Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

jonro3

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jonro3

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Åkersberga

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det finns som standard på Sealine S28 ett bypass relä som kopplar ihop batteribankarna för att lösa det problemet.
  2. Lösningen blev som bifogad bild. Då laddas båda batterierna upp till ca: 80%, sedan toppladdas förbrukningsbatterierna, av genaratorn för startbatteriet och solcellen. CTEK.pdf
  3. Jag får nog hålla mig till CTEK nu eftersom jag har dom grejorna.
  4. Det borde rimligtvis fungera, och jag tror att installationen är så som orginal eftersom förbrukningsbatteriet laddas oavsett vilken motor jag startar.
  5. Absolut, frågan är ställd men svaret verkar dröja så därför testar jag här. Köra generator utan last har jag inte tänkt. Startade bara upp någon sekund för att se om laddningen startade vilket den inte gjorde. Har sett en massa svar på liknande fråga och då kopplar man båda generatorerna parallellt till Startbatteriet och sedan via CTEK D250S till Förbrukningsbanken. Men är lite osäker på hur bra det är.
  6. Hej! Jag har en fråga om CTEK D250S och M300 tillsammans med dubbla generatorer. Jag har två VP AD31P med varsin generator. Ett startbatteri på75 Ah, och en förbrukningsbank på 2xparallellkopplade 100 Ah AGM batterier. 50W Solpanel. Funderingen jag har är hur man på bästa sätt kopplar in detta till båtens generatorer. Enligt CTEK's beskrivningar så ska man koppla Från Generator till Startbatteri och vidare in i CTEK D250S och utgången kopplas till Förbrukningsbanken. Men då används ju bara en generator. Kan man koppla båda generatorerna parallellt till Startbatteriet o.s.v. PS: Måste D250S ha 12V in på ingång för att fungera? Har testat att koppla generator direkt in på D250S utan att ha med startbatteriet, men då fungerar det inte alls. Med vänlig hälsning Roger
  7. Jag har mycket goda erfarenheter från Sealine från England. Köpte en S28 som var i mycket bra skick (375tim) det enda som inte var så bra var gummilisten runt rutorna, som jag kommer att byta i vinter. Motorerna såg nästan nya ut och inget oljestänk i mootorrummet //Roger
  8. jonro3

    SunQuest 43

    Finns det några fler SunQUest ägare på Maringuiden? Det vore kul med lite utbyte av erfarenheter av båten, jag har en SunQuest 43 -91 som jag är mycket nöjd med. Håller på att frächa upp den med nya dynor och inredning mm. SunQuest är inte så vanlig även att det är samma skrov som Princess med lite ändringar av rutorna i salongen. Skriv gärna ett inlägg och berätta lite om jus din båt. m.v.h Roger PS. Jag har lagt upp en klubbsida på Maringuiden (Sunquest)
×
×
  • Skapa nytt...