Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Fredrin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

18 Trovärdig

Om Fredrin

  • Placering
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Jeanneau Leader 805

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En sista uppdatering. Mycket riktigt var elpatronen boven bakom att jfb löst ut. Jag gissar att de skakningar som blev när jag körde båten till sjösättning fick vatten att tränga in till strömförande delar i vvb och det var därför jfb inte löste hemma. Jag var i kontakt med Thermoprodukter och fick riktigt bra hjälp med att fixa vvb. Deras gissning var att det blivit en luftficka i beredaren som gjorde att elpatronen överhettat. När jag monterade tillbaka vvb i båten fick jag för mig att kolla vart slangarna gick. Efter lite koll inser jag att kallvatten in och varmvatten ut bytt plats. Inte medvetet av mig då jag kopplat allt exakt som det satt när båten inhandlades förra året utan av nån tidigare ägare. Det förklarar allt. Både varför elpatronen var trasig när jag köpte båten och varför den nya gick sönder. Enl Thermoprodukter klarar vvb att torrköras då överhettningsskyddet löser ut. I detta fallet har ju hälften av vvb varit vattenfylld vilket kylt givaren samtidigt som övre delen överhettat och skyddet löste inte ut. Nu är allt monterat och funkar som det ska. Jfb löser inte ut på bryggan längre. Resistansmätningen innan montering visade noll kontakt mellan jord och nolla/fas. Jag har även lärt mig att jag tyvärr inte kan lita på att det som är installerat i båten har gjorts på rätt sätt. Jag får vara mer noggrann nästa gång. Tack alla som hjälpt mig med tips och råd. Har definitivt lärt mig en del under allt detta. 😊
  2. Jag tycker också det ser konstigt ut. Jag är dock helt säker att jag inte kört vvb utan vatten.
  3. Ja, vvb är kopplad till gångvärme via sötvattenskylning. Vvb är inte ny, gissar att den är lika gammal som båten, 15 år. Dock bytte jag elementet i våras. Det är ju en rätt enkel konstruktion i en vvb när det kommer till elen. Jag får kontakta återförsäljaren imorrn och höra vad de säger.
  4. Det rostiga du ringat in är bara höljet till kabelskon och den är original, dvs följde inte med nytt med det nya elementet. Själva kopplingen på elementet ser fräsht ut. Har testat jfb hemma och den löste som den skulle så inget fel på den.
  5. Tror jag hittade felet. 🤬 Änden på elementet har "ärgat" upp. Ett hål rakt in. Väldigt skumt med tanke på att det är helt nytt. Nån som har nån ide om hur det kan ha hänt?
  6. Liten uppdatering. Utrymmet där vvb sitter är snustorrt och har varit i flera månader så jag utesluter fukt. Slabbet jag menade innan var ner i båten, inte på vvb. Alla vätskeutgångar sitter nedanför eldelen så inget slabb där på. Mätte resistansen mellan fas och nolla och fick 67 ohm så tycker det är rimligt. Nu är vvb iaf utplockad och jag ska hem och felsöka nu. Ser inget uppenbart fel än så länge.
  7. Mellan fasen och nollan fick jag noll men hade multimetern på hög inställning (200k) så gissar att det var därför den inte visade över noll. Ska kolla igen med olika inställningar på multimetern och se ifalk jag får några vettiga siffror. Tyvärr har jag inte tillgång till andra mätdoningar än multimeter så hoppas jag visuellt kan se nåt vajsing när jag väl kommer åt.
  8. Ok, nu har jag varit i båten och kollat lite. Det är bekräftat att det är VVB som är boven. Med allt utom den inkopplad funkar allt som det ska. Mätte resistansen mellan jord och fas samt jord och nolla och fick ca 1500k men inte oändligt så verkar vara nån förbindelse där. Antar då även att jfb hemma är något trögare än den vid bryggan. Får testa den med för säkerhetsskull. Då VVB sittter med alla slangar och elkablar neråt i ett något otillgängligt utrymme, får jag felsöka mer vid ett annat tillfälle. Jag ser inte direkt vad jag gör utan måste använda spegel/mobilkamera för att se så kommer ta en stund. Orkar inte skruva ur hela VVB igen. Var ett jäkla meck och slabb sist. 😕 Fortsättning följer...
  9. Återkommer definitivt med info om hur det går eller om det löser sig. Tack för alla bra tips! 🙏
  10. Hmmm. Jag tror det..Om jag inte minns fel löste den ut för nåt år sen vid nåt fel (kommer inte ihåg vad). Hur testar jag annars den lättast?
  11. Kan ju tillägga att förra året funkade allt, dvs att jag hade landströmmen kopplad till samma elstolpe utan att jfb löste ut. Så det enda som skiljer sig (så vitt jag kan minnas) när det kommer till elen är att jag bytt ut det trasiga elementet i vvb mot ett nytt. Jag är tämligen säker på att jag kopplade tillbaka alla sladdar i vvb precis som de satt innan. Tog bilder med mobilen innan och satte tillbaka likadant. Så jag ska ringa kommunen och se till att jag är vid bryggan när de är där ifall jfb i elskåpet slås ut igen när allt är påslaget utom vvb. Sen får jag kolla anslutningarna och mäta lite för att se ifall jag hittar vad som är galet. Tack allihop för förslag och kommentarer! Mycket välkommet!
  12. Har inte sett nån träbåt men absolut. Andra båtägare vid bryggan blir ju påverkade. Därav att jag vill kunna felsöka utan att riskera att strömmen slås ut hela tiden.
  13. Sant. Dock misstänker jag starkt att det antingen är VVB eller 220-uttaget då det small när jag kopplade på dessa. Eftersom 220-uttaget inte används av någon förbrukare så är sannolikheten störst att VVB är boven om felet ligger i båten. Jag får börja mäta där och sen kika in på jfb.
  14. Då antar jag att en mätning av resistansen mellan fas och jord som ABC föreslog ovan bör påvisa ett fel där emellan om det inte är oändlig resistans?
  15. Tyckte det var dags att byta när elementet såg ut så här i änden. Jag köpte båten i slutet av förra sommaren så vet tyvärr inte hur det funkat tidigare. Får nog se över alla kopplingar mot VVB och mäta lite enl förslag tidigare.
×
×
  • Skapa nytt...