Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

MD47

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MD47

  • Placering
    Fänrik

Profile Information

  • Plats
    Söderhamn

Senaste Profilbesöken

774 profilvisningar
  1. Hej Är någon som kan tipsa mig om en prisvettig åkare med kranbil som kan köra en 6m segelbåt (1,3ton) från Nacka till Ingarö? Det räcker med en vanlig kranbil med fast eller tippbart flak, så det behövs således ingen lastbil med kölficka (har bockar). Våran firmas lastbil är såld, och de åkare vi normalt anlitar är fullsmetade... Tack på förhand! MVH// Magnus
  2. Det är ju upp till var och en. Har man en gammal motor som man får att gå klockrent trots att det inte är helt enligt manualen så finns det ju ingen anledning att riva vidare om man inte har det som hobby. Det finns en regel som säger att man ska inte mecka en motor som fungerar och det håller i alla fall jag mig till, precis som många andra. Sen givetvis ska man ju ta reda på vad som orsakat ett ev. fel så att det inte uppstår igen eller riskerar att orsaka andra skador, men små justeringar som mitt fall kräver inga efterforskningar. Min motor hade stått still i några år något isärplockad pga mindre defekt som tidigare ägare inte orkade ta itu med. Vill klargöra attt i mitt fall så var det ingen skillnad på kall eller varm motor när den tjuvstannade, utan den betedde sig likadant kall som varm. Sen ska man inte krångla till det när man skruvar. Kolla det enklaste, tändstift/ tändhattar, bränsleslangar, filter m.m. innan man börjar riva förgasare m.m. Tjuvluft är ett vanligt fel på gamla snurror. Termostaten som du nämnde är det inte många som tänker på! Att termostaten kan påverka tomgången negativt om den är defekt är helt korrekt. Kyler den för mycket så blir ju arbetstemperaturen fel. Flera gånger under årens lopp när folk har haft problem med att motorn larmar pga för hög temp. trots att de har bytt impeller så har jag frågat om de har kollat termostaten. Svaret har då blivit: Termostaten, finns det på en utombordare, vart sitter den!?!?...
  3. Justerade bara dessa lite snabbt innan jag skulle ut på sjön. Justerade tills den gick rent och fint. Jag har justerat dessa skruvar tidigare både på Yamaha och Suzuki från tidigt 90tal, och ingen av dessa justerades enligt manualen. Fick även rådet av en meck att justera tills den går bra, då det kan skilja sig lite på motorer med några år på nacken. Min motor går klockrent med den inställningen så det räcker för min del. Så går det inte med den inställningen som du angav så får man justera lite i taget tills snurran går bra. //Magnus
  4. Nu har jag varit nere och kikat på motorn och fann ett fel. Luftskruvarna var olika inställda på förgasarna, så jag skruvade dem i botten och drog ut dem 3,5 varv. Nu går motorn rent och fint på tomgång och har ingen tendens på att tjuvstanna. Ett tips, ta en penna och kladda på ena skruvskallens halva så blir det lättare att ha koll på varven. MVH// Magnus
  5. Hej Jag har exakt samma problem med min Evinrude 70hk (modellår 1998). Jag kör dock fortfarande med separat oljetank. Motorn puffar till på tomgång och stannar men går i övrigt mycket bra. När det gäller delar så rekommenderar jag Lidingö Marin där jag själv har beställt delar och är mycket nöjd. //Magnus
  6. Hej Båten finns på land på Värmdö. // Magnus
  7. Jo du har en poäng där. Jag har nu skickat in de uppgifter jag har så får försäkringsbolaget ordna resten. Hade för övrigt inbrott i båten igen under helgen, dock blev inget stulet denna gång men återigen så va ruffluckan uppbruten. Tröttsamt...
  8. Hej Jag hade inbrott för ett par helger sedan i min segelbåt (Marieholm SeaCat) som fortfarande står på land. Jag blev bl.a. bestulen på relingslisten!! Det va en gummilist med en rostfri skena som var skruvad var 15e cm. Försäkringsbolaget vill ha in en offert, men problemet är att de företag som jag har varit i kontakt med svarar inget för oss och dylikt. Min fråga är således, är det någon som känner till något företag i Värmdö/ Nacka regionen som kan lämna en offert på detta?? Tack på förhand! MVH// Magnus
  9. Hej Jag ska byta propellern på min Honda 50hk (sliten sen tidigare ägare) till en med samma stigning. Jag tänkte köpa en prop på Sea sea men kan inte avgöra vilken propeller på Sea Sea som min motsvarar. Normalt står ju stigningen på proppen, men på min står följande: 48 73136 A40L 13. Vilken propp motsvarar detta? Tack på förhand!
  10. Hej Jag är på jakt efter en beg. topp till min Evinrude 70hk 2takt från 1997 och undrar om det är någon skillnad på topparna från tidigt 90 tal och min 97a? Jag såg att det va olika nummer i reservdelskatalogen. Jag har dessvärre inte den gamla toppen kvar så att jag kan jämföra. Tack på förhand! Mvh// Magnus
  11. Hej Jag spanar runt lite efter en stabil Ht eller Dc på 5-5.5m som jag kan slänga på min Honda 50hk snurra på (fartområde ca 22-27knop. Är det någon som känner till och kan dela med sig av sina erfarenheter av t.ex. Nor-dan 18ht (är den rank eller stabil?), Rana 18 kabin (räcker det med 50hk?), Crescent 53 Dc brukar ha 70hk på akterspegeln, men räcker 50hk? Örnvik 500 sport (är den rank?) Tar gärna mot andra förslag på båtar i prisklassen 20-30 000 kr utan snurra. Tack på förhand! Mvh//Magnus
  12. Hej igen! Tack för svaren! Vi stryker Elite Det blir ett besök till Erlandssonsbrygga när tillfälle ges för att kika närmare på de andra två plottrarna. Mvh// Magnus
  13. Hej Jag funderar på att eventuellt investera i en Gps/Kartplotter och skulle vilja ha lite kommentarer och åsikter om vad som är bra resp. dåligt på följande plottrar: LOWRANCE ELITE-5M(i), LOWRANCE HDS-5m och Garmin 526. Garmin 526 kostar 5990kr sjökort 1190kr/1890kr LOWRANCE ELITE-5M(i) kostar 4795kr sjökort 1490 kr. LOWRANCE HDS-5m 4290kr (kampanj sjökort 1490 kr. (Aktuella priser är från Erlandssonsbrygga.) Tack på förhand! Mvh//Magnus
  14. Hej, Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av billigare batterier. På företaget jag jobbar på så har vi blivit tvungna att byta ut batterierna på några bilar då dessa börjat ge upp pga ålder. Då det tydligen skulle ta tid att få fram just de batterier vi skulle ha eftersom våra modeller va slut på lagret så blev det några besök på Biltema. Frid och fröjd men sen kom kylan.....Batterierna blev svaga och orkade inte vid flertalet tillfällen få igång bilarna efter natten. Jag stod och handlastade arbetsbilen med varningsblinkersena igång vid ett tillfälle i fjuttiga 6-7minuter och efter det så gick inte bilen att starta pga att batteriet va urladdat. Vid 10-15 minusgrader orkade inte ens batteriet hålla sig vaket när jag körde den el-hydrauliska kranen (rörde knappt spakarna!) trots att motorn va igång! Generatorn va det inge fel på. Vi tröttnade totalt och inhandlade Global och Varta batterier till bilarna och sen dess har allt funkat problemfritt, detta trots -25 grader! Det finns även ett batteri som heter Heavy Duty som olyckligtvis hamnade i lastmaskinen och traktorgrävaren för 2-3 år sen (man trodde ju på försäljaren!). Kort kan jag säga att det blev både reklammationer och en jädrans massa skarvkabeldragningar under vintern och laddaren fick jobba mycket. Kort sagt: Visst kan vi ha drabbats av en jädrans massa måndagsexemplar, men nu blir det enbart kända märkesbatterier i vagnparken (och i båten). OBS!!! Detta är dock inget gnäll om att allt billigt på t.ex. Biltema, Jula, Rusta och dylikt skulle vara dynga för det är det inte, men vissa saker håller helt enkelt måttet.
  15. Hej, såg att Hjertmans säljer en bogpropeller av märket MAX som för mig är ett helt okänt märke. Är det någon som har erfarenhet av detta märke? Är det något som kan vara värt att satsa på? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...