Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Gansmoe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Gansmoe

  • Placering
    Fänrik
  1. Eller diskutera i forum... Eller vad gör du här Peter_K
  2. Hittade lite mer info ang. J-proppar... A Series numbering corresponds to J-Series numbering (approx.) i.e. A5 = J5 B Series numbering corresponds to one size larger J-Series numbering (approx.) i.e.B5 = J6 Som dieselägare, ska jag då skaffa en J6 tror jag...
  3. Tackar för era svar... Det verkar vara Pentas serie J jag har, 3-bladig inner och 4 ytter, ser ut som A-proppar, men är avkapade ut i toppen på bladen. (svårt att förklara) Bladen är inte riktigt runda... Jag ska nog försöka låna, eller köpa begagnade A6 eller J6 och testa med innan jag köper nytt... Det är i och för sig roligt att ha stark båt, men jag får för mig att jag kan köra mer ekonomiskt med lite högre utväxling. Angående att det vibrerar när jag trimmar ner, tror jag är att det satt fel bult på upphängningen av drevet. På drevdelar.se står det att dom är 18mm till 290 drev. Mina bult är 17,92mm. Ska kolla vidare på detta, eller kolla vad nya bussningar gör... När man köper bussningar till upphängningen, får man ett 2-pack. Ska det sitta bussningar på drevet, och skölden? När jag tog loss drevet, satt det bara bussningar på drevet/gaffeln... Det jag har reagerat på är att när man kollar på Youtube, eller läser om hur man ska få ut upphängningsbultarna, snackar man alltid om att slå ut bultarna, eller att använda någon sorts avdragare!? Mina bultar ramlade ur när jag släppte låsskruvarna. Känns inte rätt...
  4. Tjenare, Har precis blivit ägare till en ny båt. En Nidel 23 DC 1990, med en AD41A och 290 DP (J4 Proppar) drev. Jag har nu tusen frågor, men jag börjar med ett par:-) För det första, båten går inte tillräckligt fort... Den är urstark, hoppar upp ur vattnet, oavsett hur många vi är i båten. Jag nåt maxvarv (3900) långt innan jag har maxfart... Den gör 27 knop max, och marschar 23. Detta är om jag fattat rätt, max 3900RPM top, och -500 varv på marsch. Denna lätta båt borde göra bra mycket mer fart på marsch... Motorn är grymt pigg, och har sprillans turbo. Fråga ett: Vilken prop ska jag ha? Någon som har liknande båt med 200hk diesel? Jag tippar på att båten väget 1900kg Eller är det nomalt!? Fråga två: Jag märkte att när man trimmar ner i planing, hackar/vibrerar det i hela båten... Har plockat av drevet och kollat allt jag kan, men det enda jag kan tänka mig är, att jag har fel upphängningsgaffelbult, eller fel bussnig eller bult diam. (glappade en hel del). Bussningar på styr gaffeln, kanske? Glappar en hel del oxå... Detta är min första "outdrive" så jag försöker bara lära mig... Var inte rädd för att svara med din teori... Hadé gott! //Niclas
  5. Sorry för sent svar, men det blev i alla fall en Nidelv 23 DC, med Penta AD41 och 290 DP drev. Jag tackar för hjälpen! //Niclas
  6. Tack Gelis för mycket bra info... Jag har hittat ett annat objekt nu, (likadan båt) med en Penta AD41a med okänt drev på. Han tror det är ett äldre VP290. Han vet heller inte hur många timmar motorn har gått. Jag har läst lite om Ad41 här på forumet, och det verkar vara en evighetsmaskin om man sköter den rätt... Jag ska åka och känna och klämma på den i alla fall. Vad tror ni är bästa motorvalet? Indmar bensin V8 från 2009, eller Penta Ad41 från 1989?
  7. Tjenare, Jag är nu ute och tittar på båt med inombordare och drev för första gången. Jag har ingen erfarenhet alls och behöver lite guidning... I ett av dom intressanta objekten jag tittat på, sitter en Indmar 5.7 (förgasare) från 2009 med Penta 290 DP. Vad är Indmar för något. Hittar man prylar till denna? Limpor och knän t.ex, eller vad man nu kan tänkas behöva för reservdelar i framtiden. Passar Penta-prylar på detta block? Det är ju ändå en Cheva smallblock... Eller funkar det inte så? Angående 290 drevet... Vad ska man titta på? Bussningar, glapp mm... Tacksam för alla råd man kan få:-) Hadé gott! //Gansmoe
  8. Stort tack igen Bosse!! Jag har egentligen inga akuta problem, men jag är lite ivrig att få koll på allt:-) Dessutom ser inte någon av slangarna färska ut, och inga slangklämmor är rostfria:-( Inte ens på vattenintaget!? Ingen trevlig syn... På tal om längd på slangar på Martec systemet, så är expansionskärlet placerat uppe på styrbord sida av styrkonsollen... Minst 1m på dessa slangar, men det kanske inte spelar nån roll? Jag skall beställa en zinkanod till värmeväxlaren innan jag börjar riva slang på sötvattensystemet... Men intaget måste jag göra nåt åt direkt... Sitter det nån offeranod på motorn (MD2B) nånstans? En fråga till:-) Det sitter en rostig kätting runt roder-axeln och vidare ner i kölsvinet!? Har den nån funktion, eller vad kan detta vara? Offeranod? Tack igen!! Vänliga hälsningar //1000 frågor
  9. Tack så mycket Bosse.... Mycket värdefull info. Helt fantastiskt vilken hjälp man får här i detta forum:-) Ska absolut byta all slang och byta kylmedia direkt. Jag har en bottenventil, men man vet ju inte status på denna... Jag får lägga snipan på grunt vatten, och hoppas på det bästa:-) Var dränerar man lättast sötvatten-systemet. Räcker det att släppa slangen på lägsta punkten på värmeväxlaren? Behöver man lufta systemet på nåt speciellt sätt efteråt? //Niclas
  10. Aha... Tackar tackar jpa164!!! Detta skall man antagligen öppna och rensa då:-) Skall även byta all slang tänkte jag... Vad skall man ha för slang på sjövattenintaget? Det sitter nu vanlig trädgårdsslang... Duger detta?
  11. Hej alla båt-fantaster... Jag har precis blivit ägare till en Skilsö 23 från 79, med en Volvo Penta MD2B med Martec sötvatten-kylsystem. Jag är total nybörjare på inombordare överhuvud taget, och försöker lista ut hur allt hänger ihop:-) Har fått kläm på det mesta nu och har börjat serva den gamla häcken, men jag hittade en pryl som hänger i sötvattensystemet (se bild). Är detta en termostat? Eller vad kan det vara? //Niclas
  12. Tack så hemst mycket, ChristerN. Iväg och shoppa fet kabel då...:-)
  13. Hej, Jag är sugen på att dra ny el i min maxi 77, och jag har ett par frågor. Jag har ritat upp som jag skulle vilja ha det, men undrar över ett par saker i mitt schema. (Se bild) http://www.hönö.se/el/el.gif Batteriet sitter längst fram i båten och jag skulle vilja ha en 12V-plint fram och en plint bak i båten för att ta ström ifrån till mina förbrukare. Jag har tre ladd-källor. Vanlig billaddare från landström, solcell med regulator och från utombordaren med likriktare. 1. Jag har dragit batteriladdaren och solcellen direkt till batteriet på mitt schema. Utombordaren/Likriktaren har jag dragit till 12V-plinten bak i båten. Funkar detta? Eller ska jag dra likriktaren direkt till batteriet? 2. Jag har ritat in en huvudsäkring mellan batteriet och första plinten. Hur stark säkring skall man ha där? Måste man ha huvudsäkring, eller räcker det med säkringarna i brytarpanelerna? 3. Om man skall ha huvudsäkring... På vilken sida om denna skall man ha huvudbrytaren? (Har inte ritat ut huvudbrytaren i mitt schema) 4. Hur fet kabel bör jag ha mellan plintarna? Räcker 4mm2? 5. Som sagt, jag är ingen elektriker. Funkar mitt schema överhuvud taget? Tacksam för all hjälp jag kan få... //Niclas Senast ändrad av Gansmoe | 04 maj 2010 | 18:38 Senast ändrad av Gansmoe | 04 maj 2010 | 18:39
  14. Det var http://www.maxisidorna.se/maxibatarna/riggning_1.html jag använde som hjälp när jag riggade. Det var först efteråt jag såg på andra bilder, och på andra båtar som jag började undra om jag hade gjort rätt... Jag tror i alla fall att jag har fått mastvinkeln rätt, så jag låter det vara i sommar, och byter plats på vanten nästa år...
×
×
  • Skapa nytt...