Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Dundra

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dundra

  • Placering
    Landkrabba

Mina båtar

  • Båtens namn
    Dundra

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack Excell! Har hört av mig till tidigare ägare nu för att kanske få reda på hur man kan inspektera tanken på minst destruktivt vis. Den sitter svåååårt till. I så fall får jag väl byta alla slangar på en gång ifall det är komplicerat. / Fredrik
  2. Hej Carl_XII! tack för svar. Filter beställt. Det som irriterar är att det går fint så länge för att sedan dö. Men möjligen kan det vara så att gaspådrag tvingar fram friare flöden genom filter och lägre varv inte orkar dra fram. Men varför har den då startat snällt igen strax efter stopp som dagen innan? Kan ohyra i tanken kanske flytta på sig när man drar av på gas eller skutta på vågor? I så fall kanske det inte spelar någon roll hur mycket diesel man har i tanken. / Fredrik
  3. Hej, Helt färsk på forumet och hoppas på lite input. Maskinen i fråga är en Mercruiser 1,7 DTI (120hk) Jag har haft lite problem med motorn som gnager. Det är inte helt lätt att beskriva pga olika omständigheter vid stopp. Jag radar därför upp stoppen som inträffat. 1. Den gillar att dö när man går från marschfart ner till tomgång. Därför har jag rutinmässigt gått ner i varv i god tid och prövat manöver innan jag lägger till. Mest för att inte skada båt, brygga, andra. Den dör inte alltid, men ibland. Trodde detta var avhjälpt då jag ställt upp tomgången en aning (den var låg). Men nej... 2. Gick igår över några mindre svall med lite duns. (fulltankad) Motorn dök då i varv och blev slö och svarade inte på pådrag. Jag la i friläge och efter ett några sekunder dog den. Därefter startade jag direkt och det gick felfritt i en timme till. Lååååg tomgång när vi kom fram till mål, men dog ej. Justerade därefter upp tomgången 100rpm till där den skall ligga efter lite påläsning. 3. Efter 50nm hemgång idag med ett par planerade stopp och tilläggningar (perfekt gång i alla rpm) närmade vi oss hemmahamn. (trekvartstank) Jag blåste på fullt i ca 1min för att lufta turbon. När jag därefter går ner på marschvarv börjar trubbel. Maskinen varvar lite ojämnt och jag går ner i tomgång, varpå den dör helt. Jag försöker att starta maskin. Men nej. Den går runt, men tänder ej. Efter en kort bogsering hem med hjälp av min gamla träsnipa som råkade puttra förbi (förnedringen...) så fick jag efter mycket testande igång motorn. Min båtkollega pumpade som f** på den lilla primerpumpen ovanpå cav-filtret när jag snurrade runt motorn med tändningen. Sedan spann den som en katt och var responsiv som attan på gasen (frilägeskörning). Som jag ser det så är det problem med luft i bränsleledningen. Men det första jag gjorde var att lufta CAV-filtret och där var det inte någon luft. Primerpumen var också stum efter ett tryck. Varför dör den när jag drar ner på gasen. Det känns som att det borde vara tvärt om. Tankluftningen verkar vara OK det kom en skvätt diesel ur den när jag tankade. Jag är nyfiken på era tankar om mitt problem innan jag börjar riva och slite i grejer. Det går heller inte att köra båten själv i dagsläget då jag inte kan vrida nyckel och pumpa samtidigt. Ursäkta lång förklaring. Hälsningar, Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...