Jump to content
Tuesday 22 October 2019

Frankerat

Medlemmar
  • Content Count

    206
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Frankerat last won the day on April 25

Frankerat had the most liked content!

Community Reputation

33 Expert

About Frankerat

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Så länge det är isfritt är det båtsäsong.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Bella Falcon 26
  • Bild

Recent Profile Visitors

857 profile views
  1. Förstår inte heller hur man kan lägga låna en halv mille till en 6,5m "badbåt" med porta potti som används 10 tim per säsong. Men det ger mig bättre möjlighet att fynda beggat och ha råd att tanka. 🙂
  2. Självklart fasta tampar med öglor i hemmahamn. Har även fendrar klara på bommarna. Hur smidigt som helst att lägga ut och till. Perfekt om man är ensam och vem som helst kan hjälpa till utan att problem. Vem vill hålla på längre än nödvändigt vid bryggan. Ser man bara till att ha lite längd på tamparna så påverkas inte båtens läge nämnvärt av hög- lågvatten eller svall.
  3. Jag hade lastat av båten på bockar och sålt trailern till förmån för köp av en vagn som är dimensionerad för båtens vikt med lite marginal. Även om den bara ska rulla 100m så är det trist att börja och avsluta säsongen med risk att tappa båten. Förvånad över att många båtägare snålar med vagnarna men det är ju underhållande att titta på vid sjösättning/upptagning. 😉
  4. Har haft samma kombo och provade byta proppar. Det går inte att åka fortare med en 70hk yamaha monterad på den båten. Yamaha 70 är en fantastisk motor men har för lite cylindervolym och passar bättre på mer lättdrivna båtar än Ryds 510. Sålde Yamahan och köpte en Optimax 75 och då gick det strax över 30 knop smatidigt förbrukningen gick ner. Bara 5 hk extra men 1,5L cylindervolym istället för yamahas 849cc gjorde skillnaden.
  5. Finns många trådar om vinterförvaring och mögel att läsa och lika många tips. Sök och läs igenom och prova något av dem. I grova drag så ska du skapa en miljö där mögel inte trivs. Rent så det inte finns näring och så torrt som möjligt. Jag sprayar och torkar av invändigt med ättika, citron blandat med lite vatten och har torrbollar i kabin och ruff under vinterförvaringen och det funkar för mig. Håller borta mögel och spindlar. Tror inte dyra mirakelmedel är bättre. WD40 på dynorna låter som mindre bra idé.
  6. Lägga till lär du dig efter ett par ggr så prioritera komfort vid färd och övrigt användande. Har själv bytt till kabinbåt. Skönt att slippa kapellet och man åker skyddat i alla väder som svensk sommar kan bjuda på.
  7. Behöver absolut inte vara djupt för att traila. Bara ta det lugnt så man inte slänger i båten med risk att akterspegeln tar i botten. Personligen föredrar ramper som inte är så branta. Blir tungt med mkt lutning. Ang storlek på båt som ska trailas så beror det på erfarenhet och ev dragbil. Men en båt som väger 500-600kg hanterar man ganska lätt själv och behövs ingen speciell bil. Med en lättare båt så är inte rampen eller sjösättningsplatsen så viktig. Trailar fiskebåten (Ockelbo B16) ofta. Tar 10 min att sjösätta, parkera bilen och åka ut när man har rutin. Hade en Askeladden 635 WA innan på 1,5 ton. Den var lite bökigare att traila och viktigare med bra ramp och dragbil.
  8. Googla "styrning trollingmotor" så får du upp flertalet inspirationsbilder.
  9. Svårt att hitta en originalruta till en gammal pulpet men med lite tur kan du hitta en i någon facebookgrupp eller bevakning på blocket. Ser ut som styrpulpeten kommer från Uttern 4100. Går att skruva dit en platt skiva på den. Ev lite bockad framåt i överkant för att få bättre vindskydd.
  10. Jag lägger också min röst på spindlarna. Tvättade båtens inredning förra säsongen med en blandning av vatten, ättika och citron. Det verkade hålla spindlarna borta ifrån kabinen. Tänkte prova cederträ också. Att hålla rent verkar var det som är bäst för att slippa spindelinvasionen.
  11. Montera/limma dit gummilist? bättre/flera beslag? kan väl inte vara så svårt att få tyst när man vet vad det är som skramlar?
  12. Borde inte va långsam upp i plan med 220hk V6. Går motorn som den ska? Trimmar du in drevet när du ska upp i planing? Har den trimplan som används vid körning och hjälp upp i planing? Kantstött och slipad propeller låter som mer kosmetisk reparation än professionellt utförd . Är det utfört av en firma? Återkom med info/data om nuvarande propellermodell, varvtal, fart i knop vid marschfart respektive fullgas så blir det lättare för forumet att hjälpa till. Dock finns risk att nuvarande propeller inte motsvarar det som står stämplat om den är kantstött och slipad. Propeller kan även vara skev och i obalans om den varit med om en grundstötning. Spontan borde du kunna köra propeller med 14-15 diameter och 19-21 i stigning. Många som verkar byta propeller när båtsäsongen är över och båten ligger inpackad på land. Blir lite svårt att provköra, byta och utvärdera då men du kanske har den på trailer och kan lägga i. Lycka till!
  13. Välkommen till propellerdjungeln! Vilken skillnad gör ett propellerbyte? blir lite som att fråga forumet hur långt är ett snöre. Det enkla svaret är att det säkert går att högre toppfart och bättre marschfart med rätt stålprop och rätt hissad motor. Finns mängder med trådar och info om propeller på nätet. Bara nörda in sig och läsa på om skillnaden mellan stål, alu samt olika antal blad, stigning, slip, kavitation, diameter, WOT, hissning, bladareor och utformning. Ett tips är att skriva ut båtmodell du har i rubriken eller i tråden. Finns gott om 19 fotare med utombordare och kanske någon som äger ett liknande ekipage som kan ge tips. Skrovform? Bottenvinkel? Är båten framtung och behöver en stävlyftande propeller eller är den baktung och behöver lyft i aktern? Vilken utväxling och WOT har Evinrude 115 FICHT? Hur är motorn monterad (hissning)? Diameter och stigning på originalpropeller? Budgetförslag är att prova en 4 bladig alu i samma stigning eller en 3 bladig med samma stigning men lite större diameter. Toppfarten kanske blir samma men lite mindre slip i marschfart. Lycka till!
  14. Inte proffs men testat en del proppar på olika båtar och motorer. Något har man lärt sig i propellerdjungeln. Framförallt att testa är det enda som ger svar och att det alltid är en kompromiss oavsett vilken prop man slutligen väljer. Eller så tar man två olika då det alltid är bra att ha en reserv.
  15. Håller helt med ovanstående inlägg att för liten diameter ger hög slip i lågfart och marschfart men helt ok när man kör för fullt. Blir lite som att accelerera med smala däck på en bil.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy