Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

1234qwER

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om 1234qwER

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Om du dyker in på http://baatplassen.no och söker på draco på nettet, så finns det en kille som tillverkar draco dekaler. Han kan säkert skaka fram även för 2700 sterling. //Oskar
  2. Hej Roy JAg sitter med samma fråga i en Draco 2700 sterling. Se trådenVad är rätt drevutväling på et 290 drev Vet inte hur har det gått för sig har fu blivit klokare ? Har inte fått något svar på min fråga i detta forum men väl på baatplassen.no med samma fråga- kika där om du blir klokare. //Oskar
  3. Hej Funderar på det här med drevets utväxling kontra den motor man har ? Jag har en Draco 2700 sterling som utrustats emd en Peninsular diesel på 310 Hk och ett vridmoment på 650 Nm. Drevet som sitter på är orginal Volvo Penta DP-A duoprop med utväxling 1.95 (orginalmotor var VP 270 bensin) och A9 propelrar. Min fundering är hur annorlunda båten hade betettsig med ett mer diesel anpassat drev (typ 1.78 / 1.69) och därför anpassad propeller. Är det stor skillad på om man har aluminiumproprller eller Stål ?
  4. Hej Bli emdlem på den norska siten http://baatplassen.no där finns ett mycket aktivt forum med flera intressanta länkar för dig bla en som kört pimp my boat på just en draco 2000. På dokumentations sidorna hittar du sälj brockyrer etc. Lycka till Oskar (draco ägare)
  5. Hej Med tanke på att en dieselmotor kostar det dubbla i inköp, har högre underhållskostnader -> men håller längre är det inte självklart att den ena eller den andra vinner. Jag tor att det måste till något drastiskt med bensinpriset innan den försvinner.
  6. Hej KOllar ssjälv efter att bygga halvfabrikat och bla har hittat följande firmor: http://www.seaco.no/ http://www.laguna.no/laguna_1150_aw.htm http://sundsbo.net/Flem/flem.htm www.barracuda.no Lycka till
  7. Hej Tittar på att bygga ett halvfabrikat - nio meters DC. Mer för att det är kul att skruva och fixa och få sina egna lösningar på problemen än att det blir billigare (för det tror jag inte på). Kikar på : Skarpnes 9100 Seaco 950 Laguna 900 Nor Star 290 (Enligt importör ej tillgänglig som halvfabrikat ) Finns det någon därute som har erfarenhet av att bygga någon av dessa (eller andra båtar) i halvfabrikat och om så kan ge lit tips. Det kanske finns andra bra halvfabrikat att titta på ? Känner till NB forum och sevlbygg.no Oskar
  8. Hej Kul att se att klubben är återuppstånden. /oskar
  9. Hej, tack för alla svar. Ja, jag har råkat lägga ut samma tråd i Långfärds-sektionen. Sorry, ny-börjar fel. Jag har nu markerat den som löst och koperat över dödat den och koperar här in Xanders svar: På en sådan populär båt bör du också beakta säljvärdet som ökar med en diesel motor. Hej igen! Låt säga att du kör 500 distans. 500x2 liter=1000liter a´14 kr =140000 kronor/år med nuvarade. Jag vet ej, men säg att diesel drar 1,2 liter/distansen då blir det 500x1,2= 600 liter och diesel är väl lite billigare, kanske 12 kronor/litern. 600x12kr/liter=7200kr/år isådana fall tjänar du ca 7000 kr/år Om dieselmotorn kostar 150000kr mer, så kan du åka 21år med bensinaren sätt ur dagens läge. Mvh Xander
  10. Hej Det lät inte fasligt billigt. Nu vet jag inte vilken motor du har, men som exempel på en ryds 695 bestyckad med Yamaha 150 Hk 2-takt kostade (i stockholmstrakten) avmontering/vinterförvaring med service/montering ca 6 tusen kornor. Om du då även får lyft, tvätt och sjösättning för runt 10 tusen låter det inte orimligt. Kolla dock om rubb&vax av fribord och bottenmålning ingår. /Oskar
  11. Hej Har idag en Nimbus 28 DC utrustad med en AQ271/290 drev. Den drat idag ca 2 l/distansen i blandad körning. Funderar på att byta ut den antigen mot en ny bensin eller diesel. Min frågor är om jag byter till en ny bensinare (typ VP 5.0 Gxi) Får jag någon förbättrad bränsle ekonomi ? Eller är det bara samma motor i nyare förpackning ? Eller diesel (D4 210 Hk), hur mycket måste jag köra båten för att uppnå Noll-summa gämfört med att sätta i en ny bensinare. Extra pengarna uppgår till happiga 150-200 000 kr. Vi kör mellan 500 - 600 distans per år.
  12. Hej Har idag en Nimbus 28 DC utrustad med en AQ271/290 drev. Den drat idag ca 2 l/distansen i blandad körning. Funderar på att byta ut den antigen mot en ny bensin eller diesel. Min frågor är om jag byter till en ny bensinare (typ VP 5.0 Gxi) Får jag någon förbättrad bränsle ekonomi ? Eller är det bara samma motor i nyare förpackning ? Eller diesel (D4 210 Hk), hur mycket måste jag köra båten för att uppnå Noll-summa gämfört med att sätta i en ny bensinare. Extra pengarna uppgår till happiga 150-200 000 kr. Vi kör mellan 500 - 600 distans per år.
×
×
  • Skapa nytt...