Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

SES

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SES

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för två bra tips ! Hur gör man för att montera mannluckor ? Hur pass knepigt är det att få det absolut tätt ?? Någon som har förslag på bra firmor i närheten av Stockholm som skulle kunna göra det ? M vh / Svante E
  2. Hej / Är det någon som har tips om företag som kan göra rent en 120 L dieseltank i Stockholmstrakten , eller har tips hur man kan göra det själv , öppningen på tanken är ca 5 cm i diameter. M vh / Svante E 070 - 639 1008
  3. Har haft problem med vår 120 Hp Mercruisier Diesel sedan i Höstas. Det hela började efter att Vi först mötte en Waxholmsbåt och sedan strax efter en större Storö där det gungade till ordentligt utan att det på något sätt var extremt. Från att ha legat konstant på ca 3600 rpm och ca 20 knop så tappade motorn det mesta av sin effekt och båten gick ner från plan till ca 8 knop . Innan sjösättningen i våras fick Jag hjälp med att : 1) Byta bägge bränslefiltren. 2) Kontrollera Kompressionen som var OK på alla 4 cylindrarna. 3) Provtrycka spridarna hos ett professionellt företag som visade sig vara OK. Efter sjösättningen så kom båten upp i plan efter oerhört lång tid ( accelaration som en ångmaskin ) , efter typ ca ca 1 minut. Motorn startar direkt och går väldigt fint på tomgång. Avgaserna är helt normala och utan rök . Men motorn är väldigt svag och når inte sitt maxvarv som tidigare varit ca 4500 rpm med lätt last och monterad propeller ( nominellt max på denna motor är 4400 rpm ) Efter detta så har : Bränsleslangarna blåsts ur , utan att det blivit någon skillnad. Turbon kontrollerats : Snurrar utan problem. Wastegate- ventilen rör sig lätt ( och inte att den fastnat som verkar vara ett av standardfelen på denna motortyp ) Har även provat att låsa wastegateventilen i bägge ändlägena vilket gör att båten i ena endläget inte kommer upp i plan och i det andra når planingsfart på det sätt jag beskrivit som ovan . Fråga : Då det verkar som den inte får tillräckligt med bränsle, är det någon som har tips på ett företag som kan kontrollera det som behöver kontrolleras, ex trycket efter den bränslepump som ger spridarna bränsle. Eller är det någon som misstänker att det kan vara något helt annat ???
×
×
  • Skapa nytt...