Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

beolink

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om beolink

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. 11 3/8 X 12 Ursprunglig och rekommenderad propeller 11 5/8 X 11 Nästa steg i originalpropeller
  2. Buster M HardTop Absolut spiksäker på det. Har tittat på båda propparna igen och det är OEM proppar båda två samt har X11 respektive X12 instämplat Men som du säger. Det är märkligt och det är det som leder mig till att tro att motorn verkligen inte vill varva frivilligt på högre varv oavsett vikt eller stigning.
  3. Tack för svar och tankar. Kompletterar informationen lite mer. Varvtal ca 5100rpm Hastighet 20-22 knop Sjö: Lugnt, inomskärs Jag är egentligen inte jätte missnöjd utan mer undrande kring att bytet av propellerstigning inte alls påverkade maxvarvtalet. Skulle säga att det mer är teoretikern i mig som skulle vilja se rätt siffror än praktikern som faktiskt är rätt nöjd med båtprestandan.
  4. Gissar på vikt: 350kg tom båt + 100kg motor + 50kg bränsle + 20kg batteri +40kg fast utrustning + 50kg övrigt + 4 personer (4x80kg=320kg) = 930kg När vi frågade Yamaha service vid inlämning av sista garantiservicen så tyckte de inte det var något att fundera över samt att rigghöjd och propellerval var rätt. Men men, ibland ligger det bara och gnager... Ser dock att testfakta anger monteringshöjden till +18mm. Så den ska nog egentligen upp ett hål från 0 läge.
  5. Tack för snabbt svar! Botten är ren och polerad. Båten förvaras på trailer och ligger ej i sjön. Tänkte att om vikten på båten spelar roll så borde bytet till 11 pitch givit positivt resultat. Varvtalet är mätt genom Yamahas digitala Commandlink display kopplat till motorns digitala interface så jag misstänker att man inte kommer närmare sanningen än det. I medvind eller surf på svallvågor har vi fått upp varvtalet till 5300/5400 några enstaka gånger. Läser i körfakta att varvtalet skall ligga i spannet 5000-6000rpm så antar då att det är rätt men att man kanske inte ska vara för petig med att nå toppvarvtalet? Båten är ju en relativt tungt lastad Buster så man kanske får acceptera läget.
  6. Vi har en Yamaha F40 från 2015 som under vårt ägande (3 år) aldrig varvat mer än ca 5000rpm. (Enligt vad jag förstått ska den gå upp till 5600rpm i praktiken). Vi har nu provat med att byta propeller pitch från 12 till 11 men utan påverkan på toppvarv. Enda resultatet blev att båten gick långsammare :) Ska den inte varva mer eller har någon tips på vad som bör kontrolleras? Tack på förhand.
×
×
  • Skapa nytt...