Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Mercruiser_4-3_MPI

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Mercruiser_4-3_MPI

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja, sommarens hjälte är Emil Haglund på Värmdö Marinpartner. 👍💪
  2. Problemet löst! Båtmekanikern noterade att att "in-gear switch"en och "shift plate" (vad nu det heter på svenska?) var trasiga, vilket gjorde att motorn "trodde" att den gick i neutral när växeln var i. Det gjorde att motorn larmade på höga rpm för att skydda den mot att skadas för att den "trodde" att motorn gick i neutral.. Tack alla för all hjälp! Ser fram emot en lång och skön sommar nu.... 🙂
  3. Ja kanske det? Men gissar att det kan sitta även nedanför kulventilen? Ska se om jag kan lyfta upp båten i helgen.
  4. Hej igen! Tack för bra tips! Har spolat värmeväxlaren men inte hittat något skräp. Knäna blir inte varma (inte brännheta i alla fall). Vesselview visar inget om hög temp så borde inte vara ett problem. Hur sjutton ska man kunna spola sjövattenintaget utan att lyfta upp båten ur vattnet?
  5. Hej! Tack för återkoppling! Yes har bytt IAC, muffler och vattentryckssensor. Men tyvärr fortsatt samma fel. Har en teori om att det är något som blockerar i intaget för sjövattnet, ev något som fastnat i silen på skrovet alt i slangen förbi kulvantilen. Ska ta upp båten och göra rent, förhoppningsvis löser det problemet.
  6. Uppdatering. Bytte oljetrycksensorn, men samma fortfarande samma problem 😞 Men såg att Vesselview och oljetrycksmätaren på panelen visar olika saker?? Vv: 3500 rpm, 462 kPa (67 psi, 4,6 bar) Panelen: 3500 rpm, 6 bar (87 psi, 600 kPa) Kan det vara detta som är problemet? Att något felaktigt ger för högt värde till instrumentpanelen och därför larmar det när mätaren når 6 bar? Vad är det som "instruerar" instrumentpanelen"?? Fick inga felkoder på Vv .
  7. Nej inte bytt drevoljan på ett tag, vad jag vet. Men testade att dra ut sladdarna undertill men larmet gick ändå. Så då funkar den sensorn i alla fall. Är du 100% vad gäller termostaten? Ser ut som den sitter på sidan??
  8. Bytte impellern förra sommaren, så den ska vara ok. Motorn gick varm, visade sig vara termostaten som satt fast/inte öppnade sig. Nu är den direktkyld. Om jag skulle sätta i en ny termostat, måste jag då tömma hela kyltanken först? Eller går det att sätta i ny termostat direkt? Hur samla upp 20 liter kylvätska så det inte rinner ut i motorrummet....?
  9. Kort uppdatering. Idag bytte jag IAC, muffler och oljetrycksgivare. Går fint nu på tomgång nu men tyvärr samma larm/fel på högt varvtal fortfarande. 😞 Se dagens video nedan när jag kör på neutral/friläge. Ska testa att även byta oljetryckssensorn, det kanske är den som är knas. Kommer även sätta in en termostat i veckan så jag ser om motortemperaturen är ok. Vad tror ni om att installera en Vesselview mobile? Kan det underlätta felsökning? Tacksam för andra kloka idéer och förslag på lösningar. Fortsättning följer
  10. Ja 6 bar är nog för högt, därav larmet. Vet du vad högt oljetryck kan bero på och vad jag kan göra åt det?
  11. Kan inte hitta något om högt oljetryck i manualen? Bara om det är lågt oljetryck..... Som sagt, tacksam för ev ledtrådar eller tips 🙂
  12. Kort uppdatering: Var i båten idag och drevoljebehållaren var full. Provade att koppla ur båda sladdarna undertill men samma larm ändå. Så det innebär att sensorn undertill fungerar fint. Korrekt? Såg idag att oljetrycket stiger märkbart när jag gasar, vilket då gör att det larmar. Vad kan det bero på? Tidigare båtmek har tagit bort temostaten så nu direktkyld, så därför inget utslag på temp.mätaren. Tänker att jag ska byta oljetrycksgivare, det kan nog inte skada. Korrekt? Ska jag även byta oljesensor? Tacksam för alla tips och råd!
  13. Hej! Jag har liknande problem med min Mercruiser 4,3 MPI från 2008. Larmar när jag kör över ca 3500 rpm, och har bytt ut det mesta på motorn... suck. Löste du problemet, och i så fall hur???
  14. Hej Johan, tack för tips. Ska titta på drevoljan imorgon (antar att det var det du menade?). Kanske är givaren/sensorn undertill som spökar? Temp och oljetryck ser ok ut.
×
×
  • Skapa nytt...