Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

gusten1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    281
  • Gick med

  • Besökte senast

Forum Inlägg postade av gusten1


  1. 2020-06-01 vid 09:45 skrev MarkusF:

    Jag såg Norhern light när den låg i Fiskebäckskil. Den är såld sedan några år till en familj i Holland, så det måste vara de som säljer den nu.

    Det finns en, som jag trodde likadan på Grundsund (också på Skaftö, liksom Fiskebäckskil), men nu misstänker jag att det är en OR40. Jag tror den är lite högre på vattnet, framför allt akterut. Men det är nog marginella skillnader. Riktigt rejäla båtar det det i varje fall, men lite för stora för mig. 

    Den i Grundsund är en Joshua och alltså en systerbåt till Northern Light.


  2. 2020-06-10 vid 07:38 skrev MarkusF:

    Jo, "Spray" var ju en helt annan konstruktion. Men Bernard Moitessier´s "Joshua, som jag syftade på är så lik OR40 att jag misstänker att de är byggda från samma ritning. Men jag gissar...

     Bernard Moitessier´s "Joshua" är för övrigt döpt efter Joshua Slocum som seglade "Spray".

    Du gissar helt fel, det är två helt olika båtar OR och Joshua.


  3. Håller med ovanstående skribenter. Du bör åtgärda rosten annars blir det bara värre. Trä och stål är en dålig kombination. Om teaken är skruvad/"spikad" i ståldäcket är det nog inget annat att göra än att ta bort den, blästra och byta plåt där det är för tunt. Det blir inte billigare att vänta.


  4. 2020-08-22 vid 11:12 skrev BSven:

    Det var väl det som ditt ursprungliga inlägg handlade om? Om du HAR en båt så känner du till dess egenskaper, styrkor och svagheter. Fixa det absolut viktigaste ur säkerhetssynpunkt så ÄR den bra att ge sig iväg med. Sedan gör vi nördar det som vi gör bäst, idissla detaljer om vad som gör en båt PERFEKT!
    Visst, en OE32 eller Joshua kanske har en lämpligare utformning än din Jeanneau, Bavaria, Hanse men då kanske du förlorar den seglingsglädje som är hela orsaken till att du vill iväg? 
    Bekymrar det dig att din sittbrunn är för stor? Köp en stor kylbox eller dynbox och remma fast ordentligt. Mer förvaring och mindre sittbrunn - klart! 
    Salongen är så stor? Sätt dit några grabbräcken här och var - klart!
    Är badplattformen olämplig för på/avstigning i sjögång? Skruva dit valfri badstege som du tror på - klart!
    Den perfekta båten kan man fundera över medan man är ute och byta till senare om det känns motiverat men det skall inte vara en förutsättning för att ge sig av.


    (Skrivet av en som ägnat fem år åt att bygga den perfekta långfärdsbåten inför en segling till Gotland...)

    Varför skulle man förlora seglingsglädjen i en Joshua eller OE 32?


  5. Jag gjorde en beställning för ett tag sen och swishade pengar. Fick efter två veckor och flera påstötningar svar att varan inte fanns. Sen tog det en månad och massor av mail innan jag till slut fick tillbaka pengarna. Mycket trist då jag förut bara haft goda erfarenheter.


  6. Jag har min Air-X monterad på 6 gummikuddar i mesanmasten, men det är ändå störande ljud i akterruffen. Ju mer dämpning du kan få dit dess bättre kommer du att sova. Byte till "blåa blad" gjorde att det störande propellerljudet nästan försvann.


  7. 2020-02-24 vid 12:15 skrev Hubbles:

    . Vad jag har för.....

     

     

    Stora skillnaden är enligt mig att sörlandet är mer som Bohuslän, fullt av båtar, jämfört med norrut. Där är det inte lika trångt. 

     

    Citat

    Förutsättningar:

    Vi har en Semona 30, en långkölad 30-fots skönhet från 70-talet. 

    Citat

    Båten duger säkert, det är bara några ställen som man behöver segla utomskärs på hela vägen till norra Norge. Lindesnäs (bara några mil), Lista, Jären, Statt och några ställen till. Har man tid att vänta på gynnsamt väder är det inga problem.

     

     

    Citat

     

    Ankring

     

    Om det inte passar sig att ankra, finns det mycket gästhamnar att gå till?

     

    Gästhamnar finns det gott om och priserna är lägre än i Sverige. Tidvattnet norröver gör att det för det mesta är flytbryggor att ligga vid. Svajankring är ett alternativ men på många ställen är det för djupt.

    Motor

    Vår motor är en inombordare, en Yanmar YSE 8 med 8 hästar från 1976 

     

    Gjorde en Lofoten tripp för ett par år sen och den stora överraskningen var hur mycket motor vi körde, säkert 80% av tiden var det motor eftersom det är svårt att segla i svaga vindar eller vridande i fjordarna.

     

    Citat

     

    Säkerhetsutrustning

    Det som duger i Sverige duger i Norge.

     

    Kostnader

    Hamnavgifter är billigare på vissa ställen gratis, maten är lite dyrare.

     

     

    Avstånd

    2218 mil gjorde vi från Bohuslän till Lofoten tor. Drygt tre månader tog det för oss men då hade vi en del långa etapper dock utan en enda nattsegling.

     

    Lägga upp båten i Norge över vintern

    Har för mig att man numer kan lägga upp båten över vintern utan tull- o momsproblem. 

     

    Övriga tips och råd:

    Du kommer inte att ångra dig om du seglar till Lofoten. Fantastiska scenerier och en mycket välkomnande gästfri befolkning. 

     

     

    • Gilla 2

  8. Jag har en Sterling som reglerar generatorn. PDar tror jag den heter. Efter några minuters softstart laddar den minst 50% mer än vad standardregulatorn gjorde. Upp till 70 A har jag läst av. Generatorn är en Hitachi på 80A.


  9. 1 timme sedan skrev larban:

    Ja du Rikard, det är precis det hon gör när hon inför FN säger ”och jag är en av de lyckligt lottade”. Vet inte om du fattat att allt fler kommer behöva fly i framtiden pga klimatet, alltså pga torka, översvämningar, extremväder mm. 

    Här kan du läsa mer om det: https://www.migrationsinfo.se/migration/klimatflyktingar/

    Antal klimatflyktingar idag uppskattas till ca 22,5 miljoner. 

    Enl denna artikel:

    https://www.svd.se/vi-bor-ta-vart-ansvar-for-klimatflyktingarna

    Den mest citerade prognosen förutspår att det år 2050 finns 200 miljoner människor som migrerat på grund av klimatets påverkan.

     

    Lyssna på budskapet fokusera inte så hårt på budbäraren. 

     

    Artikeln du hänvisar till i SVD är en partsinlaga, "Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.".

    Hur många som kommer att behöva flytta pga klimatförändringar återstår att se. Havsnivåhöjningen tex är ju inte på något sätt alamerande.

×
×
  • Skapa nytt...