Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

mariner1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mariner1

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. +Bränslekostnad. +Servicekostnad. +Totalkostnad. +Tystnaden. + Du har rejäl batteribank till allt i båten eller stugan för den delen. Inget behov av gasol m.m. + Du frigör rejält med ren yta utan olja mm. Beroende på setup, ev. viktbesparing också. + Beroende på motorval givetvis men lång livstid. 10'000 timmar eller mer. Avsevärt bättre vridmoment vid låga varv. Negativa jag kan tänka mig är väl viss degradering av batterierna över tid. Men det är något överdrivet. Självklart. Det är det jag avser själv att göra. Just det jag menar, finns inga bra argument för bensin/diesel-motor där. Undantaget är väl brist på 230. Jag vet inte hur stort problemet med slingrigheten är idag med alla tekniska hjälpmedel som finns med autopilot mm. Ser väldigt många planande skrov glida fram i låg fart där jag bor.
  2. Elmotorer kommer dominera bland småbåtar. Deplacementbåtar eller planande skrov som tycker slowboating är trevligt har också mycket att vinna på att uppgradera till elektrisk inombordare. Vad gäller större planande skrov, där får man mer titta på bärplan eller liknande lösningar innan el blir aktuellt. Kommer själv uppgradera till el i framtiden.
  3. Min bild också. För egen del har det dåliga vädret gjort det mindre kul att sticka ut. Men har också noterat att beg båtpriser gått ner.
  4. Har aldrig sagt att det ska vara lätt 😉 För att nå nästa nivå, om än i små steg, måste man sträva mot det svåra och oövervinnliga. Men lek med tanken, båten kraftigt nerskalad, lättare, propeller från Sharrow Marine och annan drivlina. Jag tror det finns vinster att hämta för de som försöker. Trevlig helg!
  5. Nu har jag inget emot bärplan, som givetvis är intressant med, men där tror jag du har fel. Jakt 12 är +12m och väger 2 ton, den slickar i sig 0.5l/nm vid 15 knop. Så det finns helt klart utvecklingspotential i den plattformen. Om personerna bakom är intresserade av att ständigt förfina och jobba vidare så kan man alltid nå nya höjder.
  6. Hej, Jag tycker det har gått åt helt fel håll länge nu i båtbranschen. Istället för att börja satsa rejält på skrovteknik, lättare material och andra drivlinor har man gjort raka motsatsen. Båtarna har mest blivit större, tyngre och allmänt dyrare. Motorbåtar som Loxo 32 och Jakt 12 är något på spåren. Tror båtbranschen, utanför USA, förr eller senare måste snegla ditåt. Om utvecklingen kan fortsätta på det spåret så borde man kunna utveckla en 6-7m som dricker 0.3 l / nm i säg 15-20 knop. Vore inte det fantastiskt?
×
×
  • Skapa nytt...