Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Hammarhajen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hammarhajen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. När man går på tomgång i någon minut så slutar det att komma ånga.
  2. Motorn går och fungerar som det ska nu (tror jag). När jag har kört fullgas i 1min+ och sedan släpper på gasen så kommer det en hel del ånga från avgasporten ovanför vattenytan. Lite vattenånga tar jag för givet att det ska komma, men hur mycket är normalt? Nu är det såpass mycket att andra undrar om allt verkligen står rätt till 😅 Kan precis ta på toppen utan att bränna mig, men känns obehagligt varmt.
  3. Med den gamla termostaten gick den varm. Finns ingen slang till skvallerstrålen på denna. Och har rensat alla gångar i kylsystemet inkl munstycket/mynningen till skvallerstråle - får den inte att bli ståtligare 😴
  4. Nu är termostaten bytt. Kört motorn med kylmuff och kan utan problem hålla handen på toppen. Skvallerstrålen är fortfarande svag. Har kollat runt på Youtube och det verkar vara vanligt med en vissen skvallerstråle 🤔 (ej min motorn i filmklippet) iv-widget
  5. Tack för riktigt bra input Guestsson! Jag kontrollerade termostaten - la den i kokande vatten - och kunde inte se att något rörde på sig. Ska beställa en ny sådan. Kan tillägga att jag har testat att köra motorn utan termostat monterad och det kändes inte som att flödet blev bättre. Men det kanske har med att det blir felaktigt flöde och inte samma tryck.
  6. Kör med kylmuff. Har kört den i tunna också med samma resultat - för lite kylvatten
  7. Ja, efter ett tag kommer det bara massa ånga från det övre avgashålet - för lite kylarvatten. Och att det tar så lång tid för kylarvattnet att komma igång plus den svaga, svajig skvallerstrålen känns ju inte helt 100
  8. petal_20220618_225050.mp4 Hej! Jag har googlat och testat allt som jag läst mig till men får inte någon ordning på kylningen. Motor: Suzuki DT30C - 94 Problem: inte tillräcklig kylning Det som redan är gjort: ny impeller, ny tätning mellan kylarrör och växelhus, kontrollerat så att det inte är täta kylkanaler (haft isär och inspekterat). Haft ute termostat och kört utan - något bättre flöde men fortfarande inte bra. När man startar motorn tar det runt 6-8 sekunder innan vatten kommer ut ur systemet. Skvallerstråle är svag och oregelbunden och vattenflödet är för snålt. Vad har jag missat?
  9. Det är en bra fråga! Är det bara att demontera hela kylsystemet för att ta reda på det eller finns det någon genväg?
  10. Nu är motorn igång, en av tre jordpunkt er var inte tillräckligt dragen - inte tillräckligt med kräm till stiften. Men - nästa problem. Skvallerstrålen är svag och oregelbunden. Inspekterade impellern (som är någon månad gammal) och såg att ett hörn från ett blad var borta. En pytteliten bit. Kan det lilla göra att det inte pumpas upp tillräckligt med vatten? Eller är det mer troligt att det är stopp i kylkanaler?
  11. Hej! Köpte mig en Suzuki DT30C - 1994. Startade och gick fint när jag köpte den. Monterade på båten, gick fint ut till havs. Lade ankare och stängde av motorn. När vi fiskat klart och skulle vidare får vi inte igång motorn. Rodde in i land, upp med motorn för kontroll. Ut med stift - svarta och mycket svag gnista. Lät motorn stå över natten utan stift för att vädra om den nu blivit sur. Provade dagen därpå med nya stift och startgas - inte ett liv. Mätte upp kompet - kanon på alla tre cylindrar. Utesluter bränsle - luft - komp och får då gnista kvar. Vad kan vara boven när gnistan är för svag med nya stift? Någon som varit med om liknande och vill dela med sig om lösningen i deras fall? Tack på förhand för tips som kan leda till att motorn hoppar igång igen!
×
×
  • Skapa nytt...