. När jag sedan skulle starta så var den helt död. Själv tycker jag det hela är märkligt eftersom jag stängt av huvudströmbrytaren (så något läckage borde inte varit under den korta tid som motorn var avstängd). En annan sak som jag tycker är lite skumt är att lanterner och instrumentpanelen lyser. Jag förstår att det kanske kan göra det med lite strömkapacitet kvar, men tycker ändå det är lite märkligt. Om det varit läckage så borde motorn inte starta alls när jag skulle ut kan jag tycka? Jag tar gärna emot idéer på vad det kan vara, vad jag ska börja felsöka osv. Jag har en Yamaha 115 HK, 2-taktare från 1994.
  5. Tack för tipsen... Optimal blu känns bara för dyrt alltså. Säkert bra, men budgeten håller inte. Är det fler som har rekommendationer så please
  6. Tänkte höra om någon har tips på ett prisvärt bra batteri som har lång hållbarhet och inte för dyrt. Batteriet kommer användas främst för start av min Yamaha 115, V4 från 1994. Jag använder egentligen endast batteriet för start och användning av Plotter samt ekolod, i övrigt har jag ingen annan utrustning. Tacksam för hjälp! //CS
  7. Tänkte höra om någon har tips på ett prisvärt bra batteri som har lång hållbarhet och inte för dyrt. Batteriet kommer användas främst för start av min Yamaha 115, V4 från 1994. Jag använder egentligen endast batteriet för start och användning av Plotter samt ekolod, i övrigt har jag ingen annan utrustning. Tacksam för hjälp! //CS
  8. Hej, Tänkte höra hur båten och båtsäsongen har varit så här långt? Har du fått mätt bränsleåtgången? Har du fått rätt på det vatten du fått in vid förvaringsutrymmet under soffan? Skulle vara intressant att veta vilket varvtal och tilt som är mest ekonomiskt att köra på... Allt gott!
  9. Hej! VI har ju pratat lite tidigare om ev. läckage in i kölsvinnet om du minns. Jag tänkte höra med dig om din båt ser ut som min i fören. Precis under fästet i fören (där du krokar fast för att vincha upp båt osv) har jag ett hål rakt in. Det är typ 10 mm i diameter och går fint rakt in i stäven och sitter alltså ca 7 cm under fästet. Ska det hålet vara där? Jag tänkte att det kanske skulle vara för ventilation? Eller kan det vara boven till att jag successivt dragit in massa vatten? Tacksam för svar. MVH / Carl S Det där är väl avrinningen ifrån abkarboxen i fören? Haha! Såklart det är. Alltså, det är ju tur att man lär sig något nytt varje gång. Tur att jag inte gick på att spackla där då
  10. Hej! VI har ju pratat lite tidigare om ev. läckage in i kölsvinnet om du minns. Jag tänkte höra med dig om din båt ser ut som min i fören. Precis under fästet i fören (där du krokar fast för att vincha upp båt osv) har jag ett hål rakt in. Det är typ 10 mm i diameter och går fint rakt in i stäven och sitter alltså ca 7 cm under fästet. Ska det hålet vara där? Jag tänkte att det kanske skulle vara för ventilation? Eller kan det vara boven till att jag successivt dragit in massa vatten? Tacksam för svar. MVH / Carl S
  11. Hej igen! Tänkte höra med dig som har likadan båt som mig. I slutet av säsongen märkte jag att det kom in ganska mycket vatten i kölsvinner och jag kunde verkligen pumpa mig trött utan att få ut allt vatten. Jag tänker att det är lite konstigt att det sker helt plötsligt eller kan det vara kondens som samlar på så mycket när temperaturen mellan luft och vatten skiftar så mycket i september månad? När båten väl var uppe öppnade jag upp skruven och tömde ut säkert 6-10 liter vatten... Är det något du har erfarenhet av?
  12. Tack för alla svar. Jo, det känns som att jag kör på lite brädor under metallbalken i aktern. Borde ju räcka tycker man.
  13. Hej, Jag har 2 st. minibockar från Press&Son som jag tänkte lägga upp båten på under vintern. Jag skulle dock behöva lite tips för hur man ska justera dem för optimal stabilitet osv. En annan fråga är också om någon vet om de räcker för min båt. Enligt Press&son så behövs ett mittstöd för min båt (yamarin 575 + utombordare 115hk). Minibocken är för båtar upp till 700 kg men enligt mitt varv "borde de räcka till" medans press&son säger att man bör ha ett mittstöd. I så fall, finns tips på var man köper ett enkelt mittstöd? Tack för hjälpen!
  14. Det är bara en uppskattning men ganska väl beräknad då jag fyllt på tanken helt och kört 22 distans vid båda gångerna. Vad uppskattar du din förbrukning till? Hoppas du hittar var vattnet kommer in ifrån.
  15. Tack! Ska kolla på båtbutik! Bensinförbrukningen varierar väldigt mycket tycker jag beroende på hur jag kan köra. Var ute vid sandhamn en gång då det blåste rätt mycket jag var tvungen att dra av på gasen och gasa upp hela tiden. Då var det nog uppemot 2 liter per distans. Nästa gång jag körde och kunde hålla en jämn marchfart kring 22 knop var det max en liter (ungefär). Jag får för mig att min är som mest ekonomisk just kring 20 knop och med optimal planing där jag använder powertilten. Jag har inte varit med om något vatten alls bak under soffan faktiskt. För du menar väl där oljetank och batterin är? Eller menar du luckan längst akterut på babord sida där man brukar ha ankaret? Hur mycket vatten rör det sig om? MVH / C
×
×
  • Skapa nytt...