Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

gravis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    119
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om gravis

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag håller med om att man bör köpa ett godkänt lås, dock så ska man inte räkna med att det hjälper. För två somrar sedan försökte några skurkar ta min båt som stod fastkedjad på trailer, Låsen hade dom forserat (godkännda). dock så kom dom inte så långt med ekipaget då dom inte tog kurvan runt min loge tillräckligt snävt vilket resulterade i att dom körde fast på min vattensjuka grägmatta dom kopplade loss dragbilen och smet från platsen,. Givetvis så hade dom passat på att punktera båda mina bilar så att jag inte skulle kunna följa efter. Numera står båten parkerad på min larmövervakade loge vilket gör att det är riktigt knöligt att få ut den även för mig . Sååå vad är det jag försöker säga? - vill man ha prylarna ifred ska man göra det riktigt jobbigt för tjuvarna då lås och skydd forseras om dom har bestämt sig för att ta varan. Bifogar en intressant video Sorry om jag stal din tråd med min lilla anekdot
  2. Hej, Kolla med Lundins Marin om dom kan optimera din programvara. Dom pysslar med det. Du kan googla efter deras hemsida. //Gravis
  3. Hej, Grattis till ett underbart båtval!! Känner igen problemet, tyvärr så är det bökigt och jag kom aldrig fram till något bra sätt att få ner kapellet. Det enda tips jag kan ge är att vika in sido flärparna mot mitten innan du försöker rulla in allt i lådan. //Gravis
  4. Hej, Hur har det gått med din uppgradering, har du kommit till klarhet? Jag går själv i uppgraderingstankar på min verado 150 från 2010 till 200 hk. Vill dock inte kasta 6k i sjön om det inte blir någon nämndvärd skillnad. //Gravis
  5. Hej, Innan min nuvarande båt ägde jag en 59DC under 3 års tid, den fungerar riktigt bra i alla avseenden. Sjöduglig och robust. Kort och gott en fantastiskt trevlig båt. Dock så är den trång att övernatta i, speciellt om man är fler en två. Men med tanke på storleken så kan man inte begära så mycket mer. //Gravis
  6. Hej, Vi har tre barn som har åkt båt med oss sedan dem föddes. Prio ett för oss har alltid varit flytväst på, även om det kan te sig lite bökigt. Vi hade våra tvillingtjejer i den bärbara insatsen till bilbarnstolen med flytväst på tills dess att de blev så pass stora att dom kunde vara på en filt och kravla runt. Givetvis så blev det en hel del tid i knät på både mig och frugan men det funkar bara man får komma ut på sjön. Om ni använder fastmonterade sitsar alternativt bilbarnstol av något slag så kan det vara tänkvärt att ha dom nära golvet. Jag anser att man bör undvika att spänna fast någon i en båt eller i det här fallet i stolen. Om någonting skulle hända (grundstötning, brand eller annat) så är det inte säkert att man klarar av att knäppa upp spännet och således så följer de med ner i djupet istället för att flyta runt på ytan mha flytvästen. //Gravis
  7. Det är inga stora skillnader så vitt jag vet men någon annan kanske har bättre koll?
  8. Hej,jag har en Verado 150 årsmodell 2010. Den har gått problemfritt och fungerar mycket bra. Jag gillar kraften som kompressorn skjuter till med. Vad gäller bränsleförbrukning kan jag inte svara på, då jag åker och tankar när det behövs utan att ha koll på förbrukningen. Det viktigaste på Veradon är att dom blir inkörda på rätt sätt. och att man väljer rätt propp så att dom varvar ut som dom ska. Det finns även några service buletinger på de älder veradona, det kan vara värt att kolla upp så att allt är uppdaterat. Här finns det sjukt mycket bra att läsa så jag rekommenderar dig att gå med i verado club: http://www.veradoclub.com/smf/ Här finns allt du behöver veta som nyägare till en verado: http://www.veradoclub.com/smf/index.php?PHPSESSID=db5lubgucdpbheeei48h0d7cj0&board=16.0
  9. Hej alla, återigen tack för både konkreta och inovativa förslag. Eftersom jag inte vill skaka galler tillsammans med the bad guys så ser planen ut så här. Stora strålkastare med rörelsedetektor har monterats, Klart Snöplogen står framför porten till logen, Klart 20mm plattjärn med 4st kraftiga expandrar bultat i plattan sabbat gängorna där jag har fäst klass tre lås, Klart Kommer att köpa en ir kamera med rörelsedetektion med mms funktion. Kommer att köpa Yachtsafe GPS-larm. Det kommer nog att kosta mellan 5 och 10K men om man ställer det i rellation till att få prylarna förstörda samt ev kostnader för självrisker och dylikt så känns det billigt i samanhanget Tar the bad guys båten trots detta så får jag nog acceptera att man inte kan ha eftertraktade prylar. //Gravis
  10. Tack för tipsen nu har jag lite att gå på. jag har kollat på lite olika lösningar med GPS sändare. 240v draget till trailern och jorden i marken känns riktigt lockande //Gravis
  11. Imorse när frugan tittade ut genom fönstret frågade hon, varför står båten nerkörd i slänten på gräsmattan... Efter en närmare titt så visar det sig att båten har varit utatt för stöldförsök under natten. Båten som är en ett år gamma Silver Moreno som står på trailer utanför min loge (bor på landet) När The bad guys skulle köra iväg har dom lyckats glida ner för en slänt varpå trailern har fastnat i leran vilket gör att dom inte kunde komma vidare. Det är extremt knixigt att komma runt speciellt om man inte vet hur man ska ta svängen vilket troligtvis är ända anledningen till att jag fortfarande har en båt. Tyvärr så har dom skrapat skäddan och propellern samt punkterat båda bilarna troligtvis för att man inte ska kunna ta upp jakten om man vakanar Nu är man riktigt orolig att de ska komma tillbaks då det känns som att det endast var båten dom ville ha. dom kunde ha stulet en hel del andra prylar av väde om de hade haft lust Båt och trailer var låst enligt konstens alla regler. Nu funderar jag på om någon känner till något rörelselarm som ringer upp mobilen om båten kommer i gungning. Att sitta nattvakt hemma i trädgården fungerar inte när man har ett jobb att sköta. Tacksam för tips och råd. //Gravis
  12. Verado klubben=USA. Det låter rimligt
  13. Givetvis är det inte värt att förlora 5 årsgarantin för en besparing på 2000kr. Anledningen att jag frågade står i mitt första inlägg dvs Verado club menar att ingen service krävs av Auktoriserad Mercury återförsäljare förräns motorn har gått 100 timmar utan att det påverkar garantin. Alltså undrar jag om det stämmer. Om det nu är så att man inte behöver serva båten på firma förräns den har gått 100 timmar i USA för att garantin ska gälla kan man fundera på varför 1’a servicen ska göras efter 20 timmar i sverige. Jag är väl medveten om skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Klart att motorn borde ha servats i höstas men pga tidsbrist blev det inte av. Dock är jag inte speciellt orolig då motorn har stått varmt. //Gravis
  14. Hej, Tack för era svar. Då borde jag kunna hoppa den så kallade 20 timmars servicen på firma och invänta 100 timmars intervallet. Jag funderar på att skifta motorolja, filter samt växelhusolja själv . Anser ni att det over kill att göra det när motorn bara har gått 20 timmar? //Gravis
  15. Hej, Jag har en Verado 150hk årsmodell 2010 den har i skrivande stund gått ca 20 timmar. Enligt serviceboken ska den in på första service. Läser man på Verado klubbens hemsida så ska första servicen göras efter 100 timmar enligt de som skriver där oavsett vad återförsäljaren säger ska tydligen garantierna gälla. Är det någon som vet vad som gäller? Om jag måste lämna in den på service nu, vad ska göras, räcker det med oljebyte i växelhuset samt motorolja och filter? Tacksam för svar Mvh Gravis
×
×
  • Skapa nytt...