Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Pereber

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pereber

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej Ingemar. Nej vi kollade nog inte drevet… men jag kan prova . Så om det inte går att rotera på drevet , så plockar jag isär lagerboxen först och främst? tack på förhand !
  2. Hej! Jag är ny här på forumet. Skulle vara väldigt tacksam för råd då min båtsommar nu ser ut att vara förstörd. Jag och min sambo köpte en Oxelö 26 förra sommaren. Själva skrovet och inredningen var i bra skick. Motorn är en VP AQ 151 C från 1991. (med sjövattenskylare) Då båten behövde bottenbehandlas (för giftfri botten / Mälaren) så slog vi till medan båten fortfarande stod på land på ett varv i Oxelösund. Vi litade på ägaren som sa att den gått problemfritt. Redan på jungfruturen från Oxelösund till Årstaviken i Stockholm så tjuvstannade motorn närmare 10 gånger. Jag fick råd från olika "lekmän" i min bekantskapskrets och det genomförde allt de tipsade om; kollade smuts i tanken, bytte bränsleslang och bränslefilter. Bytte sedan även startmotor till en av bra kvalitet / original från Elhå. Inget av detta hjälpte och plånboken blev tunnare. Jag köpte den för 95 000 SEK och har lagt ytterligare cirka 20 000 SEK på delar, blästring och "kompensation" till bekanta som försökt hjälpa mig. Direkt efter sjösättning så hittade jag en bilmekaniker i våra kvarter som hade erfarenhet av VP motorer och han bad mig köpa nya förgasarkit från Marinshoppen. Mekanikern renoverade förgasarna och sa att han hittade en del (lite ) smuts så problemet kanske var löst. Vi startade upp motorn och justerade in varvtal och till slut spann den fint på låga varv. Vi körde inte då jag inte hunnit montera propellern, men det tyckte han inte behövdes. Efter att ha haft igång motorn i närmare 30 minuter så stannade den plötsligt och mekanikern tyckte han hörde ett konstigt ljud. Vi startade upp igen och motorn stannade med en "kraftig" rörelse. Som att den skar. Vi hade inga hylsor med så mekanikern kom tillbaka och försökte dra runt motorn, men det verkar ha skurit. Det fanns olja i motorn. Temperaturen har helt normal. Vill kolla med er - stämmer det att det enda sättet att nu ta felsöka och åtgärda är att ta ur motorn? Vilken typ av verkstad ska man be om offert ifrån? Verkar som de flesta marinmekaniker mest jobbar med nyare motorer... Vad skulle en renovering (svarva i cylindrar, mm.) kosta ungefär inklusive att lyfta ur motorn? Båten står nu på båtklubb i Årstaviken i Stockholm. Tusen tack på förhand och varmt välkommen att lämna ett skambud på att ta över båten, då jag börjar bli helt knäckt av motgångarna.
×
×
  • Skapa nytt...