Jump to content
Wednesday 03 March 2021

CraneIsland

Medlemmar
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About CraneIsland

  • Rank
    Löjtnant
  1. Hej, efter 13 omilda vinterbehandlingar där mina båtar har frusit fast i isen tänkte jag bli lite snällare nu. I alla år har jag fått rekommendationen att en motor trivs bäst om den får frysa fast i isen (om båten ligger i sjön alltså), annars är risken stor att kylvatten spränger delar av motorn när det fryser. Problemet när man låter båten frysa fast är att isen ibland skjuter upp skrovet, men där motorn sitter fastfrusen och aktern då hamnar längre och längre ned och till slut vattenfylls. Nu till min konkreta fråga: Om jag först tar upp båten på land (har tyvärr ingen möjlighet att behålla den där över vintern) och tömmer motorn på kylvatten (med moton i nedfällt läge) och därefter fäller upp motorn och placerar båten i sjön. Då borde väl inget kunna frysa sönder? Eller? Senast ändrad av CraneIsland | 10 oktober 2011 | 23:17
  2. ...förresten, man undrar ju vad som gör duken/materialet så dyrt? Räknade ut att det skulle bli dryga 15 000 för en 5-6 metersbåt. Undrar just hur en vanlig klassisk ordentlig presenning skulle stå sig mot den riktiga varianten? Den kostar ju i princip ingenting i jämförelse. Man kanske ska testa, för att åtminstone utvärdera huruvida det känns att placera pråmen på det viset.
  3. Så där ja, det var ju exakt den jag menade! Tack! Hmm, jag har också funderat på eventuella gnid-friktions-problem. Fast egentligen borde ju båten ligga ganska stilla mot duken? Eller också inte... En variant på problemet skulle kunna uppstå med ett av mina aluskrov, som är rejält repigt på undersidan. Att bara köra upp på duken kanske innebär att den går sönder, alternativt gnids den sönder efter en tids rörelse? Hursom, jag är tilltalad av lösningen. Överlag gillar jag allt som förenklar och förbättrar parkering av båten. Jag pendlar varje dag och ofta blir det flera turer till olika bryggor, Y-bommar, bojar etc. Varje sekund av sparad tid och förbättrad effektivitet välkomnas!
  4. I någon båttidning såg jag en ganska smart variant på en duk som satt placerad mellan Y-bommarna. Vill minnas att man bara körde in båten, så blev den automatiskt centrerad att duken gjorde det otrevligt för växter att käka sig fast på skrovet. Nu hittar jag inte tidningen och har försökt googla men hittar inget. Kanske någon har koll och vet vad jag söker? thx Senast ändrad av CraneIsland | 06 augusti 2009 | 23:12
  5. Möjligen kan systemet behöva luftas, men har montering gått rätt till, dvs ingen luft i systemet från början så brukar påfyllning vara enda löpande skötsel. Egentligen ska inte heller olja behöva fyllas på. I sånna fall läcker det nånstans. Vissa oljor expanderar (mer eller mindre) i värme vilket gör att man vintertid kan få fylla på lite extra, eftersom det då är kallare. Fast det är ganska marginella mängder. Jag brukar också dränka in de rörliga delarna runt motorn i lite 5-56 eller motsvarande ibland. Något man inte ska göra är som min granne. I all välmening skottade han bort snö från min båt samt hackade bort is runt motorn. Dessvärre råkade han sätta spaden i kolvpinnen till hydrauliken så den fick ett tiotal skarpa grader i sig. Efter 30 sekunders styrande gick packningarna/o-ringarna sönder, pga av hacken, och kort därpå började oljan läcka i rask takt. Sen fick jag köpa en del nya prylar... Senast ändrad av CraneIsland | 15 mars 2009 | 20:07
  6. Efter att nästan varje vinter ha dragit av en styrvajer bytte jag för några år sedan till hydraulik på min 50 hk. Sen den dagen har det aldrig varit några problem med styrningen. Så länge man kör under varmare omständigheter tycker jag däremot inte att skillnaden är så stor mellan vajer och olja. Men som sagt, körning i kyla, då är det hydraulik som gäller! Jag åker året runt, då blir valet enkelt.
  7. Hape hittar du på: www.hape-metalworks.com Jag har flera grannar som kör Alucraft (både 16 och 19), utan problem. Det är inte samma aggressiva V-botten eller snygga finnish och design som Anytec, men välgjord och rejäla lösningar, el etc. Kanske ska du även kika på Yxlö: www.yxlomarin.se Eller, om du vill ha något i stil med Anytec så finns ju Vector:www.vectormarine.se Om du vill ha något större så finns ju även Hummerfish: www.hummerfish.se/ Senast ändrad av CraneIsland | 08 februari 2009 | 21:24
  8. Anytec, Arronet, Alucraft, Alukin och Hape. I nämnd ordning.
  9. Jag skickade en fråga till Evinrude US och fick det här svaret: The Evinrude Multi Fuel engines are made specially for the Military that for certain missions and application has to run on other fuel than gasoline. For the usage you describe you will be much better off with a regular Evinrude E-Tec engine. It’s not possible to get electric start on the 55 Multifuel and it’s not possible to use it with remote control / remote steering. It will be available, the pricing is not finalized yet but it will be more than twice the price of a Evinrude E-Tec 60 HP.
  10. Jag håller med, ingen ratt och ej elstart verkar onödigt jobbigt. Det kan inte vara så lockande säljargument...
  11. Är det någon som vet mer om den här miltärmodellen från Evinrude som verkar vara tillgänglig? Går den att köpa i Sverige? Vad kan den kosta? Och inte minst, hur mycket substans kan det vara? Jag kan inte påstå att jag är på jakt efter en motor som går att köra på allt som brinner, men däremot en motor som stoppar för mycket stryk, året runt. Det finns så klart mer information på Evinrudes egen site (US), fast det gick inte att direktlänka dit. http://www.spooled.com.au/Article:1408 - en spontan och stor nackdel jag själv märkte är att motorn bara verka funka med rorkult och ej elstart. om det stämmer så sprack allting redan där... Senast ändrad av CraneIsland | 28 september 2008 | 09:14
  12. Jag misstänker också att det är kortis i den svarta boxen, för jag kan inte hitta någon annan synlig förklaring. Faktum är att pumpen fortfarande funkar, så med hjälp av dina fixa-själv förslag så ska jag testa å bygga en egen autoswitch! Tack!
  13. Har en Buster med Johnson auto-länspump som står på för fullt, fast det är torrt i båten. En tidigare modell av autoläns jag haft så hände samma sak, fast då var det en flottör som hade hakat upp sig. Nu sitter bara en plastbox (som inte går att ta sig in i) som sköter den automatiska av/på- funktionen. Har därför lite svårt att lokalisera felet. Någon som känner igen problemet eller har något tips på vart man letar felet? Senast ändrad av CraneIsland | 22 september 2008 | 08:49 Senast ändrad av CraneIsland | 22 september 2008 | 08:50
  14. Jag ger frågan en knuff. Köpte nämligen en 300 häromdan och fastnade på samma fråga.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy