Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

MrMe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    279
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

MrMe senast vann den dag 5 Mars

MrMe hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

130 Expert

Om MrMe

  • Placering
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ilver 35 Cymawa

Senaste Profilbesöken

1 735 profilvisningar
  1. Restprojekt från förra året.... Snygga till sofforna Förra vintern plastade jag nya soffor men de var inte färdiga när det var dags för sjösättning. Jag tog därför beslutet att de fick duga för säsongen och monterade i dem men nu är det dags att snygga till dem. Den första soffan ska även agera stuvutrymme för två gasolflaskor så jag började med insidan. Plastade in en ny botten med utsågade hål för de två flaskorna. Därefter slipades glasfibern inne i hela soffan innan jag spacklade alltihop med glasfiberspackel. När spacklet var slipat och jag hade en yta som jag var nöjd med så rollade jag på två tjocka lager med gelcoat, det andra lagret med lite vax (topcoat). Nu var det dags för utsidan. På det stora hela såg soffan "okay" ut men inte mer än så. Jag hade säkert kunna gå igenom de olika defekterna och snyggat till den för ett acceptabelt resultat men så blev det inte.... Även utsidan spacklades så att alla defekter försvann. Därefter rollade jag även här på två lager gelcoat/topcoat. Anledningarna till detta var flera. Först och främst var den gamla ytan inte snygg nog. Jag hade dessutom fullständigt misslyckats med färgmatchning och den "dovervita" gelcoat jag använt såg mest smutsgrå ut. Om jag nu ändå inte klarar av att färgmatcha så kan jag väl köra en snyggare vit. Valet föll därför på biltemas "vit" gelcoat. När gelcoaten härdat var det dags för slipning. Först torrslipade jag med maskin och 120 papper innan det var dags för våtslippning. Detta gjordes för hand med slipkloss och 240/400/800/1200/2000 papper innan jag polerade två gånger för att avsluta med ett lager vax. Ytan blev otroligt mycket bättre även om jag även denna gång fick några mindre defekter och genomslipningar, men dessa kan jag leva med I hålen för gasolflaskorna lade jag i 3mm gummiduk för att minska skrammel innan jag borrade ett hål i botten för dränering i händelse av läckage. Till detta hål anslöt jag en 6mm slang som ska ledas till en skrovgenomföring. Slutligen bytte jag ut den LED stripe från Biltema till en med ett varmare ljus och mindre dioder för att slippa få den mindre snygga "prickiga" belysning som den gamla gav. Det som återstår nu är någon form av anordning som fixera gasolflaskorna nedåt
  2. Jag har mätt på stiftet och får ingen sluten krets. Motståndet var ~1,8 KOhm vilket verkar extremt högt så det verkar vara det som är kass
  3. Det är en Kina-värmare som är en direkt ripp-off av Webasto/Eberspächer. Jag inväntar reservdelarna som återförsäljaren skickar så får vi se om det hjälper. Det är ju ändå en risk man tar när man köper något för 1.000 kronor när det europeiska alternativet kostar 15-20.000
  4. Kontaktade återförsäljaren (i Kina) som kommer skicka ett nytt glödstift. Det blir lite leveranstid så vi får se när jag får igång den där värmaren...
  5. Hej. Nej så vitt jag vet har den inte flamvakt. Har googlat runt på felet och allt verkar tyda på ett dåligt glödstift vilket verkar konstigt på en fabriksny värmare....
  6. Ett steg fram och två tillbaks Installation av dieselvärmare Så efter några dagar med pulande sitter den nya dieselvärmaren på plats. Vissa moment återstår men idag kunde jag i alla fall provstarta den (inte för att den startade men....) Uttag Totalt tre uttag har installerats. Ett placerades i en av sofforna i sittbrunn, ett nedanför trappen i "salongen" och ett inne på toaletten. Slangdragningen var hyfsat enkel och bjöd inte på några större överraskningar. Dock kom ett av alla dessa obligatoriska följdprojekt... Under trappen kommer jag behöva bygga en låda av något slag för att dölja slangen som går in mot toaletten. Inget oöverkommeligt men inte heller något jag planerat Montering Själva värmaren monterades i motorrummet och det kommer funka perfekt. Jag behöver skaffa ett par stöttande fästen för att det ska bli riktigt stabilt men jag jag är riktigt nöjd med placeringen Avgaser Skrovgenomföring för avgaser är beställd men har inte kommit än så den delen återstår Diesel Här försöker jag hitta en 6mm slangnippel som passar i CAV-filterhållaren. Hittills har jag bara hittat Banjokoppling men det är lite onödigt dyrt för en så enkel sak. Elektriskt Fantastiskt vad bekvämt det är att dra el i en båt där man vet vad varenda kabel är och allt är prydligt buntat och uppmärkt. Att förse värmaren med ström var inga problem och den anslöts på plinten "always on" så att man inte råkar göra den strömlös när den kyler ner. Kabeln till manöverpanelen var för kort för att jag skulle kunna ha panelen där jag ville så den fick skarvas. Några meter 3x0,75mm2 införskaffades och skarvades och tätades med krymplslang. Tjo vad jag bedrog mig 🙂 När min snygga elinstallation var buntad, uppmärkt och klar var det dags för provstart. Jag hade ingen diesel inkopplad men jag borde åtminstone se om den försöker starta som den ska. Trycker på startknappen och allt verkar hoppa igång. Först fläkten och sedan dags för tändningen men där var det stopp. Värmaren stannar och ger felkod E03 som indikerar trasigt glödstift. Klart det kan vara trasigt men värmaren är ju ny.... Misstänkte därför att den önskade lite mer ström än den fick via de 2,5mm2 kablar jag använt. Backade tillbaks kablarna och ersatte dem med 6mm2. Kopplade även in Victronladdaren för att säkerställa att det fanns rejält med ström innan jag provade igen. Samma fel.... Plockade bort "huven" på värmaren och mätte spänningen på glödstiftet. Under uppstart ökar den sakta upp till 14V - ökar med cirka 1V per sekund. Sedan stängs värmaren av med E03. Jag har som sagt inte kopplat någon diesel ännu men då dieselpumpen inte ens startar så tror jag inte att felet beror på det.
  7. SJälvklart kan du göra som du beskriver och de flesta gånger kommer det fungera utmärkt. Den gång det inte fungerar får man som du säger jobba lite extra. Dock - har du bara ett vattenutkast på varje pump? Har man flera så kanske det är så att man vill ha färskvattenpumpen igång "alltid" t.ex. för att försörja toaletten medans en sjövattenpump är avstängd större delen av tiden (ett läckage där kan ju potentiellt sänka båten).
  8. "I stand corrected" - självklart är det "minus" jag menar. Rätt ska vara rätt.
  9. Håller med. I min båt har jag kanske 30% dubbelledare och övrigt enkelledare då jag ofta har helt andra behov av kabeldragning av jord och plus. Om jag t.ex. har en knapp för motorrumsbelysning på instrumentpanelen måste det gå en pluskabel från lampan till förarplatsen. Jorden däremot använder jag naturligtvis jordplinten i motorrummet. Ett annat exempel kan vara gösstaken som innehåller tuta och lanterna där jag behöver två olika plusledningar men de kan dela på jorden (förutsatt att kablarna är dimensionerade efter det)
  10. Tog en sväng ut till båten efter jobbet - framförallt för planering men det blev lite gjort också Bogpropeller Monterade joysticken i instrumentpanelen. Enkelt jobb som bara bjöd på en överraskning. Paketet skulle innehålla tre olika dekorringar (vit/svart/krom) men dessa saknades... Det blir till att påpeka till återförsäljaren och det bör lösa sig utan problem. Därefter började jag ta bort lite paneler inne i salongen för att planera kabeldragning till bogpropellern. Förvånande nog verkar det vara hyfsat lätt att komma åt hela vägen och jag mätte upp kabellängden till 7 meter (x2) vilket verkar kräva 95mm2 kabel. Om någon har tips på var man kan få tag på billig kabel så är jag idel öra. Det blir några hundralappar billigare att dra 50mm2 kabel så kanske blir det så - beror på vad jag kan få tag på till vettigt pris. Fördelen med 50mm2 kabel är att där har jag redan verktyg för att pressa kabelskor... Värmare Dieselvärmaren kommer monteras på babord sida i motorrummet. På så sätt kan jag förse den med diesel från ett av förfilterna vilket blir en smidig lösning. För att säkerställa att jag inte får dålig doft i båten kommer friskluften att tas via en slang upp till det "skåp" där den aktre knapen är monterad. På så sätt undviker jag dålig lukt från motorrummet samtidigt som jag slipper göra ett stort friskluftsintag genom skrovet. Det blir totalt tre uttag från värmaren: - Sittbrunnen - Salongen -Toaletten I garaget hittade jag en överbliven "gavel" till ett tidigare värmarprojekt. Denna gavel har två 60mm uttag istället för ett på 85mm vilket borgar för en snygg och enkel installation. För att få lite mera gjort så monterade jag styrpanelen innanför dörren så att den är lätt att komma åt oavsett om man är inne eller ute.
  11. Hej! Tack för trevlig feedback och bra input 🙂 Det lutar som sagt åt att använda startbatteriet. Just nu kostar den "billigaste" 95mm2 kabel jag hittat 290:- per meter plus kabelskor och pressverktyg för någon tusenlapp. Jag tror inte att fyra 50mm2 kablar blir lättare att dra i just den här båten man självklart kan det vara ett alternativ. Av någon outgrundlig anledning är det billigare med 2 meter 50mm2 än 1 meter 95mm2 så det finns en viss besparing i att göra som du föreslår. Säkring är inköpt (250A) som förordades av både Vetus och återförsäljaren. Initialt kommer bogpropellern kopplas på styrbord motors huvudbrytare då jag har en plan att bygga en helt ny brytarcentral. När den nya centralen är på plats kommer bogpropellern få en egen brytare. Anledningen till att jag tänkt göra om detta är att idag sitter alla brytare i motorrummet så de är inte direkt lättåtkomliga. Planen är att det ska bli en panel inne i en av sofforna istället men jag vet inte om detta hinns med i år
  12. Kul att tråden uppskattas 🙂 Jag våndades som sagt en del när det gällde val av lanternor men valde till slut en kompromiss mellan form och funktion. Ett par större av Hella-typ hade blivit snyggare men de hade garanterat lett till ett antal krossade tår eller värre. Till slut föll valet på dessa: https://www.moory.se/p/attwood-led-lanternset-sidomonterad-rod-och-gron/ De är inte supersnygga men rostfritt är i alla fall snyggare än den vita plast som båten fått i ett tidigare liv.
  13. Jaha så var årets båtmässa avklarad.... Hade läst en del om den innan och hade extremt låga förväntningar vilket gjorde att den faktiskt var bättre än väntat. Som alltid brukar båtmässan vara förknippat med en massa utgifter - förra året kom jag hem med ett ankarspel medans årets inköp bestod av en bogpropeller från Vetus. Jag kommer leja håltagning och plastning då jag aldrig gjort något liknande och har så mycket annat jag måste hinna få färdigt. Allt finlir med reglage, el, fjärrkontroll m.m. kommer jag dock göra själv. Just nu står jag i valet och kvalet om jag ska bygga som jag vill ha det eller om jag ska göra som väldigt många förordar (och som dessutom är väldigt mycket billigare). Alternativ 1: När elsystemet byggdes om gjordes det med en framtida bogpropeller i åtanke. Tanken har hela tiden varit att ena motorns startbatteri ska serva ankarspelet (fixat) och den andra motorns startbatteri skulle serva bogpropellern. Denna lösning skulle i mitt tycke bli "bäst" då jag redan har mer än nog med batterikapacitet i startkretsarna men det skulle kräva cirka 16 meter 95mm2 kabel som kostar en hel del och som dessutom är rätt knöligt att dra igenom hela båten. Alternativ 2: Montera ett extra batteri i anslutning till bogpropellern. Detta blir rejält mycket billigare då det inte skulle krävas särskilt mycket kabel för att ladda detta batteri. Nackdelen är ytterligare ett batteri som kan gå sönder och att jag utnyttjar mina startbatterier lite för lite. Om det är så att jag kan få tag på 95mm2 till ett vettigt pris så lutar det åt alternativ 1. Om inte annat får jag ju då möjlighet att köpa ett nytt verktyg då jag inte har utrustning för att pressa kabel över 500mm2. Nya verktyg är ju alltid ett glädjeämne 🙂 /Christian
  14. Hej, Jag får nog hålla med Ingemar om att betydelsen av förtennad/förtent kabel är en smula överdriven. Förra året rev jag ut hela elsystemet i min båt och endast de kablar som var av grövre kaliber (>6mm2) var enligt konstens alla regler medans all övrig kabel var klassisk kopparkabel. Båten är 40 år gammal och ja - några av kablarna hade farit illa under perioden och behövde kasseras men de allra flesta var åtminstone visuellt helt felfria och mycket av det återanvändes när jag gjorde om installationen. /Christian
×
×
  • Skapa nytt...