Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025

Len_nart

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Len_nart

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack så jättemycket för ditt utförliga svar Per! Blåsan har jag bytt. På den gamla ville inte backventilerna vara med. Då har jag en del att jobba med. Ny 98 oktanig bensin, kolla silen i tanken, och rengöring de luxe av original förgasarna. Jag har brake clean spray. Men det kanske finns i annan form också om man vill bada hela förgasaren? De små kanalerna i förgasaren. Ska man bara skölja eller ska man ta nån liten kardel an en kabel och sticka in för rengöring också? " När du skriver "pumpar" när du drog på, menar du då att motorns varvtal varierade eller dog den och kom igång igen. " Det var en liten klurig fråga! Men som jag uppfattade det så varierade varvtalet. Det höll på tills jag la i friläge. När jag la ut växeln så fortsatte motorn att gå och och jag kunde köra hem på lägsta gas. Men det här är jag faktiskt inte helt säker på. En fråga, ska man tömma förgasaren på vintern eller hur gör man bäst? En fråga om tvåtaktsolja också. En granne hade en fundering på om man skulle kunna använda ricinolja istället? Hälsningar Lennart
  2. Tackar för svar! Ska ta isär oljetanken och kika där! Förra sommaren så gick motorn som den skulle ibland men ofta så började den "pumpa" när jag drog på gasen så jag trodde att den skulle släppa från akterspegeln. Men det gick hela tiden att köra den på låga varv. Jag hittade att infästningen till bensintanken inte var helt åtdraget och det blev inte fullt tryck i blåsan. Efter det blev det lite bättre, men inte bra. Då gjorde jag rent förgasarna med brake clean och tryckluft. Men det hjälpte inte heller. Då köpte jag ett begagnat set med förgasare på Tradera. Gjorde rent dem på samma sätt. Tänkte att jag borde åtminstone få ett annat fel med andra förgasare om det är det som är problemet. I helgen skiftade jag förgasare och testade på land och det verkade lovande. Sjösatte och körde 20 minuter. Funkade klockrent, så nöjd. Då tog grabben båten ut till en ö. Där var det stopp. Fick bogsera hem båten. Den går att starta om man trycker in knappen vid gasreglaget och ger den mycket gas. Men den dör direkt när man sänker till tomgång. Jag har beställt ett nytt membran till bränslepumpen. Tänkte att det kan vara något som påverkar tillförsel av bränsle till alla förgasarna. Har 8 liter bensin från förra året och 10 liter ny bensin i tanken. Om det kan vara gammal bensin som påverkar? Tanken står i ett utrymme i nivå under motorn och slangen till motorn är ny om än kanske onödigt lång. Väldigt tacksam för tips så att jag kan komma ut och fiska lite krabbor igen 😋 Hälsningar Lennart
  3. Tackar för info! Bra att veta hur gammal den är! Jag har haft isär oljetanken. Så det skulle kunna vara jag som har ställt till det. Det står även "up" på delen så det ser ut att vara någon backventil som kan passa åt båda hållen. Hälsningar Lennart
  4. Jag lägger upp nya bättre bilder! Yamaha 30 DRO 6J8 L 550589
  5. Tack för svar! Den är ungefär 1 cm i diameter (men ska mäta). Du ska få typskylten ikväll också!
  6. Hittade den här på motorbädden under motorn. Någon som känner igen den och vet vart den ska sitta? Köpte motorn förra året men den går inte bra så jag tänkte att detta kanske kan vara anledningen?
×
×
  • Skapa nytt...