gusten1
-
Innehålls Antal
281 -
Gick med
-
Besökte senast
Forum Inlägg postade av gusten1
-
-
"Ny motor 2005". När blir en motor gammal enligt dig?
- 2
-
2020-06-01 vid 09:45 skrev MarkusF:Jag såg Norhern light när den låg i Fiskebäckskil. Den är såld sedan några år till en familj i Holland, så det måste vara de som säljer den nu.
Det finns en, som jag trodde likadan på Grundsund (också på Skaftö, liksom Fiskebäckskil), men nu misstänker jag att det är en OR40. Jag tror den är lite högre på vattnet, framför allt akterut. Men det är nog marginella skillnader. Riktigt rejäla båtar det det i varje fall, men lite för stora för mig.
Den i Grundsund är en Joshua och alltså en systerbåt till Northern Light.
-
2020-06-10 vid 07:38 skrev MarkusF:Jo, "Spray" var ju en helt annan konstruktion. Men Bernard Moitessier´s "Joshua, som jag syftade på är så lik OR40 att jag misstänker att de är byggda från samma ritning. Men jag gissar...
Bernard Moitessier´s "Joshua" är för övrigt döpt efter Joshua Slocum som seglade "Spray".
Du gissar helt fel, det är två helt olika båtar OR och Joshua.
-
Håller med ovanstående skribenter. Du bör åtgärda rosten annars blir det bara värre. Trä och stål är en dålig kombination. Om teaken är skruvad/"spikad" i ståldäcket är det nog inget annat att göra än att ta bort den, blästra och byta plåt där det är för tunt. Det blir inte billigare att vänta.
-
Ja det är olika huvudmän.
- 1
-
Min mast är 16,2 m över vattenytan och jag går under utan problem.
- 1
-
2020-08-22 vid 11:12 skrev BSven:Det var väl det som ditt ursprungliga inlägg handlade om? Om du HAR en båt så känner du till dess egenskaper, styrkor och svagheter. Fixa det absolut viktigaste ur säkerhetssynpunkt så ÄR den bra att ge sig iväg med. Sedan gör vi nördar det som vi gör bäst, idissla detaljer om vad som gör en båt PERFEKT!
Visst, en OE32 eller Joshua kanske har en lämpligare utformning än din Jeanneau, Bavaria, Hanse men då kanske du förlorar den seglingsglädje som är hela orsaken till att du vill iväg?
Bekymrar det dig att din sittbrunn är för stor? Köp en stor kylbox eller dynbox och remma fast ordentligt. Mer förvaring och mindre sittbrunn - klart!
Salongen är så stor? Sätt dit några grabbräcken här och var - klart!
Är badplattformen olämplig för på/avstigning i sjögång? Skruva dit valfri badstege som du tror på - klart!
Den perfekta båten kan man fundera över medan man är ute och byta till senare om det känns motiverat men det skall inte vara en förutsättning för att ge sig av.
(Skrivet av en som ägnat fem år åt att bygga den perfekta långfärdsbåten inför en segling till Gotland...)Varför skulle man förlora seglingsglädjen i en Joshua eller OE 32?
-
Du har sannolikt luft i systemet som gör att värmaren inte blir av med värmen och stänger då av sig. Porlandet tyder på luft.
- 1
-
-
Jag gjorde en beställning för ett tag sen och swishade pengar. Fick efter två veckor och flera påstötningar svar att varan inte fanns. Sen tog det en månad och massor av mail innan jag till slut fick tillbaka pengarna. Mycket trist då jag förut bara haft goda erfarenheter.
-
Ska du ligga med elvärmepatron inkopplad är det bara isolationstransformator som ger ett fullgott skydd.
-
Jag har min Air-X monterad på 6 gummikuddar i mesanmasten, men det är ändå störande ljud i akterruffen. Ju mer dämpning du kan få dit dess bättre kommer du att sova. Byte till "blåa blad" gjorde att det störande propellerljudet nästan försvann.
-
2020-02-24 vid 12:15 skrev Hubbles:. Vad jag har för.....
Stora skillnaden är enligt mig att sörlandet är mer som Bohuslän, fullt av båtar, jämfört med norrut. Där är det inte lika trångt.
CitatFörutsättningar:
Vi har en Semona 30, en långkölad 30-fots skönhet från 70-talet.
CitatBåten duger säkert, det är bara några ställen som man behöver segla utomskärs på hela vägen till norra Norge. Lindesnäs (bara några mil), Lista, Jären, Statt och några ställen till. Har man tid att vänta på gynnsamt väder är det inga problem.
CitatAnkring
Om det inte passar sig att ankra, finns det mycket gästhamnar att gå till?
Gästhamnar finns det gott om och priserna är lägre än i Sverige. Tidvattnet norröver gör att det för det mesta är flytbryggor att ligga vid. Svajankring är ett alternativ men på många ställen är det för djupt.
Motor
Vår motor är en inombordare, en Yanmar YSE 8 med 8 hästar från 1976
Gjorde en Lofoten tripp för ett par år sen och den stora överraskningen var hur mycket motor vi körde, säkert 80% av tiden var det motor eftersom det är svårt att segla i svaga vindar eller vridande i fjordarna.
CitatSäkerhetsutrustning
Det som duger i Sverige duger i Norge.
Kostnader
Hamnavgifter är billigare på vissa ställen gratis, maten är lite dyrare.
Avstånd
2218 mil gjorde vi från Bohuslän till Lofoten tor. Drygt tre månader tog det för oss men då hade vi en del långa etapper dock utan en enda nattsegling.
Lägga upp båten i Norge över vintern
Har för mig att man numer kan lägga upp båten över vintern utan tull- o momsproblem.
Övriga tips och råd:
Du kommer inte att ångra dig om du seglar till Lofoten. Fantastiska scenerier och en mycket välkomnande gästfri befolkning.
- 2
-
Så har jag haft i 15 år. Ett problem jag upplever är att linorna tvinnar sig så att det kan vara svårt att sträcka upp dem. Jag har rostfria kausar vid hanfoten och de skruvar gärna sig.
-
Ser inte så ut på min.
-
Här finns en åsikt i den frågan.
https://www.yachtsurvey.com/myth_of_condensation_in_fuel_tanks.htm
- 2
-
Det är för mig lite underligt att de som vill avsluta diskussionen enbart "kommer från den ena sidan". För de som inte kände till Romklubben och även andra föreslår jag ännu en gång: läs Jacob Nordangårds bok eller titta på intervjun på Swebbtv.
- 1
-
Jag har en Sterling som reglerar generatorn. PDar tror jag den heter. Efter några minuters softstart laddar den minst 50% mer än vad standardregulatorn gjorde. Upp till 70 A har jag läst av. Generatorn är en Hitachi på 80A.
-
Jacob Nordangård har ju skrivit en bok om Rockefellers roll i klimatdebacklet.
Rockefeller : en klimatsmart historia. En intervju med honom finns på swebbtv om detta ämne.
-
-
13 timmar sedan skrev Peter_K:Först konstaterade de att av de 500 forskarna var fjorton namngivna.
Här finns hela listan
https://clintel.nl/wp-content/uploads/2019/09/ED-brochureversieNWA4.pdf
-
-
1 timme sedan skrev larban:Ja du Rikard, det är precis det hon gör när hon inför FN säger ”och jag är en av de lyckligt lottade”. Vet inte om du fattat att allt fler kommer behöva fly i framtiden pga klimatet, alltså pga torka, översvämningar, extremväder mm.
Här kan du läsa mer om det: https://www.migrationsinfo.se/migration/klimatflyktingar/
Antal klimatflyktingar idag uppskattas till ca 22,5 miljoner.
Enl denna artikel:
https://www.svd.se/vi-bor-ta-vart-ansvar-for-klimatflyktingarna
Den mest citerade prognosen förutspår att det år 2050 finns 200 miljoner människor som migrerat på grund av klimatets påverkan.
Lyssna på budskapet fokusera inte så hårt på budbäraren.
Artikeln du hänvisar till i SVD är en partsinlaga, "Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.".
Hur många som kommer att behöva flytta pga klimatförändringar återstår att se. Havsnivåhöjningen tex är ju inte på något sätt alamerande.
-
https://www.psmsl.org/data/obtaining/map.html#plotTab
Här kan man se havsnivåhöjning. Det är svårt att se något alarmerande i Östersjön som gjordes gällande i media häromdan.
Reda ut Schottkydioder
i ElSnack
Postad
Det verkar inte vara klarlagt att man behöver några dioder vid parallellkoppling av solceller. Kanske beroende på vilka solceller det gäller.