Gå till innehåll
söndag 07 december 2025

StyrmanJonas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om StyrmanJonas

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu har vi lämnat in motorn igen på verkstaden och beskedet de kom med var att toppen är sprucken. Inget att göra utan motorn skrotas, får försöka hitta en annan bättre begagnad. tack alla, särskilt Pär för goda råd!
  2. Ja det är ett svagt N i hörnet på skylten. Och stiften är bytta av verkstaden för två veckor sedan.
  3. Fick äntligen till det med en video. IMG_2909.MOV
  4. Tycker också detta är en smula klurigt... Det är ju inte värdens mest avancerade sak så inte så mycket alternativa förklaringar här. Kan det vara så att den bara går på ena cylindern? När du körde med riggvinkelpinnen i det läget den är på bilden, hur låg stäven i vattnet när du gasade på? Uppåt eller nedåt? Skulle säga varken uppåt eller nedåt. Den gräver ej ner sig men orkar inte heller lyfta för att så småningom plana ut (vilket jag inte tror att båten kommer göra även med en fungerade 15hk motor). Sitter tryckbrickan (12) längst in på propelleraxeln? Tryckbrickan sitter enligt skissen. När byttes växelhusoljan sist? två veckor sedan. Hur såg oljan ut? Vet ej gjordes på verkstaden. Är du helt 100 på att båten inte har vatten i dubbelbotten? Nej inte 100% men det kommer inte ut något ur dyvikan längst akter ut även om jag lyfter upp fören en bit på land så båten lutar kraftigt. Är båtenbotten helt intakt utan några skador? Vet inte säkert. Men tömde ut allt vatten i mellanskrovet och det smakade sött, gjordes för några dagar sedan. I dag inget vatten som rann ut vid samma manöver som sist när det rann rätt länge. Bilden där jag ritade pilar, är gasreglaget i tomgångsläge där? Vet ej, får kolla upp det i veckan. Är det en auktoriserad Yamaha verkstad som servat motorn? Ja, det är en auktoriserad återförsäljare med tillhörande fullservice- och reparationsverkstad för Yamaha.
  5. Det blir ingen video, är någon max storlek på filen som ställer till det tyvärr.
  6. Nu har jag kollat en del saker. -förgasaren är rengjord på verkstad med ultraljud, ska också vara injusterad. -Dykrör i tanken är kollat, det var rent. -Propellern demonterad och ingenting där som trögar eller är i vägen för snurret. -Kör med växel i utan propeller och motorn går då bra utan att dö när växel läggs i och ur. Däremot så vill inte motorn vara med och svara upp med varvtal när jag provkör med propeller. Lägger i växel och sen lite gaspådrag och då dör den allt som oftast. På tomgång går det fint att varva upp och ner utan att den dör. Se video, det blåste i dag så jag provkörde med snöret fast i land och back i maskin. En fundering jag har är om vinkeln motor båt är ok, kan någon se det på bilden?
  7. Detta ska vara kollat på verkstaden och det kommer ut varmt kylvatten.
  8. Mycket bra svar Pär, tack! Det du tar upp om båtens vikt, eller tröghet genom vattnet, har jag försökt hantera på genom att tömma ut allt vatten som går och endast ha mig själv ombord. Trots detta ingen fart som förväntat och även att motorn stammar efter ca 10-15 min. Kan motorn stanna på detta viset om båten är för tung eller går trögt genom vattnet?
  9. Hejsan, har en 15hk 2-takts äldre Yamaha utombordare som är orkeslös och etter ca 10-15 min ger upp och stannar. Den är nyligen servad med nya stift och extra kollad med tex förgasarrengöring och kompressionstest som visade ok. Ny bensin i tanken. Bensinfilter rensat. Motorn startar rätt så lätt men får inte upp 4.4 m plastbåten i högre hastighet än 6 knop, då bara med mig ombord. Vad kan detta vara? Verkstaden är också rätt så rådvill här. mvh Jonas
×
×
  • Skapa nytt...