Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Raceboat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    187
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Raceboat senast vann den dag 30 September 2023

Raceboat hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Raceboat

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

1 206 profilvisningar
  1. På de två batterierna jag har så varken går eller behöver den inbyggda bmsen slås av. Förbrukningen hos bmsen är extremt liten. Min uppfattning är att den totala urladdningen hos batteri inkl. bms är någonstans runt en 10-del av självurladdningen hos ett blybatteri.
  2. Ta av dig barfota och gå omkring, det finns inte ett enda vasst föremål som kan motstå att fastna i fotsulan med sin allra smalaste ände.... Annars så kan en damsugare med en nylonstrumpor över änden funka ibland för små föremål men en 10 cm lång skruv är kanske i lite största laget.
  3. Det är kanske inte exakt vad du frågar efter då det är ett nytt märke men kanske kan vara intressant ändå. På vår marina finns det två Azimut (35 eller 36 fot) med diesel och raka axlar, det kan kanske vara något att kolla på? Jag har varit ombord på den ena och den bör rimligtvis uppfylla de flesta av dina önskemål.
  4. Om du gillar Express kan jag tipsa om Inferno 29. Den är liknande att segla men snabbare och rymligare. Stor sittbrunn, partialriggad med svepta spridare, självslående fock och inombordsmotor. Väldigt lätmanövrerad. Dessutom är den snygg, ritad av Håkan Södergren och var med i Båtnytts one of a kind regatta 1982. Den har toa och pentry och trevlig inredning. Du får den för under 200 kkr med marginal.
  5. Att gapa om att det är liktydigt med döden att vända fas och nolla är väl lite att ta i om det är ett vettigt elsystem. De finns, ganska förenklat, två vägar strömmen kan ta för att vara farlig för människan. Antingen går all ström från fasledaren via personen och tillbaka genom nolledaren och kommer att passera säkringen oavsett vilken sida den sitt på. Då kommer man typiskt att kunna få drygt 10-15 A I kroppen innan säkringen går. Det är inte bra alls. Det andra alternativet är att en åtminstone en del av strömmen tar en annan väg tillbaka, i en båt generellt via genom jordkabeln eller via vattnet och då bör jordfelsbrytare lösa ut. Då kommer det lite teoretiskt gå 0,1-0,3 mA genom kroppen i någon bråkdels sekund. Det jag reagerade på i ts kabel är att det är 1,5 kvmm ledare och 25 A säkring. Det känns lite sådär kan jag tycka.
  6. Vi har en 2 hk till gummibåten på ca 30 kg. Den gör nog ca 4-5 kn med 1 person i och kanske 2-3 Kn med 2 personer och drar ca 0,5 l/M. Den drar ungefär lika mycket som vår lilla plåtbåt med 40 hk. Vi hade tidigare en H-båt med en 4 hk utombordare och den drog ca 0,5 l/M Min erfarenhet av småmotorer är att de inte är särskilt bränslesnåla jämfört med effekten. Om du vill få lägre förbrukning så tror jag att du får satsa på en liten diesel. Vi har förbrukning på ca 0,3 l/M på 2,5 ton segelbåt och 7 hk. Men det ställer förståss till med en massa andra problem.
  7. Nja, hela poängen med isolertransformator är väl att man inte behöver göra något med landbundna skyddsjorden då man galvaniskt särskiljer primär och sekundärsidan. Det är om man inte har en isolertransformator man behöver bör bryta landjorden, tex enligt SKXs förslag. Sen brukar det inte anses vara tillräckligt felsäkert med en brytare. Det brukar rekomenderas ett bleck som fysiskt tas bort för att bryta ledningen.
  8. Om du vill skapa vakuum med tryckluft använder du en tryckluftdriven vakuumpump, ejektorpump. En tillverkare av sådana är PIAB, det finns andra också.
  9. Jag är rätt säker på att du har en vakuumpump hemma, eller så kan du fråga din fru, nämligen dammsugaren. Om du monterar en backentil mellan påsen och pumpen så behöver du inte ha pumpen igång hela tiden.
  10. Du får koppla dem precis hur du vill men du ska alltid ha babord, styrbord, akter och topplanterna tända när du kör i mörker med motordriven båt. Det enklaste är att koppla alla på en brytare men har du en runtomlysande kombinerad topp/akterlanterna så kan det vara en poäng att ha den på en separat brytare för att kunna använda den som ankarlanterna med de övriga släckta.
  11. Jag hoppas att de är tätt. Jag monterade en lucka i salongstaket på en sarg jag byggde med glasfiberspackel och målade med gelcoat och topcoat. Hittills har det funkat bra.
  12. Somnat i tidigare inlägg antingen för att skydda segel mm och då behövs de. Det kan också vara markeringar för att hjälpa till vid trim av focken men då borde de vara en bit ut på spridare och förutsätter att du har fock.
  13. Om du vill ha lite mer konkreta och handfasta tips så kolla Boatlife. Där är motorbyte vardagsmat i forumet.
  14. Jag vill tipsa om Inferno 29. Lätt och snabb i lätt vind, inga problem att kryssa revad i 12 m/s eller segla en vecka till Åland. Den är i samma kategori som NF men snabbare, roligare än H-båt och jag tycker att den är riktigt snygg. Jämfört med Smaragden så har den högre i tak och vi har seglat ifrån dem i lättvind men jag är övertygad om att smaragden tar igen det i hård vind. Den har toalett, pentry, färskvatten, 5 kojer men jag skulle vilja ha lite mer stuvutrymme. Vi använder stickojen som stuv.
  15. Vi har också en aquasmart 2,4 m. Den funkar bra för oss, 2 personer och packning för en helg för transport till och från båten på svaj, eller att ta sig till land vid svajankring. Vi har en 2 hk, 4-takt. Det blir ingen räser men funkar ok Om du väljer någon annan modell skulle jag starkt rekommendera att ha en uppblåsbar köl. Vi hade botten med lattor tidigare och den fungerar men sämre/tyngre att ro och sämre att dra efter båten.
×
×
  • Skapa nytt...