Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

KentMag73

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om KentMag73

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ni är bäst som tar er tid att svara! Bifogar en bild från skadan. Zooma in på bucklan så ser man tydligt sprickan. Jag lämnade in underdelen till en kompis som jobbar med svetsning. Nu ser den som ny ut. Rund och övermålad (tar bild på lördag). Drevoljan håller tätt. Det kan mycket väl vara så att jag slarvade med kylrören när jag satte ihop drevet. Det var inte helt lätt att följa filmerna på youtube. Förmodligen en bra ide att leta reda på en sprängskiss, montera isär och kolla att jag har gjort rätt. Jag var noga med vinterkonserveringen enligt konstens alla regler. Men, måste motvilligt erkänna att jag inte är särskilt erfaren gällande båtmotorer. Ingen som känner en motorkunnig person i trakten Sörmland/Trosa som är intresserad av att göra en bra hacka? Båtvarven här är katastrofdåliga på kundservice. Man vill inte ha kunder verkar det som. Annars hade jag lämnat in för länge sedan.
  2. Hej Eld- Ok, tackar, är något desperat då frugan och ungarna vill ut i skärgården :-). Jag tar bilder på lördag och återkommer. Stort tack så länge. Mycket uppskattat.
  3. Tack ChristerN och Gelis för snabba svar. Nu blir jag osäker gällande skvallerstrålen. Utgick från att det skulle vara så. Likaså är jag osäker på vilket kylsystem det är. Jag har läst mig till att motorn har dubbla kylsystem. Köpte båten förra våren. Upptäckte då ett oljeläckage i drevet. Felsökning visade en spricka i drevdelen där olja sipprade ut. Jag lyckades själv lossa underdelen av drevet och lämna in för svetsning. Satte sedan tillbaks allt själv... här kanske något gick snett som nu påverkar kylningen. Oljeläckan är fixat. Är jag fel ute om jag köper och byter ut vattenpump med impeller som jag hittade på Axmarin? https://www.axmarin.se/Vattenpumpsats-Mercruiser-V6/V8
  4. Hej, kan någon rädda min sommar :-)? Premiärturen idag med min Ryds 23DC årsm.2006, MerCruiser 4.3 MPI slutade i katastrof. Jag kommer ut ur hamnen och motortemperaturen går snabbt i taket. Det bubblar vätska ur locket på varmvattenväxlaren. Slangen mellan växlaren och glykolbehållaren är tom. Glykolnivån är dock på mitten i behållaren. Men vätskeförsörjningen där i mellan verkar inte fungera. Jag upptäcker samtidigt att motorn inte har något "vattenutkast" (strålen som kastar ut kylvattnet som motorn tar in). Jag förmodar att kylsystemet har lagt av. Motorn funkar annars toppen utan problem. Har googlat så gott jag kan. Byta havsvattenpump, impeller? Kan man byta detta när båten ligger i vattnet? Jag är ödmjukt tacksam för alla tips jag kan få? Vad skulle ni göra? Att lämna in på verkstad är tyvärr inget alternativ då servicenivån på verkstäderna som finns i närheten är katastrofal. Tack på förhand! Hälsningar Kent
×
×
  • Skapa nytt...