Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Karl_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Karl_

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag köpte just en gammal vit 25 HP Jonson utombordare med elstart och tänkte byta impeller och propeller. Mod nr är J25BACTE Sn är B031572 Jag lyckas inte klura ut vilken årsmodell det är trots rätt många framgooglade årtalscheman för att sen kunna beställa impeller och propeller. Någon som kan hjälpa mig att knäcka koden? Mvh Karl
  2. Kan man som alternativ till dränering låta den gå på alkylat det sista man gör inför vintern? Mvh Karl
  3. Om det är så att det sitter skit någonstans så flödesmotståndet gör att bränslet inte räcker till full fart så borde väl mängden bränsle som kommer genom nålsögat öka om man hjälper flödet på traven med pumpen. Kan man påvisa förträngnignar i bränslesystemet genom at man pumpar lite under gång och då får respons i form av högre varvtal? Kan det vara skit i systemet om det inte ger något att pumoa i fullfart? Om man kopplar isär före motorn och pumpar, vilket flöde ska man då ha? Kan man friskförklara slangar filter pickupfilter i tanken och tank om man kopplar i sär och den spottar ut typ 0,5-1 dc per pumptag på blåsan utan att det känns tungt eller trögt eller blåsan tar tid på sig att fyllas? Mvh Karl Senast ändrad av Karl_ | 24 juli 2011 | 00:57
  4. Jag har en Yamaha 100F som sitter på en Cresent T-rex, båda från 2006. Utöver standardpropen som är 13X19 har jag skaffat: SOLAS AMITA 3 YD 3X13X21 Solas Amita 3 - Large Diameter Propeller 3X13 3/16X19R Aluminum SOLAS AMITA 4 YD4X12.75X17RB och en Garmin GFS bränsleflödesmätare. Jag tänkte se om någon av de nya är bättre till vardags, dvs ger lägre bränsleförbrukning, och om jag bör ha en annan för snabb acceleration vid vattenskidåkning om man i praktiken ids byta. Bränsleflödesmätaren har jag lekt med och minst drar det vid tomgång och nästan planing vid 16 knop 0,5-0,6. Hade det inte varit ett förbrukningsminima där så hade jag inte trott att det var planing... och sen går förbrukning långsamt upp med hastighet men inte så mycket som man kan tro för att vid 25 knop och däröver börja dra uppemot och över litern. Lite tokigt att den inte har mer än en värdesiffra Mitt testprogram för val av propeller tänkte jag skulle vara. Accelerationstest från stillastående med varm motor till 20 knop på tryckloggen mäts i sek. Bränsleförbrukning vid 18 20 22 24 26 28 och 30 knop mätt med gps. Förutsättningarna ska vara vindstilla väder.. Vad sägs om körschemat? Bör något justeras? Men som jag skrivit om i annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=404699 så har jag fått problem som måste lösas innan testet kan sättas igång. Mvh Karl Senast ändrad av Karl_ | 24 juli 2011 | 00:42
  5. japp det verkar vara mycket lika symptom, jag hittade inte någon raderatråd men jag fortsätter skriva i din för där hade du fått massa bra tips. Mvh Karl
  6. Jag har en Yamaha 100F som sitter på en Cresent T-rex, båda från 2006. Idag upptäckte jag att den inte varvar upp till sina vanliga 5800-6000 varv som den brukar, senast för några veckor sedan, utan jag fick upp den till 5400 när vi var några i båten och jag lyckades sega upp den till 5600 när jag var ensam i den när den fått vila några timmar och vi lastat ur allt. På kvällen var det vindstilla. Vad kan vara fel? Hur felsöka? Mvh Karl
  7. Sådärja, jag felsökte och det visade sig att det inte var tätt där slangen går in i förgasaren efter filtret och jag fick det inte heller tätt förrän efter det att jag flyttat slanklämman så den går över nipelns fläns/grövre parti. Jag fick det tätt så nu går den på fullgas och jag är hur nöjd som helst. Tack för åtgärdsförslagen. Mvh Karl
  8. Jag har en 20 år gammal mariner 20hp som jag äntligen lärt mig hur man ska starta... Man pumpar upp bränsle när den är i upphissat läge och låter bränslet flöda, ger lite gas, så startar den snällt på första rycket. Jag har mätt bränsleförbrukningen och den drar 0,3 per hptimme som den ska och är i övrigt perfekt för båten. Men av någon anlednign får den inte tillräckligt med bränsle. När jag ger gas varvar den snällt upp men sen så orkar den iten riktigt och går ner och pendlar mellan 70 och 90% men om jag försiktigt klämmer på blåsan och ger den mer så går den rappt upp på 100%. Vad är fel och kan jag fixa det på något bra vis? Mvh Karl
  9. Jag har en obromsad TK 1250 som jag dränker naven på både vår och höst. Den har hunnit bli 3 år och jag har sedan den var ny funderat på att eftermontera en smörjnippel på varje nav. Borra, gänga och skruva i nipplen är lätt, frågan är bara att veta var man skall sätta den. Nån som har ett tips? Finns det någon nackdel med att trycka in lite fett ett nav som i orginalutförande inte har fettnippel? Kan man trycka för mycket och vad där lagom? Har jag elliminerat vådan avvår och höstbad om jag tryckerin fettoch skall man fylla på med fett före eller efter man badar? Vad sägs om att säta nipplen mitt i koppen? Mvh Karl Senast ändrad av Karl_ | 23 maj 2010 | 08:39
  10. Jag lånar denna tråd. Jag har en 100 hästars Yamaha 4t utombordare. Nu har den använts för tredje säsongen och totalt har den körts under 60 timmar varav under 10 timmar första säsongen. I år så kanske den har gått 20 timmar. Den har tidigare servats av verkstad enligt rekommendationen men mot bakgrund av den korta körtiden börjar jag fundnera på att lämna in den vart annat år och vart annat år själv byta växellådsolja motorolja tändstift oljefilter. Ventilspel och liknande ger jag mig inte på men det kanske räcker att göra det vartannat år om den bara gått 50 timmar mellan ventilspelskontrollerna. Om jag inför ett sådant här snålprogramm bör man då se till att impellern byts vart annat år när motorn lämnas in? Skälet till att jag överväger ovanstående snålprogramm är inte bara kostnaden och de få timmarna utan även att jag ser att jag kan spara tid på att vidta de nödvändigaste åtgärderna själv och därmed slipper transporttider och strulet av att passa verkstadens tider för inlämning och uthämtning. Kan man köra den på alklatbensin det sista man gör som alternativ till att dränera den på bensin. Mvh Karl
  11. Bo, du får gärna skicka samma info till mig om du har möjlighet. Jag har en 20 HP mariner från 1988. Hur gör man för att uppgradera den till 25 hp? Mvh
  12. Hej, Hur gör man lämpligen för att rikta en ekolodsgivare snett frammåt. Tanken är att den skall riktas så mycket frammåt att den tex visar dubbla djupet för att man ksall få framförhållning när man närmar sig något grunt. Går det att göra? Är det lämpligt att göra så här? Syftet med ekolodet är främst att varan för att det blir så pass grunt att mna riskerar att gå på något. Exakt hur djupt det är är inte så noga särskilt inte när det är mer än någonmeter djupt. Mvh Karl
×
×
  • Skapa nytt...