Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Alrik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Alrik

  • Placering
    Kadett
  1. Mellan Vaxholm och Åkersberga ligger Svinninge. Där finns både Björnhammarsvarvet och Sjö & Landservice. Båda är dyra men på Volvo Penta är båda 100% proferssionella. Riktigt duktiga.
  2. Tack för dessa inspel. Jag uppskattar dessa och har fördjupat mig i dem. Talade med en firma som distribuerar Nautilock, Marin Protect i Enköping. Där menar man att det inte finns någon möjlighet att dioden blinkar om alla batterierna är bortkopplade. Verkar logiskt tycker jag men faktum kvarstår. Alla kända batterier är borta ur båten men dioden, den blinkar och har gjort så hela vintern... Jag har även följt idén om ström från solcellerna. Bifogar en bild på hur det är kopplat. Uppifrån höger i bilden kommer fyra kablar från solcellerna som går in i regulatorn. (från ena solcellen: två svarta och från den andra solcellen: en röd och en svart.) Neråt till vänster från regulatorn går det ut två kablar, röd och svart, som i vanlliga fall går in till förbrukningsbatterierna men som nu alltså hänger fritt i luften. Min slutsats så här långt är att det måste finnas en annan strömkälla ombord. Vilket gör mig ännu mera angelägen om att hitta den. Om det finns ett annat batteri någonstans så behöver det helt säkert bytas ut för fortsatt säker funktion. Det lär vara jättegammalt. Jag tar gärna emot flera idér och mera kunskap som kan finnas på detta forum. .
  3. Tack för tipset om solcell, men...kablarna från solcellen går till ingången på en regulator. Från regulatorn går kablar till batterierna. Som alltså inte är på plats, de är utplockade. Dessa kablar hänger således helt fritt i luften och kan, såvitt jag förstår, inte vara strömkällan till Nautilock.
  4. Alrik

    Spökande Nautilock

    Min Nautilock fungerar perfekt - tror jag. Blev dock lite fundersam då jag besökte båten nu inför vårrustningen. Jag plockade ur alla batterier ut båten i höstas. Startbatteriet och alla förbrukningsbatterierna. Trots det så blinkar Nautilock-dioden. Hur får den sin ström ? Någon som har en idé ?
  5. Tack, Jag ska krypa ner och följa kablarna från givaren för att kolla om jag kan se ngn skada. Spännande ... Kan man även felsöka genom att mäta upp detta med multimeter eller annat instrument/verktyg ? Alrik
  6. Tack för tipset ! Jag ska försöka kolla om kablarna drar tjuvjord ? Från oljetrycksgivaren går endast två kablar. Är då en av dessa jord ? Alrik
  7. Har en Volvo Penta AQAD41B. Har en oljetrycksmätare som beter sig ganska underligt. Då motorn blivit riktigt varm och jag sedan börjar köra på lågt varvtal så börjar mätaren periodvis att rycka. Dvs från normalt oljetryck på 4-5 kPA så rycker visaren upp mot max vid 9-10. Inte för att stanna där utan för att omedelbart rycka tillbaka till 4-5. Den forsätter sedan att flippra så en stund, upp och ner. Sedan den började bete sig på detta vis har jag köpt ny givare till oljetrycksmätaren och bytt ut den gamla. Det hjälpte några dagar men nu har ryckigheten återkommit. Finns det någon som kan förklara detta beteende? Alrik
  8. Du ska först lägga på en grundfärg i två lager, tex. en primer från Hempel. Då den härdat, 36 tim för varje lager, lägger du på en skyddsfärg i två lager. Hempel har färg i Volvogrått. Lycka till
  9. Motorn går jämnt och fint. Oljetrycksmätaren verkar dock orolig. Vid kall motor ligger det visade oljetrycket stabilt vid 5 - 6 Psi men efter en stund ( 10 - 15 minuter ) börjar mätaren fladdra. Lite ryckigt stiger då trycket uppåt 8 - 10 Psi där 10 är max tryck enl mätaren. Jag har nu bytt oljetrycksgivare och kontaktdon till den. Med spänd förväntan startar jag efter ett par dager åter en kall motor. Du kan säkert föreställa dig min frustration då exakt samma reaktion kommer från mätaren... Hoppas det är någon här på Maringuiden som har en uppfattning om vad som kan vara lämpligt som nästa steg i felsökningen ! Vågar man ge sig ut på havet ?
  10. Tack Christer, Det är ett generell önskan att få tillgång till ritningarna till min båt men just nu letar jag efter dokumentationen av hur Nimbus tänkte sig att avluftningen skulle fungera, dels till dieseltanken men även till septiktanken. Slangdragningar och skrovgenomföring.
  11. Någon som har tillgång till ritningarna till denna båt ? Eller vet var jag kan få tag i dessa ? Helst för årsmodell -91, men även senare modell är intressant.
×
×
  • Skapa nytt...