Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Selis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Selis

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag beklagar att jag kanske varit otydlig och heller inte svarat på alla tips, men självklart vill jag få råd och tips. Motorn stannade efter att ha körts i ca 1 timme och gick då på tomgång. Alla filter byttes och bara spår av lite vatten fanns i första filtret och inget annat. Jag fick tipset att det kunde vara ljuvluft i handpumpsmembranet, så hela den enheten byttes. Jag fick sedan varvshjälp att kontrollera om det fanns några dolda felkoder (Vodia) och som inte blinkades ut på min panel. Inga koder fanns. Bränsle kom fram till spridarna vilket kontrollerades genom mätkoppar på spridarreturen samt traditionell avluftning gjordes. Jag har ingen startspärr. Jag har full spänning fram till startmotorn och har återladdat vid behov. Efter att varvet gjort en hel del felsökningar, också haft kontakter med andra Penta.kollegor, kontrollerades spridarna som då inte släppte igenom något bränsle. Jag har inte exakt fått reda på vad som gjordes åt spridarna annat än att man bl.a bytt någon nål samt att man gjort rent dom med ultraljud (där är jag alltså osäker). Efter monteringen startade motorn klockrent och kördes en bra stund för säkerhets skull. Jag hämtade båten och då gick den perfekt. Fyra dagar sedan var det dags för uppdragning och då fick jag igång den med viss tvekan. Den fick gå på snabb tomgång (ca 1200varv) under en 15-20 minuter. När jag sedan drog ner till neutralen började den hacka och dog igen. Den gick sedan inte att starta helt utan hackade på kanske 2-3 cylindrar. Den kemiska analys som gjordes på dieseln, innan spridarna återmonterades, visade att dieseln var helt ok. Båten bogserades tillbaka till varvet och där har man nu för säkerhets skull pumpat ur tanken. Motorn har vid flera tillfällen körts från dunk, men då har det inte hjälpt till start. VolvoPenta är nu involverad och om felet är unikt eller inte får jag säkert reda på. Jag skulle självklart vara lugn om det ändå visade sig vara bränslet som spökat då ju det är ett alltmer känt problem. Det kan ju också vara ett elektronikproblem som stör spridarna men inte ger några felkoder. Det är ju annars konstigt att spridarna samtidigt lägger av. Jag lovar att återkomma när jag får reda på vad som hänt. Det positiva är att de flesta D4/D6 verkar vara riktigt driftsäkra då ju väldigt lite finns att läsa på bl.a annat denna blogg. Det kan kanske låta märkligt för en utomstående att jag har förtroende till de varv jag anlitat, men det har jag. Jag vet att dom kan det mesta och jag måste vara ödmjuk inför det faktum att felet för dom och deras kollegor verkar nytt och okänt. Det är inte alltid lätt att vara systematisk när systemen blir alltmer komplexa.För mig som lekman verkar felet unikt, men kanske är det inte så. Jag får se.
  2. Davidlus - temat har inget med vad jag är villig att betala utan det faktum att motorn stannade utan uppenbara orsaker och jag undrar om någon annan upplevt motsvarande driftstörning. Hade det varit en Mercedes och felet unikt dvs aldrig tidigare inträffat är jag säker på att Stuttgart intresserat sig även om bilen hade några år på nacken. Kör nämligen Mercedes när jag är på land sedan flera år och har lärt mig uppskatta MBs ambitioner med nöjda kunder. Just det faktum att spridarna fastnade (3st)är bara otroligt.
  3. Det är dessbättre så att jag anlitat två välrenommerade båtvarv med erkänt duktiga Penta servicemän, men det hjälper inte när felet är nytt och därför okänt. När jag skriver att inga felkoder finns på Vodia som hjälp för felsökning är det absolut så. Det kan självklart vara så att felet är unikt och därför heller inte programmässigt eller givarmässigt går att hitta, då Penta inte vid konstruktionen trott det behövts. Även styrenheten byttes på prov men visade sig vara ok. Intressant i sammanhanget är att Pentas egen serviceorgansiation verkar ganska ointresserad i att sätta tänderna i problematiken och skicka upp en tekniker med bilen full av tänkbara komponenter för att systematiskt hitta felkällan. Det är den riktigt stora kritiken jag har. Båtvarven kan ju inte spendera all sin tid på bara min båt, utan har ju även andra åttaganden. Naturligtvis är det ytterst irriterande att det tar sådan tid då man kan tycker att en dieselmotor inte är någon raketvetenskap. Vad jag undrar över är om felet är unikt eller om Penta försöker mörka att felet finns. För den som undrar fanns vare sig vatten eller föroreningar i filtren och den kemiskaanalys som gjordes på dieseln visade inga värden som skulle förorsaka att spridarna felade. Det är just det som är pudelns kärna.
  4. Min D4-260 sitter i en Nimbus 320 2006 men motorn är från 2005. Den har gått klockrent 305 timmar fram till midsomras.
  5. Kan dessvärre inte hjälpa dig. Min D4-260 stannade i midsomras och helt utan felkoder. Efter 105 dagars väntan (!!??) fick jag tillbaka båten med beskedet att det varit något fel på spridarna, men efter reparation var de nu ok. Körde 3nm och stannade motorn som då gått perfekt. Några dagar senare gick den inte att starta igen. Där är jag nu. Att VolvoPenta helt skärmat sig från att hjälpa till, är bevisat.Vi båtägare är helt hjälplösa. Man struntar i oss. Ingen vill verkligen förstå felorsaken så pass mycket att man tillsätter resurser. Kemisk analys av bränslet visade inget märkligt. Allt gott jag hört om D4/D6 har raserats.
  6. Motorn stannade vid säsongens premiärtur i midsomras efter ca 1 timmes gång och vid tilläggning, sedan tog det 104 dagar tills jag fick tillbaka båten igen. Efter 30 minuters gång stannade den igen! Inga felkoder, bränslet analyserat och ska vara ok. Enligt uppgift hade samtliga fyra spridarna gett upp samtidigt!?, renoverats men varför stannar den igen? Någon som kan ge tips om vad som hänt men också hur man kan få VolvoPentas experter till lyfta sig från stolen och vara sina serviceverkstäder och oss kunder behjälpliga när det som aldrig händer har hänt. Sedan när började VP avskärma sig från sina trogna kunder?
×
×
  • Skapa nytt...