Jump to content
Tuesday 21 September 2021

JannneMBK

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About JannneMBK

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nya tag! Motorkuddarna/fästena bedömer jag som ok. Inget som sitter löst eller är avrostat. Närmar mig nu ett läge då jag efter torrsättning byter mässings- och gummitätningen samt linjerar. Alla förslag mottages tacksamt! Bifogar bilder på kuddarna.
  2. Tack för goda förslag. Då blir det motorkuddar och kontroll av linjering i helgen. Även olja i mässingshuset ingår i kommande helgs göromål. Hur kontrolleras motorkuddar och linjering på bästa sätt?
  3. Gummignisslet uppstår bara när växel är ilagd och propelleraxeln roterar. Det ligger inga slangar el dyligt mot axeln. Då släpper jag tanken på att lufta. Finns det något inne i själva axeltätningen/gummiklumpen som kan ligga och skava så att ljudet uppstår? Ska kolla motortassarna.
  4. Läste på mer. Det kan tydligen stå luft i prpelleraxel tätningen. Kan detta vara orsaken? Hur ska luftning av tätningen göras så att det inte forsar in vatten?
  5. Ny helg nya tag! Bytt olja i backslaget. Vid provkörning kvarstår samma fenomen. Dessutom finns nu ett mycket tydlig gummignissel som uppsår samtidigt. Hoppas det hörs på bifogad videosnutt. Kan det vara så att det är svarta gummihylsan (vad hete 20210814_125821.mp4 r den?) som är boven i dramat? Jag kännde ingen påtaglig värme någonstans. Vad kommer gummignisslet från och hur åtgärdas det?
  6. Tack, det ska jag göra. Finns det någon funktion för klämkopplingen förutom att sammanfoga motoraxeln med proppelleraxeln. Ber om ursäkt för alla frågor, men det är svårt att felsöka när jag inte begriper funktionen för de olika delarna. Ska klämkopplingen och propelleraxeln alltid rotera i samma hastighet som en stel förbindelse?
  7. När friläget är i kan jag rotera axeln med handkraft. Jag har inte badat och kännt på själva propellern. Ska byta oljan i backslaget, köpt yanmar mineralolja för växellåor.
  8. Okay, så det är det som är klämkopplingen. Den slangen är ca 1 m lång och går upp och är fasthängd vid soppatanken. Den sitter inte anluten till någon behållare. Jag kan se att det är någon bubbla i slanen. Antar att slangen ska vara välfylld med axelfett? Om källkopplingen slirar ska det då dras åt hårdare?
  9. Tack igen! Då bör rimligen klämkopplingen (den mässingsfärgade antar jag) bli ordentligt varm innan den nyper? Så om jag kör ett tag och känner på den bör det sannolikt kännas rejält varmt, rätt?
  10. Inget glapp i längdsled upptäckt. Dock ser det ut som att propelleraxeln slirar efter någon minuts körning. Jag kan med blotta ögat se att prpelleraxeln ökar och minskar i rotationsfart utan att motorvarvtalet förändras. Försöker bifoga en kort video. 20210805_164234.mp4
  11. Tack! Jag följer ditt förslag och återkommer med resultatet av undersökningen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy