Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Verne

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Verne

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Stort tack för svar. Är bägge relän till powertrim? Eftersom jag inte har något powertrim inkopplat gissar jag att jag bara kan koppla bort dessa relän?
  2. Hej! Jag gissar att de två "klumparna" nere till vänster är någon form av relän. Eftersom det stått lite vatten innanför motorkåpan har det blivit kortslutning och åtminstone det vänstra relät (?) har brunnit. Så till mina frågor: Vilken funktion/vilka namn har dessa relän? Var kan jag köpa/beställa dem (om någon vill bistå med en länk blir jag ännu gladare)? Finns det anslutningar för kablar i reläna eller måste jag göra en skarv längre fram i kabelhärvan? Bägge delarna av relän, alltså inte bara den med hankontakt, är förstörda. Tacksam för svar!
  3. Tack för svar ovan! Var sitter skruven mer exakt? Jag lyckas inte hitta den.
  4. Jag har köpt en båt med en Mercury 60 från mitten av 90-talet och behöver nu hjälp med tiltmotorn som har "fastnat" i nedfällt läge. När jag trycker på "ned" så ger den ifrån sig det ljud som den bör göra när den inte går längre. När jag trycker "upp" så klickar den bara. Vilket kan felet vara och hur kan jag göra för att få upp motorn om tiltmotorn måste bytas? Tacksam för svar!
  5. Hej! Någon som kan rekommendera en firma eller privatperson i Linköpingstrakten som kan göra en drevservice av ett Alpha 1 till ett rimligt pris?
  6. Hm. Inte speciellt högt upp egentligen. Nedre delen av oljetråget i vattnet.
  7. Efter fem veckor utan tillsyn blir det en del vatten i en båt med dåligt kapell. Jag får inte motorn att starta och jag misstänker att den tagit in vatten någonstans. Motorn är en Mercruiser 3.0 -06 och den gick bra sist jag använde den. Min fråga är nu var den kan ha tagit in vatten och vad jag ska göra åt problemet? Sitter bränslefiltret så till att det kan ta in vatten?
  8. Hej! Är tillsammans med en bekant på väg att köpa ovanstående ekipage från en kompis till min bekante... Priset ligger på 35000 med en enklare kärra och motor ska enligt uppgift vara välservad. Är det nån som har nån erfarenhet eller åsikt av ovanstående motor och båt. Jag är väl mest skeptisk till motorn, en gammal tvåtaktare från -84, men den kanske kan ses som driftsäker trots sin ålder? Hur är kvaliten på Evinrude, jag har bara erfarenhet sedan tidigare av mercury och yamaha!? Finns det nåt att säga om båten? Jag tycker att den verkar trevlig, den ska användas till vattesporter och utflykter. Nån som har nån åsikt om priset? Mycket tacksam för åsikter och tips!
  9. Jag har samma drev som du. Båten är en Ryds Hajen. Sjunker din temp efter ett tag när du kör?
  10. Verne

    Varm b20

    Skulle hemskt gärna vilja ha hjälp med ett problem. Temperaturmätaren på min b20 går snabbt upp till kokpunkten och däröver när jag startar motorn. Detta trots att jag tagit ut termostaten. Det räcker med några minuters körning och jag ser när mätaren höjs. Till saken hör att motorn inte känns speciellt varm, jag kan nästan lägga handen på. Dessutom kommer det ut kylvatten där bak som det ska. Kan motorn verkligen bli så varm så snabbt i ett system som inte är slutet? Kan det vara givaren det är fel på?
  11. Hej! Har efter en massa värdefulla tips på detta forum lyckats få en bra båtsommar med min B20. Undrar nu bara vad jag bör tänka på inför vinterförvaringngen, båten ska upp på lördag. Min förra tvåtaktare tömde jag bara på vatten och konserverade med olja Vad gäller för b20n, är mycket tacksam för lite råd!
  12. Har nu bytt tändspole men problemet kvarstår. Vad är det på mina dubbla solex som stryper bränslet då motorn slås av? Funderar på om förgasarna läcker nränsle så att stiften blir för sura. Har även läst inlägg om att bensinen kan dunsta vid varma förgasare, vad är att göra åt detta? Borde den inte dunsta även under körning då, så att motorn stannar?
  13. Min b20 går bra att starta med lite gaspump när den är kall. När motorn blivit varm är det dock omöjligt att starta den, verkar inte ens som om den tänder. Jag har provat att stänga av och starta igen innan den nått full temperatur och det går utmärkt men väl varmkörd är det alltså dött. Har fåt tips om att byta tändspole, nån som kan bekräfta detta tips? Andra ideer?
×
×
  • Skapa nytt...