Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Thoen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Thoen

  • Placering
    Löjtnant

Contact Methods

  • Webb
    Thomasenqvist.se

Profile Information

  • Plats
    Lindesberg

Mina båtar

  • Båtens namn
    Marex 21

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Här är en bild på kopplingen mellan propelleraxel och backslag. Skruven du frågar om är skallen på en av bultarna som håller stävlagret.
  2. Den svarta slangen som ligger mot tätningen är enligt förre ägaren ditsatt för att minska vibrationerna. Jag är ganska säker på att motorn är bytt. Tätningen och stävlagret verkar vara Penta grejer och det sitter en Yanmar i nu. Det finns andra spår som tyder på att motorn är bytt. Bytet kanske inte blev helt korrekt gjort därav för lång propelleraxel och onödigt stora vibrationer. Tack för alla bra svar känner mig klokare nu. Får väl fundera på om man ska kapa propelleraxeln. Då kan det ju passa bra att byta packboxen. Det verkar som att många som skriver här rekommenderar en modernare lösning. //Thomas
  3. Hittade den här bilden och den ser ganska lik ut. Om det ser ut så här borde ju röret för propelleraxeln vara gängad in i stävlagret och flänsarna på lagret vara det som tätar mot skrovet, det sitter en tjock packning mellan flänsarna och skrovet. Många frågor men jag vill inte börja skruva utan att veta hur allt hänger ihop.
  4. Tack för svar. Låter vettigt med dubbla slangklämmor måste erkänna att jag bara har enkla slangklämmot på kylvattenintaget också och det kan väl vara riktigt farligt. När det gäller propelleraxeln tänkte jag att jag bara lossar muttrarna som håller bakre lagret mot skrovet drar ut några millimeer och trycker in lite Sica innan jag drar åt igen. Kanske ingen bra idé?
  5. Hej! Har en läcka i en plastsnipa Marex 21, tidigt 80-tal. Det kan rinna in ca 10 liter på ett par timmars körning. Jag tror att det läcker mindre när båten ligger vid bryggan. Tror att läckan är där propelleraxelhylsan är fäst i skrovet. Jag är lite osäker på hur det fungerar så jag tänkte höra här först hur det fungerar. Det verkar som om lagret bild 3 och 4 har öppningar för att ta in vatten som jag har förstått används för att smörja lagret runt propelleraxeln. Jag gissar att då hela röret fram till den fettfyllda tätningen framme vid backslaget är fyllt med vatten eller är det röret fyllt med fett. Det sitter också två stycken insex-skruvar på sidorna av lagret bak, de går att se på en av bilderna. Vad är de till för. Min tanke är att lätta lite på lagret akterut trycka in lite sikaflex och sedan dra åt men eftersom jag är lite osäker på hur det ser ut inuti så tänkte jag at jag kan få några tips här. Hälsningar Thomas
  6. Tänkte att ett fritidsbatteri kanske lämpar sig bättre för miljön i en båt. Men visst ett startbatteri funkar säkert bra. Ja tanken är att sätta det bästa gel-batteriet som förbrukar batteri. Ja, det är förbrukat batteriet som har blivit sämre. Får nog ta och kolla statusen på det lite oftare i sommar för att se om det finns lägen när det kommer ner för lågt i spänning. När det gäller kablar och kontakter är det mesta nytt. Får väl kolla att laddspänningen är lika på båda.
  7. Tack för svar. Det som oroar mig är att ett av batterierna skall påverka utspänningen från generatorn på nåt sätt så att det andra batteriet får för mycket eller för lite laddning. Vet inte riktigt hur en generator fungerar enligt Sutars hemsida kan generatorn reglera strömmen ut. Det tycker jag låter konstigt, enda sättet att reglera ström är väl att styra med utspänningen.
  8. Hej! En till batterifråga. Efter att ha läst massor av trådar här och även tittat in på Skyllermarks sida om båt-el och batterier är jag fortfarande lika förvirrad. Först lite förutsättningar. Jag har idag två gelbatterier på 73 ah, åtskilda med ett skiljerelä. Ett för förbrukning och ett som startbatteri. . Det fungerar inte så bra med gelbatteriet till start, startmotorn är lite seg i starten, den ska dra igång en tvåcylindrig diesel. Nu börjar dessutom ett av gel-batterierna att bli rejält dåligt, självurladdar mycket snabbare än det andra. Till förutsättningarna hör också att jag inte är speciellt beroende av förbrukningsbatteriet, båten använd mest till dagsutflykter. Tanken är at ersätta det dåliga gel-batteriet med ett vanligt fritidsbatteri och använda fritidsbatteriet till startbatteri. Det finns många synpunkter och åsikter om lämpligheten av ett sånt arrangemang, att det kan skada batterierna och förkorta livslängden. Men jag tänker så här: Om jag fattar det rätt så lämnar generatorn konstant spänning och strömstyrkan genom batterierna bestäms av inre motståndet/förmågan att ta mot laddning. Då borde ju batterierna själva bestämma sin egen laddningsström och inte kunna ta skada av att de är parallellkopplade eftersom de bara är hopkopplade när generatorn laddar. Synpunkter mottages tacksamt.
  9. Tack för svar. Jag har faktiskt tänkt på iden med ett rör men kom inte längre än till att ha ett större hål i båda hålen och då inte fått riktigt kläm på plastytorna din idé kan fungera ska tänka på saken. Återstår dock frågan kan skum stå emot en rejäl åtdragning av bultarna i så fall borde det vara en Ok lösning?
  10. Hej! Håller på att fundera på hur vi ska montera en ny badstege på en bekants båt, en Sea Ray 200. Vi d köpet var den ursprungliga stegen bortmonterad och skruvhålen igenplastade. Det går att se hur den var monterad och badstegen var kort och verkar ha blivit monterad samtidigt som båten byggdes ihop. Nu till problemet. Tanken är att montera en kassettstege under badplattformen som är ungefär 50 cm bred och 50 cm djup och alltså har tillräcklig plats. Problemet är att plattformen är ihålig och det är inte utrymme att sticka in handen och kunna få fast bultar inne i det utrymmet. Då tänkte vi sätta genomgående bultar, typ rostfria vagnbultar. Då kommer det ett nytt problem, jag misstänker att om man försöker dra bultarna tillräckligt hårt kommer man att deformera plattformen. Det skulle vara bra att få in någon form av distans inne i plattformen. Träbitar vore kanske möjligt trots att väggen till motorrummet är i vägen. Lite trist med trä som väl kommer att mjukna och ruttna med tiden. Då kom det en lysande idé, skull vara tacksam med återkoppling. Om man fyller hålrummet med fogskum skulle det räcka som distansmaterial? Kommer fogskummet att expandera för mycket inne i plattformen och trycka isär den? Vet inte riktigt vilka krafter det rör sig om jag har bara använt fogskum i träomgivningar. En idé är att bara borra fästhålen uppifrån trycka i en lite dos fogskum i varje hål, sedan borra klart och montera. Kommer fogskummet att räcka som distans? Hur är det med fogskum och fukt? Finns det olika kvalitéer som klarar fukt bättre eller sämre. Bifogar en bild som försöker förklara hur tankegångarna går.
  11. Tack för synpunkter. Idag fyller jag på tanken med 20 liter HVO 100. 40 år puttrade naturligtvis på som vanligt 🙂
  12. Hej! Har en gammal Yanmar 2qm 20. 5 mil med bil till närmaste ställe med blank diesel. Nu ser jag att på bensinmacken 1 km hemifrån finns det HVO 100. Det senaste jag sett från Yanmar är att de inte rekomenderar att man använder HVO 100 till Yanmar. Det är egentligen ingen stort problem det går inte åt några stora mängder diesel på en säsong men det vore förstås bekvämt att kunna fylla dunken på den lokala macken och kanske slippa diesel lukten också. Vad säger ni? Vad kan hända om jag kör med HVO 100 på en motor troligen från tidigt 80- tal? Kan det handla om packningar som inte tål bränslet? Diesel pumpen?
  13. Det kan möjligtvis vara ett översättningar fel i den andra delen av instruktionen du skickat med. Jag antar att du först sätter nyckeln i on-läge när du startar motorn och sedan startar med start knappen. I så fall ska nyckeln vara kvar i on-läge så länge motorn är igång. Den andra delen av instruktionen är antingen ett översättningsfel eller också handlar det om en startnyckel med ett fjädrande startläge som sätter igång startmotorn. Då har du ingen speciell startknapp, vilket du verkar ha enligt bilden på din kontrollpanel. Behåll nyckeln i on-läge så länge motorn är igång.
  14. Jag har en gammal Marex snipa, lite typ äggskalsfärgad. Lånade en färgkarta på Interboat i Örebro och jämförde med färgen på båten. Det gick att hitta nästan exakt samma färg i deras sortiment av gelcoatspackel. Kanske kan tillägga att här har det ibland publicerats listor med färgkoder till massvis med båtmärken men jag hittade inte min båt i de listorna.
  15. Det finns bra instruktioner på Youtube. Jag har lagat skador och skruvhål ovanför vattenlinjen bara med gelcoatspackel. Blir riktigt bra om man får tag i rätt färgnyans.
×
×
  • Skapa nytt...