Jump to content
Thursday 30 June 2022

fokk

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About fokk

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Betalde du handpenning förresten, innan besiktningen?
  2. Båten som enligt säljaren egentligen redan var såld (ja första han sa när jag träffade honom) ligger fortf. kvar för försäljning, tydligen fler avslag på besiktningsmän 😆
  3. Kul! En sån rättfram affär hoppas jag också få till!
  4. Bra info, går från klarhet till klarhet detta. Säljaren var en äldre proper herre till intrycket, men inte bättre en någon som försöker kränga på dig en gammal Merca med guldarmband. De större mäklarna har väl alla besiktningsmän de samarbetar med, tror inte dessa agenturer hade varit långlivade annars. Transparens är väl ett av det viktigaste som finns för att bygga förtroende mot båda parter.
  5. Absolut. Undrar om säljaren upplyser kommande köpare om han nekade besiktning. Håller han tyst och hoppas på att nästa köpare inte heller vill göra en professionell genomgång av båten..vilket jobbigt sätt att sälja båt på
  6. Stackars säljare som måste anstränga sig när en köpare vill lägga mer än en årslön på hans båt..snyft snyft Men bra då vet vi att när du säljer din båt: "Köpare som ämnar besikta båten undanbedes" Så slipper du såna jobbiga som mig Kommer nån å skriker ta mina pengar! klart man som säljare säger vassego ta båten! Förstår det. Men att inte fullfölja en affär så fort det luktar besiktningsman är lite annorlunda. Pengarna skall tydligen in snabbt utan minsta ansträngning.
  7. Hans kraftiga negativa reaktion på besiktning gjorde att jag vände på klacken. Det får bli en båt för nån som "minsann kan båt"
  8. Ja precis, vet att det diskuterats en del om friskrivningar, Men oavsett har jag som köpare i alla fall gjort allt i min makt för att förhindra just det du skriver. Men klart som säljare om kan sälja utan besiktningen kanske man valt den snabbare affären.
  9. Säljarens marknad? Kommer lugna ner sig, tycker mig redan se båtar som ligger kvar länge på blocket mot föregående år.
  10. Kolla på en båt, 35+ fot, bra bit över halvmiljonen +20år (vill inte blir för detaljerad). Verka ok, lite småfel, låg i vattnet När jag nämnde att att köper enligt vad jag trodde reko sättet, handpenning, står för besiktningen.."BESKTNING, då blir det ingen affär!" "De snackar bara ner, oseriösa" Vill bara veta så det inte är några större fel, skiter i om en teaken i brunnen börjar bli sliten eller nån nippel som behöver bytas på sikt, inget jag kommer börja pruta på. Gillades inte - "Ska man köpa båt skall man ha koll på allt" Är denna attityd vanlig? Många skiter knäck om man missar bilbesiktningen, men en komplex skapelse som en äldre större segelbåt gör man sig icke besvär med besiktning? Alla större båtagenturer, har de inte heller koll, eller deras kunder som uppskattar få en grundligt genomgången båt.. Blev olustigt och vi tacka för oss, bittert på vägen hem såklart å fundera om man inte bara skulle ta den ändå, men med den attityden är det ju skönt nu i efterhand, vi var inte alls på samma våglängd så att säga
  11. Ok, tack för era svar, inser att den inte lämpar sig så bra. Tramex båtmätare var något nytt för mig!
  12. Hej, menar först och främst på plastbåtar, vad jag vet mäter ju båt besiktningsmän detta, så klart på mer professionellt sätt.. men nåt borde man som lekman komma fram till...?
  13. Köpt en byggpryl som mäter fukt i olika material: Bör ju kunna ge en ide om nåt är galet. (typ vid köp eller egenkontroll) Letat men inte hitta nån generell guide Fukt i skrov insida ovan vattenlinjen Fukt i skrov Insida under vattenlinjen Fukt i skrov ståt på land efter vinterförvaring (standardvärde torr och fin?) Fukt i trä insida båt som är in kontakt med skrovets del under vattenlinjen Vad är bra eller dåliga värden, fyll gärna på med det ni vet
  14. Reagera på att skruven inte sticker upp minst tre gängor ut bulten vilket är väl lite av en industristandard. Lär inte kommit så från varvet. Möjligtvis har man förstärkt och lagt på mer material vilket gjort att skruvlängden inte räckt till. Men det har defenitivt inträffat någonting vid kölsvinet, har man fixat detta bra och vid lyft med närmare inspektioner, provsegling inte hittar uppträngning av vatten är det ju ett steg i rätt riktning. Ser att sprickorna börjar vid infästning där skruvarna löper genom materialet, i mitten upphör de. Det får mig att undra om det inte är skruvarna kraft som tryckt och orsakat detta. Kan vara av en lagning som inte är tillräcklig, ny grundstötning eller flex i material/skrov/köl och orskat spricker i bästa fall endast färglager. Lycka till, du är ju köparen och har det bästa utgångsläget – låta bli att köpa om man osäker helt enkelt. Kommer alltid nya objekt!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy