Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

inzer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om inzer

  • Placering
    Kadett
  1. ha ha ha det hade jag nästan glömt bort. Det var ju jättekul att åka pulka efter båten!! Jag fick alltid göra det när de andra åkte vattenskidor och jag var för liten för att orka upp på vattenskidorna. Det var jättekul! Ett bra tips till alla föräldrar med småbarn som är avundsjuka på de lite äldres lekar!! (fast jag tror inte vi hade rep mellan pulkan och mig, låter lite farligt tycker jag...fast det beror väl på farten också. Vi åkte ganska fort. Ibland flög man av...he he... (självklart med rejäl flytväst m krage o rem)
  2. Jag tror nog somliga uppfattade ursprungsfrågan här och andra inte.... Det var alltså vilken hastighet båten behöver gå i för att KUNNA åka vattenskidor efter. Inte vilken hastighet den bör gå i för att vara optimal. Och det räcker ju att den orkar komma upp i cirka 17 knop hyfsat snabbt för att man ska kunna åka efter.Klarar den det är det väl värt att testa, annars är det ingen större ide, då blir det tube och andra iofs roliga åk-leksaker. Sedan är det självklart bättre och mer optimalt om båten har mer kapacitet än så. Båt med en toppfart utan åkare på 25-30 knop brukar dock funka helt ok för vanliga hobbyåkare utan krav på tävlingsprestanda. Självklart kan inte alla tävlingsåka med tävlingsutrustning osv. Vattenskidor är för de flesta bara en kul grej man gör några kvällar per sommar. Man måste ju hålla isär vilket syfte man har med utövandet. ungefär som att det är skillnad på kraven på utrustning när man sparkar lite boll med en kompis på garageuppfarten eller gräsmattan hemma en kväll för skojs skull mot om man är med i ett lag och spelar matcher i någon högre division eller nåt.
  3. Hmm det rimligaste är väl att nikommer överens om saken!! om jag får lägga en brygga på din mark ansvarar jag för att hålla den i skick, vi kommer överens tillsammans om långvariga uthyrningar av plats men att det exempelvis är ok att någon kompis lägger till över natten i mån av plats och så delar vi (exempelvis) 50% på ev inkomster. Kanske lämpligt att skriva ner vad som gäller om du nu lägger ner en del pengar på brygg bygget! Men är det så att ni inte är överens redan från början är det bara dumt att försöka med något sådant här överhuvudtaget (flytta bryggan!). Tänk också på att om markägaren plötsligt säljer marken har du ingen rätt att ha bryggan kvar där oavsett er ev överenskommelse! Möjligen kan du få ett sevitut för brygga om ni är överens om detta och då ansöker du hos inskrivningsmyndigheten på tingsrätten om detta. Fördelen är att servitit följer med marken oavsett ev försäljning.
  4. Nån som vet nåt om skrovnr på Nimo 22 då?? Harbåde letat och frågat kompisar m Nimo 22:or men det kanske inte finns nåt då eller???
  5. Inget att rekomendera kanske men: Jo, det är klart att det går...eller skulle kunna gå iallafall...det skulle ju förstås lika gärna kunna gå åt h-vete :-). Jag har iofs en jobbarkompis som brukar ro/segla från Åland till Grissleham varje år, men då måste man förstås ha både rätt utrustning, kunskap och rutin samt att vädret förstås ska tillåta det hela. Allt går, vissa saker är bara lite svårare....
  6. Jo, gnista finns, kollat flera gånger. Komp nu mätt och det ligger på ca 4 på alla. Tändningen var visst helt tokfel vad jag förstod av det senaste snacket. Mekarna (brorsan å en kompis)verkar nu vara överens om att det måste vara kamremmen. Vi har därför varit iväg till OKQ8 och fått tag på både kamrem och spännrulle och nått 6:pack 3,5%or så här på lördagskvällen, så förhoppningsvis löser det sig nu med några timmars jobb bara...Tack för tipset så länge!
  7. Hej! Vet inte vad som är relevant egentligen men vi tar detta från början: Köpte en Nimo 22:a med en Volvo Penta 140 A i början på sommaren. Den krånglade lite och la gärna av på tomgången så vi vred lite på tomgångsskruvarna och ställde tändningen. Det blev bättre men inte helt bra. Här om dagen när vi skulle in till en brygga la motorn av på tomgången igen. Vi gled dock in fint ändå och förtöjde, hoppade i sjön och simmade lite och käkade i solskenet. Plötsligt kommer det vit rök från mototrummet. F-N, glömde tändningen på när motorn la av! Efter att vi vädrat och låtit allt svalna försöker vi starta, motorn går runt men slår inte till. Alla vi pratar med säger att det är tändspolen. Lyckas få en kompis att köpa ny en tändspole och komma ut till oss. Den gamla tändspolen såg inte bra ut med sprickor i plasten. När vi bytt tändspole startar båten fint igen.Badar en vända till och startar sedan motorn igen och lägger ut. När vi kommit några hundra meter bara och precis ska gasa på lägger motorn plötsligt av och vägrar starta igen.Samma sak igen, den går runt men slår inte till. Efter att båten bogserats hem har vi gjort följande: bytt brytarspets, kondensator, tändstift. Vi har också kollat att stöm finns och att bensin kommer fram. Allt verkar ok. Testat starta med startgas också, utan resultat. Det låter som att den nästan ska till att starta ibland men den gör det inte.Nu är idéerna slut! Vad gör vi nu?? Någon som har någon mer idé på vad som kan vara fel?
×
×
  • Skapa nytt...