Jump to content
Thursday 22 August 2019

scandinaviananglers

Företag
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About scandinaviananglers

  • Rank
    Kadett
  1. THIS ADVERT HAS EXPIRED!

    • Köpes
    • Used

    Köpt en Solvigg med kass motor. Toppen är demonterad och limpan är full med hål (svetead tidigare). Det kanske går att ruska liv i den, men lönar det sig? Jag söker antingen en limpa eller en vettig motor som jag kan hänga på ett 100-drev. Låg budjet tyvärr..

    1,500.00 SEK

    Näshulta, Södermanlands län - SE

  2. Köpt en båt med en AQ115 som är delvis demonterad sedan länge. Toppen är av (packning?), limpan är helt körd med stora hål. Det går nog att ruska liv i maskin, men lönar det sig? Antingen söker jag en limpa till AQ115 eller en komplett motor som går att hänga på ett 100-drev. Lite fix gör inget...
  3. Howdee! (och gott slut på er alla!) Sitter och klurar lite på mitt objekt. Hålskruvarna till kylningen mellan termostathus och turbo är avdragna bägge två. Jag kollade marinepartseurope.com och tycker inte att det stämmer något vidare samt att priserna för EN skruv är närmare 500kr (hutlöst!). Det som inte stämmer är att hålskruven på termostathuset har en anslutning till expansionskärlet på min, men beställningsnumren är det samma på deras sida (art.nr 942806). När nu prisbilden är som den är, funderar jag på att låta tillverka dessa av min lokala maskinverkstad i rostfritt istället, det är troligen samma pris som dessa. Nu till frågan; Eftersom jag saknar skruvarna behöver jag veta mått och gänga, är det någon som har dessa uppgifter? Eller ännu bättre, kan låna ut skruvarna för kopiering?
  4. Nu har jag fått för alla mina synder vill jag lova! Köpte en Caskaruda som är ett uppgivet ptojekt. Motorproblem (TAMD40B) först och främst efter diverse klåpare skinnade tidigare ägare. Initiellt fukt i oljan efter vintern vilket sades vara brusten topplockspackning. Experten påbörjade jobbet,men avslutade inte. 3 år senare satt nu motorn fast eftersom spridarna inte monterats och fukt letat sig ner i cylindrar,dessutom lämnades motorn torr på olja. 3 liter smedens rostlösare i cylindrar, 5 liter lacknafta blandat med 20 liter diesel uppvärmd till ca 60 grader tömdes i motorn, då släppte den efter 1 timmes försiktigt juckandes. Tack och lov för gamla bondtricks! Hur som haver, det verkar som packboxarna gav med sig. Den främre droppar och eftersom startmotorn fastnat demonterade jag den. Där var det fullt av min bonnablandning, så även bakre verkar ha gått hädan. Nu till frågorna: 1, Hur täta är Pentas packboxar? Viskositeten på olja är ju betydligt högre än blandningen jag hällt i... 2, Främre packbox ser rätt enkel ut att byta, men den bakre... huhh eller? 3, Baljokopplingen från termostathus till turbo... bägge skruvar är avdragna. Ganska grovgängade varav den på termostathuset verkar ha en slanganslutning till expansionskärlet. Var köper jag sådana? Jag är förvisso en rätt erfaren mekaniker, men detta är den första marindieseln jag grottat ner mig i, så alla tips, råd och glada tillrop är välkomna! Fortsättning följer gällande eldragningar som lämnar en hel del att önska med många fler saker som händer med en båt som hamnat i fel händer...
  5. Jag har ramlat på en flytande sommarstuga i form av en Caskaruda 38. Motorn är delvis demonterad och eftersom jag inte jobbat med marinmotorer förut, så känns det som jag behöver en vettig verkstadshandbok för att slutföra jobbet. Jag hittade en vad jag ror är original på champagnlady.se, men bilderna är lite för grovkorniga. Är det någon som har en bättre länk eller kanske har bilderna mer högupplöst?
  6. Howdee! Jag har ramlat över en Cascaruda 36 som behöver en hel del kärlek. Båten ligger idag på land på ett varv i Stockholm, men min tanke är att snabbt lösa motorproblemen (TAMD40B, ny topp, men inte avslutat arbete). Därefter tänkte jag sikta in mig på Nyköping dels för att det är betydligt närmare, dels för att vinterplats på stockholmsvarv är dyrt som skam. Vad tror ni om att ligga i sjön över vintern? Skrovet är mycket bra och om jag har förstått det rätt borde den klara en regäl inisning? Båten i sig är väl vinterisolerad, den har tidigare gått i Nordnorge... Något mer jag bör tänka på?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy