Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Scantic465

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Scantic465

  • Placering
    Fänrik
  1. Laddade upp ett par bilder. Varför kan jag inte skapa ett eget album?
  2. Det går ingen tädningsström över låset, den kommer från laddspolen (Charge Coil) som sitter under svänghjulet. Det är dödartråden som är kopplad via lås/dödmansknapp. Om du vill vara säker på om CDI-boxen är felaktig, leta reda på den vita kabeln så nära boxen som möjligt, stick en knappnål igenom höljet och jorda den.
  3. Motorn stoppas genom att jorda CDI-boxen. Yamaha har vad jag vet alltid använt en vit kabel från CDI-boxen till detta. Jorden brukar vara svart. Det borde sitta en vit och en svart kabel i tändningslåset som ska slutas i OFF läge. Parallellt med detta sitter dödmans stoppet. När pluggen är borta är kontakten sluten och CDI-boxen jordas över den kontakten. Det låter osannolikt att det skulle vara fel på tändningslås/dödmanskonatkt eftersom en cylinder dör. Jag hade tidigare en Johnson där symptomen var liknande och det visade sig vara fel i CDI-boxen
  4. Mycket bra idé med skrotningspremie på gamla tvåtaktare. Skickade iväg min gamla Volvo 145 när regeringen införde den förhöjda skrotpengen. Jag skickar gärna iväg min gamla fnysande Johnson också om jag får rimligt betalt för det. Kostar det så smakar det, bättre med morot än piska.
  5. Jag fick kroken av grannen som är sportfiskare. Jag vet inte vad den heter, han kallade den för treble krok.(trekrok kanske) En krok med tre hullingar. Plaströret gör att du kan vispa runt med kroken nere i cylindern, med lite tur fäster någon av hullingarna. Linan gör att du har lite kraft när du ska dra upp den.
  6. Det är kul att läsa att jag inte är ensam om att tappa ned plaströret. Jag hittade ett tips på nätet som funkade. Ta en liten Treble krok, fäst en lina i den och trä linan genom ett tunt plaströr, sugrör kan funka. Jag hade en lite styvare plastslang. Vispa omkring nere i cylindern tills du får napp. Sen är det bara att hala in fångsten
  7. Det finns lite info i en gammal tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=15129 Senast ändrad av Scantic465 | 10 augusti 2007 | 11:24
  8. Hej. Letar efter en ny bättre begagnad styrpulpetare eller HT runt 6 meter och ca 30 knop. Jag har lite funderingar kring bottenvinkeln deadrise. Det finns ju mycket att läsa på nätet om detta men har inte riktigt fått klart för mig en del saker som jag hoppas ni med erfarenhet kan svara på. - Hur djup v-botten kan man ha på en 6 meters båt innan den blir obehagligt instabil när den ligger still? - Det verkar finnas många synpunkter på olika siter och forum på nätet var man mäter vinkeln, som jag tolkar det är det på båtens bredaste ställe man mäter, ofta då nära akterspegeln. Finns det någon exakt definition på detta eller ska man ange var man mätt? - Hur påverkar bottenvinkeln längre fram på båten sjögången, exempelvis skarpt V-bottnad fram och en lägre vinkel vid aktern. Det händer ju ofta att fören får ta emot vågorna först om våghöjd/periodicitet stämmer med båtens längd. - Om jag tolkat det jag läst rätt kräver en skarpt v-bottnad båt mer kraft och därmed mer bränsle än en mer flatbottnad båt. Finns det någon tumregel att beräkna detta. Svar och synpunkter på detta tas emot tacksamt. Även andra kommentarer som kan ha med ämnet att göra välkommnas
  9. För någon vecka sen såg jag ett inslag i Rapport om några ungdomar från norrland som köpte en gammal segelbåt och seglade jorden runt utan någon nämnvärd tidigare erfarenhet av segling. Är det så enkelt att segla så man kan åka jorden runt som nybörjare i en relativt gammal båt? http://www.runtjorden.com/projekt.php
  10. Hej. Jag har tänkt köpa ny båt till hösten. Jag har ett par olika val varav Uttern är ett. När jag läste din första tråd blev jag lite osäker beträffande kvaliten på Uttern. Jag har många bekanta som har Utternbåtar, i och för sig äldre båtar, men jag har aldrig hört talas om att Uttern har kvalitetsproblem. Skickade ett mail till Uttern den 22/5 och frågade om jag törs köpa en Uttern och länkade till din tråd. Jag fick svar den 24/5. Här är svaret Tack för att du kontaktat oss. Vi ska försöka ge dig svar på din fråga: Ja, du törs självklart köpa en Uttern. Vi tror inte att du hade förväntat dig ett annat svar från oss, så därför lite mer kött på benen. Generellt gäller i dessa fall vår garanti - självklart ska en kund inte behöva acceptera ett skrov enligt den bild som visas via din länk. Finns liknande eller andra defekter vänder sig kunden till den handlare han köpt båten av, som i sin tur kontaktar oss med ett reklamationsärende. Våra tekniker tror sig känna till just detta fall. Det rör sig inte om ett härdfel utan om en skada i formen, som omedelbart åtgärdades efter att den upptäcktes. Gelcoten är således solid och skadan av kosmetisk natur. Det står klart att vi i just detta enskilda fall brustit i vår kvalitetskontroll, vilket vi alltid ser allvarligt på och omedelbart följer upp. Denna brist skall kunden självklart inte lida av och så vitt vi vet är reklamationsärendet löst. Det är vår förhoppning att du är till freds med svaret och självklart inte tvekar inför att köpa en Uttern. Gör du det, så hör av dig igen till undertecknad. Med vänliga hälsningar Jan Buckhöj International Product Manager Uttern Båtar AB SE-932 32 Skelleftehamn Sweden
  11. Hej, Tack för tipset. Jag är ute efter en ny styrpulpet. Den jag har är mycket flatbottnad och slår väldigt i lite högre sjö. Jag skickade ett mail till säljaren och fick några fler bilder. Han säger att båten är en Bayliner, licenstillverkad i Norge, någon modellbeteckning hade han inte. Motorn är från -86 med få gångtimmar. Båten är ca 5 meter Jag frågar samma sak som trådskaparen, är det en Bayliner? Licenstillverkar de dem Norge? Båten ser ju väldigt fin ut på bild men jag har 80 mil upp dit för att se på den. Senast ändrad av Scantic465 | 23 april 2007 | 15:45
  12. Fylleri på sjön kostade körkort på land http://www.corren.se/archive/2007/1/8/j0uql5lp990o5de.xml?category1=1096984640-4&category2=1096984640-7&
  13. huvudriktningen på västkusten är väl från norr till söder, på ostskusten från söder till norr. du kunde ju också ha varit på väg in till någon hamn och då spelar vädersträcken du angav ingen roll för då är huvudriktningen från sjön in mot land.
  14. Hej, måste man inte veta utmärkningens huvudriktning för att avgöra om du har rätt eller fel? /Tore
×
×
  • Skapa nytt...