Jump to content
Tuesday 17 May 2022

Freja_

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Freja_

  • Rank
    Kadett
  1. Tack för synpunkter. Det backslag som är installerat är: TMC60 rak alt vinklad 7o 2,0/2,5:1 Du vet säkert bättre än jag vad de olika siffrorna står för men troligen bl.a. utväxling. Tror faktiskt att det var Vetus, motorleverantören som meddelade att det inte var några problem att vända driftrotation på propeller axeln från höger till vänster men om du har rätt så verkar det märkligt.
  2. Firman har inte på något sätt signalerat att det skulle vara några problem för dem att montera in den nya motorn.
  3. Ja, det har jag också hävdat. Motorfirman säger att de har utgått från stödbockens vinklel och därför går axeln in nu snett i genomföring till motorn. Detta är dock helt orimligt eftersom axeln tidigare satt helt rakt/rätt, som också syns på bilderna hur det såg ut innan byte, även om bilderna är otydliga.
  4. Tack för svar. Försäkringsbolaget Svenska Sjö hade ingen egen besiktningsman eller någon att rekommendera. De hade inte heller något krav på besiktning efter motorbyte. Deras inställning var mer att om det händer något och motorn är felinstallerad, så gäller inte försäkringen. Vilken överraskning... 😉 Väntar på svar från Vetus.
  5. Hej, Jag har hamnat i en jobbig sits efter att ha anlitat en firma att byta inombordare i min motorseglare. Det var firman som rekommenderade den nya motorn och även planerade arbetet föregående sommar. Flera bekymmer finns men det mest oroande är att med det nya motormontaget så går propelleraxeln snett in genom skrovgenomföringen och bör följaktligen även felaktigt påfresta akterinfästningen av propellerakten vid propellern. När installationen gjorde så plastades motorrummet om och då använde firman en rigg/motormall för att motorbädden skulle bli rätt i förhållande till propelleraxel mm. När de sedan lyfte i motorn så konstaterade installatören att motorn inte fick plats i motorbädden och sa att det berodde på att det varit varit fel rigg/mall. Man lyfte då upp motorn igen och monterade några cm höga mellanlägg mellan motorbädd och motorfästen. På så sätt så höjdes motorn några cm, men resultatet blir ju också att motoraxeln då får en annan vinkel och alltså inte passerar rakt igenom röret/uttaget i båten för propelleraxeln. Ser man utifrån där propelleraxeln går in i båten så ligger axeln någon mm ovanför underkanten, medans det i överkant är nästan en cm. Med all säkerhet så är det det omvända på insidan där axeln kommer upp och är fäst i motorn men det är svårt att se. Diskussionerna när båten skulle överlämnas till oss av ansvarig för firman var då inte längre att det varit något fel på rigg/mall, utan att motorn var korrekt monterad och att de måste förhålla sig till vinkeln på propelleraxelstödet i aktern. Detta låter ju mer än märkligt eftersom motoraxeln med originalmotorn satt helt rakt hela vägen från aktre axelstödet vid propellern och vidare fram igenom "röret" vid genomföringen i båtbotten och in i tidigare motorn. Jag har även kollat på andra båtar av samma modell och ingen av dessa har en motoraxel som är monterad med "för brant vinkel" genom skrovgenomföringen. Att firman dessutom inte har kunnat ta fram en ny propeller som fungerar med båt och motor, säger väl också en del om kunskaperna med det hoppas jag kunna få ordning på genom att de monterar tillbaka vår ursprungliga propeller. Den sa de att vi var tvungna att byta då motorn roterade åt andra hållet. Senare visade det sig efter att jag kontaktade motorleverantören Vetus, att det går alldeles utmärkt att byta rotationsriktning på drift i bakslaget... Min fråga är om ni har något tips på en bra besiktningsman i Stockholmstrakten som kan kontrollera motorinstallationen och förhoppningsvis ge mig berättigade argument för motorfirman att igen montera ur motorn och plasta om motorbädden så att motorn kan monteras utan att motoraxeln måste ha "fel" vinkel in i båten. Självklart tar jag gärna även emot synpunkter på huruvida det kanske är jag som oroar mig i onödan för att motorn är monterad som den är, men det känns inte bra att motoraxeln nästan tar i genomföringen i båten. Jag tänker att axeln vid gång även vibrerar något och det finns det inga marginaler för. Tack på förhand! Bifogade bilder 3-7 visar axeln på min båt före och efter motorbyte och bilderna 1-2 två andra båtar av samma modell.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy