Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Gabe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Gabe

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. bhemac! Jo jag förstår att det är någon form av shuntsystem som krävs - men jag kan inte få ihop det praktiskt med shunt-ytterligare termostat-ytterligare en pump-ventiler-nedkylning av beredaren etc. - och hittar ingen principskiss på nätet - kanske kan du kan få ihop en enkel skiss?
  2. Jag har två separata system: 1. Motorn - däifrån till slingan i varmavttenberedaren - därifrån genom gångvärmefläkten (med fläktstyrning 0,1och 2). Resultat - snabb uppvärmning av varmvattenberadaren och fin reglerbar gångvärme. 2. Gastherm med helautomatiskt elektroniskt styrsystem (om pannan är äldre kan Sunduist uppgradera styrningen) - cirkulationspump - expansionkärl - 8 konvektorer. Resultat - driftsäkert och reglerbart. Fråga: Skulle kunna tänka mig att komplettera med värmeväxlare - men har har inte klart för mig hur man får till styrningen av framledningstemperaturen. Sommartid: Avstängningsventil på konvektorkretsen. Men under kalla perioder - längre uppvärmningstid av kylvattnet och därmed varmvattenberedaren - och full värme i konvektorkretsen hela tiden om det inte finns något shuntsystem. Hur har ni löst det?
  3. Hallå! Min linhållare sprack vid påmastningen - och oturligt nog utgången hos Seldén. Kan det tänkas att någon har en begagnad. Line guard till en Furlex typ C - alltså den cirkelformade linhållaren av plastmaterial. Seldéns nummer tryckt på delen och i deras katalog är 539-224. Börjar bli svårt med reservdelar till lite äldre grejor - men inget fel på furlexen i övrigt. Anders
  4. En mycket innehållsrik och trevlig site om motorseglare som jag haft mycket glädje av genom åren, även om den inte uppdaterats på ett tag - med risk att den redan nämnts.: http://www.xente.mundo-r.com/motorsailers/ Själv hade jag en Rasmus på 90-talet - heter Nab 35 ute i världen.
  5. Kolla termistorkabeln Jag har en Isotherm 3251SP som inte fungerade efter vinteruppehållet förra året. Det visade sig att en mus hade tuggat av termistorkabeln - en tunn svart kabel som känner av temperaturen i skåpet och som går till elektronikenheten - den var avtuggad i ett skymt utrymme. Framför allt hade den kalasat på rörisoleringen. Med trasig kabel går inte kompressorn. Köpte en ny kabel förr 700:- och satte dit. I vinter hände samma sak igen - men nu hade en mus ätit upp kabeln i stort sett i hela dess längd. Samma pris från Hjertmans i år och lite billigare från Isotherm direkt. Det måste vara något i kabelisoleringen som smakar gott - verkar vara den enda kabeln i båten som är intressant. Har börjat att ha ett par musfällor i båten - mössen tar sig säkert lätt in i båten under vintern. Så du kan alltid börja med att kolla kablarna.
  6. Tack för tipset Jag tar förstås med en plugg och ser om den passar i en 3/4tumsgänga. Däremot finns inga Yanmar-firmor inom räckhåll.
  7. Ska skaffa slangnipplar till båtmotorn (Yanmar 4JHE) för att installera gångvärme. Skruvad loss pluggarna på motorn för att mäta gängan. Mätte till ca. 20 mm - och då gissar jag 3/4" - men tyckte att det såg tätt ut mellan gängorna. Inte alls motorkunnig - kan man förvänta sig vanliga rörgängor på en motor - eller gäller annat här. Om det är andra gängtyper - finns det övergångsnipplar mellan denna gänga och vanlig rörgänga. Tacksam för klarhet i frågan - har ingen lust med trial and error på motorgängan. A
  8. Om någon mot förmodan använder min bild - så kan den högra pilen misstolkas - det finns två pluggar på högra sidan vid pilen - det är den undre pluggen som som är outleten.
  9. Hejsan! Hittade svaret i ett inlägg 2008 från "MIMO". Komplett servicemanual hittar man på hemsidan nedan. Den vänstra pluggen på min bild är "Inlet for water heater" och den högra pluggen är "Outlet for water heater". Bifogar bilden från manualen om det är till hjälp för någon. Tack MIMO om du är aktiv här. Inlägget från 2008: "Gäller modeller. 4JH(B)E 4JH-T(B)E 4JH-HT(B)E 4JH-DT(B)E Gå till websida http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf Trevlig sommar MVH MIMO" motor.pdf
  10. Hejsan! Jag ska koppla in gångvärme från en Yanmar 4JHE och undrar var jag ska ansluta på motorn. Hittar inget i instruktionsboken eller på nätet. Bifogar bild - det sitter två pluggar enligt pilarna - kan det vara dessa - och i så fall vilket är ut och vilken är in. Tacksam för hjälp Anders värmeuttag B.pdf
  11. Mackey! Tack för en imponerande mängd information - ska försöka svara på en del. 1. Värmeväxlaren Branschen säljer en växlare Alde 16/22 för ca. 2650:-. Ska se om Energishop - som petter föreslagit ovan - har någon liknade men billigare. Hittar dock inga data om växlaren på Alde’s hemsida. 2. Med sammankoppling av växlarna nos mot nos menare jag - två gängse liggande växlare typ Isotemp som alla handlare säljer - med anslutningarna när varandra så att med bara ett par rörstumpar på ett par dm kanske självcirkulation skulle uppstå. 3. Växlarna är ju i det här fallet utvändigt bara 30 cm höga så skiktningen i de lilla tankarna kanske är försumbara. Isotemptankarna är utformade med kallvatten in i botten och varmvatten ut i toppen som du säger - så du har nog rätt. Tankarna har tappventiler 4. Det värmesystemet med gasolvärmare och konvektorer som jag redan har, har expansionskärl, glykolvatten och självcirkulation. Med varmvattenberedarna och växlaren tillkopplade kompletterar jag med en cirkulationspump. Pumpar säljs av Glembrings (som tillverkar båtvärmare för diesel/fotogen) och säkert Sundquist Metall AB som tillverkar Gasthermpannan. Tror att folk även köper budgetpumpar på andra ställen också. 5. Ang. i vilken ordning komponenterna kommer. Gasolpanna - beredare - motor - konvektorslinga. Gasolpannan ska kunna värma beredarna fort och sedan ingå som del av värmesystemet. När jag går för motor är konvektorslingan i normalfallet bortkopplad. Antar att en växlare för över energi åt båda håll så det måste till en ventil för att koppla bort motorslingan - men det känns som överkurs. 6. Hela systemet har glykolvatten - motorn har växlare mot sjövattnet. 7. Börjar kännas lite som ”Putte ska ha en banan” från en känd monolog - Kanske bäst att nöja sig med ett värmesystem för sig och varmvattenberedare värmd av motorn för sig. Blev bara lite uppjagad när jag hittade Isotempberedaren med dubbla slingor. Hälsningar Anders
  12. Mackey! 40l-beredaren är för stor - men jag får plats med två 20 l. Ändå lite nyfiken på om det inte skulle funka med två små beredare sammankopplade nos mot nos - med självcirkulation eller en lite pump. Annars får det bli en växlare och en beredare enligt min skiss eller två beredare i serie. Vet du hur man dimensionerar växlaren.
  13. Hej! Min idé om två beredare var p.g.a. platsbrist. Att seriekoppla två beredares vatten resp. slingor och bara värma med motorn - med eller utan växlare - funkar givetvis. Men har någon en lösning på mitt problem. Den ena beredarens slinga direktansluten till motorn och den andra beredarens slinga ansluten till värmaren. Hur få en blandning de två beredarnas vatten eller styra vattenuttaget till den beredare som är varm.
  14. Hejsan! Tack för alla svaren. Tänker att det kanske trots allt är mest praktiskt med endast en beredare och en som inte är för stor för att kunna laddas snabbare och som jag även kan värma med gasolpannan. Vad tror ni om skissen. Varmvatten men ingen värme 1:a Sommar på sjön: Motorn värmer beredaren 1:b Sommar i naturhamn: Gasolpannan värmer beredaren 1:c Sommar i gästhamn: Landström och/eller gasolpannan värmer beredaren Varmvatten och värme 2:a Höst på sjön: Motorn värmer beredaren eller Motorn och vid behov gasolpannan värmer beredaren och konvektorslingan. 2:b Höst i naturhamn: Gasolpannan värmer beredaren-motorn-konvektorslingan 2:c Höst i gästhamn: Landström och/eller gasolpannan värmer beredaren-motorn-konvektorslingan båtvärme.pdf
  15. Förutsättningar: Jag vill kunna värma varmvatten med både gångvärme från motorn och med värmaren till mitt vattenburna värmesystem, men har svårt att få plats med den minsta varmvattenberedare med dubbla slingor som jag hittat (40 l). Om jag i stället: Installerar två mindre beredare (20+20 l) som jag får plats med - med den ena berederans slinga ansluten till motorn och den andra beredarens slingan till värmaren. Sammanbinder vattnet på de båda beredarna och sätter blandningsventilen på den ena sammanbindningen. Min fråga: För att inte få en kall och en varm beredare - måste jag ha en cirkulationspump i sammanbindningen eller uppstår en vattenrörelse ändå. Eller: Om lösningen inte är lämplig är det kanske en värmeväxlare till motorvärmen och parallellkopplade slingor som gäller om jag vill komma upp i 40 l varmvatten eller....? Tacksam för idéer
×
×
  • Skapa nytt...