Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

viktor2556

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om viktor2556

  • Placering
    Kadett
  1. Förmodligen är motorn ganska upprostad om du öppnar den. Du skulle kunna testa att driva motorn direkt från ett 12V batteri och hoppas på att det är kontaktorn som är trasig, såvida du inte har mjukstarts-varianten? Precis. Sleipner som äger varumärket nu. Dessa som numera importerar skiten från Kina. Försökte senast för en vecka sen att ringa Sleipner för reservdel (linhjul) till mitt ankarspel med artikelnumret i högsta hugg. Det gick dock inte att köpa reservdelar längre då dom inte lagerför detta. Om jag hade haft garanti kvar så kunde dom dock tänka sig att likt garage-importörer montera loss ett linhjul från ett redan monterat ankarspel när nästa leverans med ankarspel kommer in om två månader.
  2. Varför inte sätta in ett nytt ankarspel? Då får du även garanti och fräscha delar. Kanske även av något annat märke än Engbo som bara är Kina-import med en svensk logga och där importören inte ens lagerhåller reservdelar.
  3. Problemet är ju att med VPs konstruktions så kommer partiklar som skapas efter motorns primärfilter att cirkulera i all oändlighet utan filter i den slutna insprutnings-slingan som består av lågtryck, högtryck och den vattenkylda bränslebufferten av alu som ärjar. Så om det blir lite efter primärfiltret så kommer det aldrig få möjlighet att fastna i ett utbytbart filter utan det kommer antingen sätta igen högtryckspumpen eller en insprutnings-ventil. Bilar är ju annorlunda konstruerade då insprutningens retur går tillbaka till bränsletanken där det på nytt kommer gå igenom primärfiltret innan det når högtryckspumpen.
  4. Vad jag tyckte var märkligt var att aluminiumet hade börjat ärja där färgen hade lossnat. Färgenloss och ärj hade även bara hänt ovandelen av "bränslebufferten" som ej ligger i direktkontakt bensinen. Det stormaskiga filtret i högtryckspumpen var heller inte fylld med färg utan med något som såg ut som ärjkristaller. Jag har plockat ut enheten och renoverat den, och använt färgborttagningsmedel för flyg (alu-skonsamt), samt blästrat med soda efteråt. Så eventuellt motsvarar den en av de nya varianterna som är omålade. Har läst lite skräckhistorier i andra forum där en insprutare har blitt igentäppt av färg/oxid vilket lett till totalhaveri av motorn när kolven smält(?) och låst sig. Ett bränslefilter på högtryckssidan för 170kr känns som en billig försäkring att slippa både motorstopp, motorhaveri samt framtida renoveringar på grund av aluoxid eller om det finns mer färg som kan lossa någon annanstans. Men att ett inte finns där från början får en att börja fundera på om det finns en bra anledning till det 🤔
  5. Hej! Jag som alla andra med Volvo Pentas bränslepumps-modulen har problem med att färgen lossnar och går ut i EFI-slingan där risk finns för att spridare sätts igen och måste renoveras vilket jag har gjort. Känner mig dock inte trygg med att bränslet cirkuleras på högtryckssidan utan att ha gått igenom ett filter så jag kommer montera ett högtrycks-bensinfilter på EFI-slingan. Den punkten jag känner mig osäker på är om motståndet blir för högt för att kunna köra kontinuerligt på 75% gas. Många amerikanska bilar med samma motorblock använder filter på högtryckssidan men är ju samtidigt anpassade för andra körvanor. Jag kommer även sätta ett trycksensor efter filtret och koppla in detta till båtens skärm så att jag kan övervaka trycket och se om filtret eller den nyinköpta kinesiska bränslepumps-modulen gör sitt jobb. En fundering är varför inte ett riktigt filter sitter förmonterat på EFI-slingan. Finns det någon som vet en en bra anledning till detta som jag missar?
×
×
  • Skapa nytt...