Jump to content
Tuesday 20 August 2019

Frankerat

Medlemmar
  • Content Count

    167
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Frankerat last won the day on April 25

Frankerat had the most liked content!

Community Reputation

26 Expert

About Frankerat

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Så länge det är isfritt är det båtsäsong.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Bella Falcon 26
  • Bild

Recent Profile Visitors

622 profile views
  1. Tankmätare/givare på båtar är inte direkt exakta utan mer än indikation på om det är fult, halv eller nära tom. Sitter den i bakkanten på tanken och båten körs kommer den indikera fullt efter som det oftast "lutar" åt det hållet. Har du toppfyllt tanken kan det även vara så enkelt att bränslenivån är över givaren så den kommer indikera fullt tills du kört upp dina 25 liter du toppfyllde tanken med. Man får lära sig sin båts mätare helt enkelt. Eftersom du har motordata i plottern så har du ändå bra koll på bränslet. En 115hk fyrtakt drar inte så mkt om du frågar mig Den gröna kanske var tänkt till jord men instrumentet kanske är jordat nån annanstans. Funkar den skulle jag inte rota i det. Håller med Kane ang betyget. Kanske justera betyget då givaren verkar fungera För bättre grepp kan du prova stålpropp eller 4-blad alu i samma stigning ev gå ner en tum så når du 6200 och får lite bättre acc men högre vartal i marschfart. Allt är en kompromiss. Bara testa som kan ge svar. Finns massa trådar om propellrar om du söker på forumet. Välkommen till propellerdjungeln
  2. Jag har fasta öglor på förtöjningen och satt fendrar på bommarna då jag tröttnat på att flytta fendrar ombord i hemmahamn och justera förtöjningen. Hur smidigt som helst när man är själv men även vinst när andra är med. Som att köra in en bil i parkeringsruta. Lägga till i naturhamn/gästhamn är lite trixigare men går om man förbereder tampar i fören sedan släppa ankare och glida in långsamt ( Slow is pro) och när man fått stopp på båten så hinner man oftast fram och kan gå i land och snabbt fästa annars får man börja om. För att förenkla har jag ögla + karbinhake på en förtamp så det går snabbt fästa runt ett träd eller lägga öglan äver en bryggpollare sedan gå ombord och spänna ankarlinan sedan justera övrig förtöjning. En del säger att det är fusk med karbinhake men underlättar när det ska gå fort. Som tidigare svar så är bara ut och öva även om någon är med ombord. Lycka till!
  3. Kul att du bjuder på reflektioner. 4-takt är inte lika rapp som 2-takt men när man kör på låga varvtal är den tysta gången med ytterst lite vibrationer värt det. Jag tyckte dock att Suzukin svarade bra på högre varvtal. Vad har du för varvtal vid fullgas? Över 6000 med 1-2 pers ombord. Stålpropp alternativt prova 4-bladig i alu ger bättre grepp och verkningsgrad. Köp det som plånboken tillåter och helst med bytesrätt.
  4. Med 10-15cm glapp borde den vara oprecis i alla farter. Har fäste/vajer lossnat eller gått av i ändarna? Jag har hydraulstyrning till både inombordaren med drev och styrpulpeten och skulle inte välja annat förutom till utombordare under 50 hästar.
  5. Yamaha 70hk är en bra (skottsäker) och lätt motor men liten cylindervolym och vridmoment och passar bättre på en mindre/lättare båt än Ryds 550. Pruta bort motorn eller köpa en båt du får provköra med "rätt" motor monterad från början.
  6. Antar att du menar start av kall motor? Förmodligen styrs Choke-spjället via tändningslåset. Prova tryck in nyckeln och lyssna vid motorn om du hör ett "klickljud" ifrån choken. Start av kall motor: Pumpa fram bensin via blåsan på soppaslangen. Ha lite mer gas än tomgång och tryck in nyckeln nån sekund eller två när du vrider mot start. Choka inte för länge då är det risk att motorn blir sur. Start av varm motor: Ingen choke eller gas skall behövas om motorn går som den skall. Batteriet räcker olika beroende på laddning, storlek och kondition. Men du ska ju inte behöva köra startmotorn mer än några sekunder för att starta. Sedan laddas det upp när motorn är igång.
  7. Många tips och de som erbjudit sig coacha dock helt tyst ifrån TS. Sommaren slut?
  8. Olika mellan olika båtar och farter men trimma ut brukar funka bra i lågfart och ev trycka ner trimplanen max. Att försöka ratta emot hela tiden gör båtkörandet jobbigt. Övning ger färdighet. Gäller att lära känna sin båt hur den beter sig och hitta rätt trim och fart. Har man inte duoprop så är ett byte av prop ett alternativ. Upplevt att 4-blad ger lite stabilare gång jämfört med 3-blad och mindre vibrationer.
  9. Då skulle jag inte köpa båten.
  10. Hmm... vikten ska ju inte vara på sidorna utan på kölrullarna. Det går inte att justera på befintlig trailer? En bild på ekipaget skulle underlätt om du vill få hjälp här på forumet.
  11. Frankerat

    Nybörjarköp

    Lite beroende budget och vilka vatten ni tänkt använda båten. Styrpulpet 4,5-6 meter är bra att börja med om ni mest insjö/inomskärs och inte alltför dyra som första båt. Skrov med självläns/regnläns är skönt att ha.
  12. Haft utombordare till förra året. Konserverade med drevsäck första säsongen med inombordare och kommer dissa den i år och göra som Promod då det går åt stora mängder glykol till säck/tunna.
  13. Jag personligen skulle inte lita på tvingarna för permanent montage så bultade fast min gamla Johnson 30 då vet man att den sitter utan att behöva kontrollera. Dom är tätade med sika och sitter över vattenlinjen när båten är olastad så inte direkt orolig för fukt.
  14. Vart finns båten? Bor i söderort och har båt i Nynäshamn så åker en del längs 73an. Har säkert tid någon gång att åka med en sväng.
  15. Som vanligt spårar trådar ur och alla kommer dö. "Dö kommer kommer vi alla göra en dag men alla andra dagar gör vi det inte." Klart du ska skaffa båt! Finns massa att läsa och kan rekommendera att köpa/låna kurslitteratur och läsa igenom och ev boka en kurs för Förarintyg med båtpraktik för att lära sig grunderna för navigering och sjövett, säkerhet m.m Ang båt så skulle jag satsa på styrpulpet, hardtop eller daycruiser runt 6,5 meter med minst 90hk så det går att åka ut med 6 vuxna ombord med lite packning. Sedan uppgradera när man lärt sig och vet vad man vill ha. Åk till en större marina och spana samt fråga de båtägare du ser med intressanta modeller om för- och nackdelar samt om de är nöjda. Lycka till!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy