Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Nollkoll

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nollkoll

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Följer landströmsdiskussionen med intresse. Skall montera landström i vinter i min 2006:a. Funderar på montage av en sladdvinda i ankarboken fram. Kabel dras bak till ett montage i en kapslad låda med genomskinligt lock vid sidan ovan om batterierna. Laddaren, 230 VAC indikatorlampa, jordfelsbrytare, liten inverter mm monteras i lådan. Några vridreglage för olika driftlägen... Hade ett h-te att finna kort väg för kablarna när jag skulle montera bogpropellern. Gav upp och monterade ett batteri i fören. Hoppas det är lättare att finna väg för kabeln från ankarboxen...
  2. Håller på att montera bogpropeller. Ngn som vet var/hur man drar kraftkablarna från motorn i fören till batterierna på barbord sida bak?
  3. Svarar själv. Kontrollerna verkar passa där mugghållarna sitter...Hittade nedstående bild på nätet:
  4. Någon som har ngt bra tips på var jag skall montera kontroller för bog och ankarspel? Har en 2006 76DC...
  5. Vid testkörning av motorn på land nu så visade det sig att motorn dör vi iläggning av backen. Trolig orsak är att växelwiren som går från motor till drevet går trögt. Brytaren som skall slå av tändningen till motorn kort stund vid urläggning av växeln är istället kontinuerligt till då man lägger i backen. Antar att man behöver ta av drevet igen och byta växelwire inkl hölje för att få ordning på detta. Eller kan man hjälpligt smörja på ngt sätt och få tillfälligt ordning på wiren (denna säsongen) ?
  6. Får larm från summern då jag kör i marchfart ett tag. Om jag kopplar loss högra tempgivaren på bilden så försvinner larmet. Vänster tempgivare visas ju på instrumentet och det visar ok. Temperaturen går upp och stannar på mitten. Vänster givare ger ca 100 ohm vid larm och höger givare då typ ca 400-500 ohm. Höger givare borde vara en switch men jag har tydligen inte rätt service manual... Frågan är vågar jag köra med motorn tills jag alt reparatör förstår vad som är fel ?
  7. Nu har jag provkört ordentligt. När tempswitchen sitter inkopplad blir det larm. Kör man utan den så larmar det ej. Temperaturen på visarinstrumentet ser normal ut. Båten gör 38 knop allt verkar fungera. Men varför larmar det?
  8. Ja precis. Visarna har egna givare och de rör sig som de skall så jag antar att allt är ok. Undrar om det kan vara ett intermitent fel och båtens summer har självhållning av felet. Man mäter ju inte direkt under full gång. Då kan ju något skaka bara så tar den det larmet. Skall nog provköra lite mer prova att koppla ur de olika givarna innan jag drar på och se vad som händer...
  9. Ingen som har ngn aning? Det är väl bara tre orsaker till att summern kan låta på denna motorn: Lågt oljetryck, övertemp och låg drevoljenivå ?
  10. Detta är ett gammal inlägg jag vet. Provade parafinolja först nu. Båten blev verkligen som ny! Tack för detta kanontips. Skall bli spännande att se hur länge det håller...
  11. Summern låter normalt innan start. Den tystnar vid start men efter ett tags körande då motorn blivit varm låter den. Temperaturvisaren står rakt upp. Oljetrycket är lite högt när man kör, är vid markeringen till höger om mitten. Jag har även lite problem med att motorn glödtänder då den är varm. Om man t.ex. stannar den direkt efter fullgas... När larmet kommer lossade jag oljetrycksswitchen. Ingen skillnad, ljudet fortsatte. Lossade då temperaturswitchen. Ingen skillnad då heller. Lossade även kablarna till drevoljegivaren en i taget ingen skillnad. Temp och oljeswitchen är nybytta... Vad kan orsaken vara till att summern låter tro?
  12. Hurra!!! Bytte oljetrycksswitchen och nu går motorn! Det finns alltså tre oljetrycksgivare på motorn. En för pipet, en för mätaren och en för styrning av bränslepumpen.
  13. Man tackar! Skall kolla upp det. Varför pajar allt som har med oljetryck att göra? I våras bytte jag oljetryckswitchen för tutet. Efter kanske 5 dagars båtanvändande var det dags igen. Den var trasig. Man funderar ju... Kan man ha för högt olje tryck? Nålen står på första strecket till höger om mitten efter start och när motorn blir varm så passerar den även denna markering en bit. Jag gillar när mätare pekar i mitten.
  14. Hej, Motorn startar men går bara en kort stund. Den går då ej att hålla vid liv trots mera gas. Precis som om ett filter är igensatt eller bränslepumpen är trasig. Skruvade loss bränsleslangen vid förgasaren vred om nyckeln och det kom bensin... Filtret vid förgasaren var helt rent. Vad kan vara fel? Har jag fått vatten i förgasaren? Hur får man bort det smidigt?
  15. Oj oj, det ser besvärligt ut. Ofattbart att man inte kommer åt tanken egentligen. Skulle man behöva byta den så får man ju skära upp båten ! Var köper man en ny givare? Vilken typ är det?
×
×
  • Skapa nytt...