Du kan överväga att parallellkoppla båda batterierna (om de är av samma typ), samt förse dem med en spärr mot djupare urladdning.
Då kan all laddning alltid ske till dessa oavsett varifrån den kommer.
Med båda batterierna parallellt får du mer än den dubbla urladdningskapaciteten vid samma livslängd på batterierna, för vart och ett får mindre strömuttag än ett enda skulle haft, och mindre strömuttag ger större kapacitet.
Om du t.ex. tar ut 40Ah ur två batterier i stället för ett, kommer det att vara lättare för dina laddare att få in motsvarande efteråt, för två batterier tar lättare emot laddning än ett.
En produkt som medger sådan användning är Battery Brain. (för kappseglaren kan det i stället vara frestande att helt sonika lyfta ur startbatteriet, det åker bara med som dödvikt i alla fall) Battery Brain säkerställer att man kan starta motorn även om man fumlat med för stor urladdning. (Den slår från batterierna vid 20% kapacitet kvar, vilket lätt räcker för en normal motor att göra åtskilliga startförsök med)
www.batteknik.se