Har en 6-hästare från 1996 men det spelar ingen roll för det enda som skiljer är motorstyrkan mellan 6 och 15 hästar på tvåtaktarna annars är allt samma. Har investerat i en verkstadshandbok. Den är visserligen på engelska och stämmer inte alltid till hundra med motorn men har du behov av någon särskild instruktion så hojta till.
Den där grejen som ska sitta på vertikala växelaxeln är bara en stoppkloss. Enligt instruktionerna ska man sätta den så att den precis nuddar bygeln med växeln i framåtläge och då ska det gå att lyfta i framåtläge men det funkar inte på min utan jag får manuellt lyfta bygeln iaf.
Får du för dig att byta impeller så är det ingen större match. Den sitter ovanför propellerhuset i riggen. Finns en bra video på Youtube. Det man ska tänka på är att ta bort en liten plastmoj med en låspinne som knyter ihop vertikala växelaxeln med den horisontella växelaxeln samt stoppklossen. Sedan kommer hela härligheten ned när man tagit bort skruvarna som fäster propellerhuset till riggen. Det är bra att sätta tlllbaka plastmojen när man fått ned växelaxeln en bit annars kan det hända att hävarmen som sitter på horisontella växelaxeln lossnar och axeln vandrar iväg i sidled och länkarmar på andra sidan kan lossna (hände mig). När man sedan ska sätta ihop igen så är det viktigt att kolla längden på vertikala växelaxeln. Den snurrar rätt lätt och ändrar då längd vilket kan ge bekymmer med växlarna. Beroende på rigg så är det tre olika längder 419mm, 559mm och 698mm mätt från basen på impellerhuset och centrum av hålet i toppen på axeln. Skruva axeln medurs för att minska längden. Smörj splines på drivaxeln innan ihopsättning. Sedan får man försöka ha ögonen på flera ställen samtidigt för att träffa rätt med drivaxel, växelaxel och vattenrör. Testa växlarna efter ihopsättningen: Framåt ger spärrläte (som från ett spärrskaft) vid medurs vridning av propeller och motstånd åt andra hållet. Friläge - propeller lätt rörlig åt båda håll. Back - motstånd åt båda hållen.