Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

ses1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    48
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ses1

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. För första gången någonsin, har jag börjat att prata om beteendet i vår båtklubb. Alla, har en åsikt, där min oro delas. Givetvis har jag spetsat en aning, inte osant, för diskussionens skull. Hur kan det komma sig att ni som läser inte anser det värt att diskutera, med er framtoning, när min omgivning förfasas? Låt oss se det så här. Vad skulle ni göra om just den vik ni skjutit in er på är avstängd på ett orättmätigt sätt? Knyta handen i fickan, påtala beteendet med risk för en dagsedel, skära av repen? Hörni skeppare, vems hand håller frun i när det åskar, smile.
  2. Många ondgör sig, med all rätt, över skärgårdens fartdårar. Personligen ser jag ett annat, minst lika allvarligt beteende. Under de senaste åren har jag lagt märke till att ett fåtal båtägare lägger beslag på en vik, genom att stänga av med långa linor. Konflikträdda som vi svenskar är, knyter man näven i fickan och letar vidare. Vi som kommer från skogslänen, är sedan länge vana vid att ex. danskar och tyskar köper delar av eller hela byar. Sedan stänger man av allemansrätten. Nu permanentas tydligen beteendet även på sjösidan. Den svenska flatheten är uppenbarligen lika stor bland sjöfolk. Utom den svenska båtägare, som i sommar hotade att skära av, i detta fall, linorna för en tysk gäst. Givetvis finns beteendet bland svenskar också. Att internationella gäster utnyttjar vår unika allemansrätt på ett felaktigt sätt är inte nytt, men oförsvarbart. Problemet är i ökande. Varför sitter alla som fån, på sin höjd ett beklagande över relingen till båtkompisen? Oavsett nationell eller internationell båtägare, skall det gå som på landbacken i skogslänen? Eller finns det någon liten ombudsman för allt tyckande?
  3. Om nu någon tänkt engagera sig, så har jag löst problemet, reklamation. Jag har helt enkelt blivit lurad/okunskap att köpa en sämre kvalitét av lauan. Rådet från säljaren hur jag skulle lösa vissa problem, var inte heller med sanningen överensstämmande. Marintillbehörsfirmor skall nog inte hålla på med trä.
  4. ses1

    Lauan

    Önskar omg kontakt med någon som har kunskap om rep av plywoodfanér, lauan. Spackla, limma mm, sprickor på nya skivor som tyvärr var av sekunda kvalitét. Nej, jag har inte råd med teak. Men uppenbarligen, när det gäller lauan, är inte billigast bäst. Maila mig gärna. Bästa hälsningar Erik
  5. Mitt sista inlägg ang färg. Jag målade i samråd med huvudleverantören. Fanns inga kompatibilitetsproblem. Kunskapen om befintlig färg var 100%. Jag viss erfarenhet, efter 45 år på sjön. Fanns inga tveksamheter. Färgen höll inte måttet, i mitt fall. Eftersom huvudleverantören inte var intresserad, får inte jag svaret heller. Observera!! Detta är ett specifikt fall, inte en generalisering. Erik
  6. Shipman 28/ Om du läser mitt tidigare inlägg, så ser du vad som händer med Julas 2-k. Jag har International isbrytarfärg på min stålbåt. Min inköpskälla upphörde, så jag bestämde att prova Julas 2-k. Var i kontakt med huvudleverantören, för att inte råka ut för överraskningar. Resultatet efter en sommar var bedrövligt. Slipa eller blästra, vi får se vad som krävs. Som fler inlägg tydligt anger, man får EXAKT vad man betalar för. Från min erfarenhet, rekommenderar jag INTE Julas 2-k. Erik PS. Vid försök till kontakt med leverantören, har de visat nada intresse. Det säger en del.DS
  7. Den som tror att fullpris- och lågprisprodukter tillverkas i liner bredvid varandra, kan råka ut för ett dyrt uppvaknande.
  8. Vänd dig till en propellerleverantör direkt, då får du automatiskt ett proffs i andra änden. Med tanke på vad det kostar. Erik
  9. Nu tycker jag att ni är väl okritiska. Bra, i vilket sammanhang? Man får det man betalar för. Testade Julas båtfärg till min stålbåt förra året. Synen vid torrsättningen var inte kul. Mailade färgagenten, som inte svarade överhuvudtaget. Kontakten med agenten före målningen andades enbart superlativer. Nu blir det ommålning till fullt pris. Jag har använt Biltemas primer under många år, till ändamål där det inte är så viktigt med resultatet. Mycket viktigt med täckfärg. Låga priser är inte enbart prispress.
  10. Din båt ser ut att vara ungefär i storlek som min, samt stål. Så, det behövs inte mer! Kylarna kan man ta från lite vad som helst, ev tillverka själv. Jag har aldrig haft någon uppfattning om dimensioneringen. Mycket smidigt sätt att ansluta gångvärme, varmvatten osv. Personligen skulle jag nog integrera det med ett fläktsystem för kompletterande kylning med uteluft. Har en sk flytande renovering av min båt. Som en sommarstuga, alltid nya idéer. Tack för informationen.
  11. Helt sötvattenkyld lät mycket intrssant. Kan du berätta lite hur kylarna ser ut, storlek osv. Jag har faktiskt funderat lite på det inför våren.
  12. Lite sent kanske, men tänk på att en diesel skall ha LÅGT mottryck. Det får man inte under vatten. Jag har testat olika varianter, skillnaderna är märkbara, effektmässigt.
  13. Tyvärr har min renovering kostat nästan lika mycket som jag gav för båten. Med facit i hand, hade jag inte börjat. Men det var mycket som var för fuskigt byggt. Jag har faktiskt inga bilder från inredningen. Slutputsen har alltid varit kvar. Nu bygger jag om igen, rena pensionärsbåten, endast 2 kojer. Jag har bilder från en annan LS30, byggd efter en vanlig standard. Har du bredband? Om jag får din mailadress, kan jag enklare sända bilder. Skicka gärna ett mail till erik.svenberg@telia.com, så får jag ju ditt mail automatiskt. Mitt största dilemma var kraftöverföringen. Lagringen i propellerhylsröret var fullständigt felbyggt. Blev några ras innan jag kom på det verkliga felet. Ett annat problem är vinkeln från backslaget till propelleraxeln, den är för stor. Det finns inga standardsystem, som med säkerhet klarar av det. Jag kommer att låta tillverka en egen kraftöverföring, så att eländet är löst en gång för alla. Avgassystemt var även byggt, så att vattnet rann tillbaka mot motorn. Den som byggde båten hade nog inte kunskap om just något. Det skulle vara intressant, att så småningom få se på bild hur man löst problemen i din båt. Jag har pratat med Lars Skarin om historien. Sånt är alltid intressant. Mvh Erik
  14. Kul, Lejonet, nu är vi 2 med LS30 på forumet. Jag har nästan byggt en ny båt invändigt, inte helt klar. Sparade enbart skrovet. Varför? För mycket fusk. Såg att du undrade över sjödugligheten. Även om det inte var kul, har jag testat i 18 m/s och 3 met våghöjd. Prognosen höll inte eller förändrades, vad vet jag inte. Funderar lite på ståhöjden i doghouse med din stora motor. Under ett antal år har jag sökt andra LS30-ägare. Tror att jag funnit 2 st. Jag vet, att båten inte är alldeles ovanlig, var de finns är frågan. Mvh Erik
  15. För många av oss kanske inte el är tillgänglig vintertid. I min klubb, får man inte använda klubbel under vintern. Av långseglare, kanske inte stålskrov, har jag hört att öppen ventilation skall vara bäst. Personligen har jag aldrig haft rostproblem på land, trots kustboende. Hur känsligt är stål? Om man syrebetar stål, påbörjas oxidering inom 30 sekunder. Det testet genomförde jag under tiden som materialforskare, så uppgiften är tillförlitlig. Det säger en del om svårigheterna. Mvh Erik
×
×
  • Skapa nytt...