Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Bian

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bian

  • Placering
    Landkrabba
  1. Det är inget problem med dyk-/sugröret eller dess amerikansk siphon ventil, det mesta pekar mot att det är Mercruisers felkonstruerad fuel-modul (filter+pumpar) som blir för varm och skapar ett ”vapor-lock”. Hjälper inte heller att tidigare ägare pluggat den vattenkylning som ska gå in och ut i samma fuel-module. Blir till att testa lägga ngr ispåsar bredvid bränsleenheten. Går den utan trubbel är det ”bara” att köpa en ny enhet för blygsamma 6500:- och föra över alla komponenter från den nuvarande. To be continued…..
  2. Efter många timmars svärande över att motorn gick så dåligt, gick inte på alla cylindrar, baktände, stannade efter 5min så har båda bränslepumparna bytts, membran och bränslefilter (allt sitter i samma fuel-cooling-unit) samt alla slangar från tank till denna enhet. Monterade även en bensinblåsa emellan tank och enheten. Trots allt detta fortsatte den att gå dåligt. Provade med externtank och gick då bättre men stannade efter ca 30min tomgång. Tömde tanken på 190liter och visade sig att det var 1-1,5liter vatten. Efter bytt bränsle och invändigt filmad tank går båten äntligen bra, MEN. Den stannar fortfarande efter 30-40min…. Har dragit alla slangklämmor och kollat efter läckage men finns inget. När den stannar och blåsan pumpas upp startar den direkt. Kan det vara tjuvluft? Kan blåsan vara ett problem? Eftersom tempmätarinstrunentet inte fungerar undrar jag vad knäna ska ha för temp vid normal drift resp limporna? Termostaten är på 71grader.
×
×
  • Skapa nytt...