Jump to content
Tuesday 30 November 2021

adelsanta9

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About adelsanta9

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gjort 95% av jobbet enligt alla instruktioner och det har gått bra. Återstod för dagen var att byta drevolja. Enligt manual har jag en behållare inuti motorrummet och den har jag lokaliserat. För att lossa den från konsolen behövde jag frigöra oljeslangen (sitter en alu mutter undertill på behållaren, där går oljeslangen vidare samt två trådar för givaren som finns inuti, en flottör). Märkte att denna mutter satt löst, se bild och film. Men det är omöjligt att skruva fast den då hela flottören snurrar med. Någon med tips? Se bilder och film, har nu plockat ner hela behållaren. Har tömt på olja och återstår nu bara att lösa detta problem och fylla på med ny olja.
  2. Hej Har en Ryds 18 DC med Mercruiser 3,0 135hk från 2009 och tänker ta upp den inför vintern om 2v. Har tidigare ägt utombordare, både 2t och 4t och använt väletablerade program för konservering mm som funkat bra! Nu är det inombordare och känner mig inte alls lika trygg inför arbetet, söker därför tips och råd från er mer kunniga. Finns säkert massvis med trådar om detta men svårt att hitta EN bra med samtliga svar. Har inte tummen mitt i hand och klarar det mest själv mek-mässigt men söker som sagt tips om lämpligt program för att inte göra sakerna i fel ordningsföljd. Är där någon själ som kan dela med sig av ett lämpligt program?
  3. Har nu lyckats montera två batterier med skiljerelä och varsin huvudströmbrytare. Allting verkar fungera som det skall! Tack för hjälpen. Dock ett nytt problem: varvtalsräknaren har fått sig ett spel. Se bild. När jag startar motorn går den medurs över 6 000 varv och börjar igen på 0. Vad kan detta vara? Har bara lossat panelen för att komma åt kopplingsplinten där jag också lokaliserade matningen till alla förbrukare.
  4. Det vanliga egentligen, inget speciellt; lanternor, lampor, 12v uttag, ekolod etc. Behöver lokalisera plus plinten. Har ej hittat säkringspanelen än, skall ta en ordentlig titt på lördag. Tänker att jag bifogar ett kopplingsschema när jag har en bild framför mig hur jag tänkt koppla. Från min brytare idag går en grov kabel (troligen till plus-plinten någonstans i motorrummet på min inombordare. Men från brytaren går också två mindre kablar med varsin säkring, se bild.
  5. OK, då är jag med. Tack för bra och enkel beskrivning. Det som återstår är att skilja på första och andra kretsen. Det är väl motorkablaget som skall sitta på första mot startbatteriet. Misstänker att allting går från en plus-plint till min befintliga huvudströmbrytare. Där måste jag i så fall brygga över allt som skall gå på förbrukningskretsen. Svårt ?
  6. Ja precis. Idag har jag en huvudströmbrytare på mitt enda batteri. Se bild.
  7. Hoppar på denna tråd då jag har liknadne scenario med en huvudströmbrytare som klipper hela min krets över mitt enda batteri idag. Du skriver '1. Flytta över alla kablar från Startbatteriets pluspol till det extra batteriets pluspol..' Idag har jag inga kablar på pluspolen förutom en en kort kabel som går från batteriets pluspol till huvudströmbrytaren. Bara så jag hänger med, i ditt förslag ovan, behåller du den initiala huvudströmbrytaren? Samt monterar du skiljerelät till pluspolen på bägge batterierna? Jag står i skedet att jag måste separera motorkablaget för allting annat. Tacksam för din support då du verkar kunna detta :)
  8. Hej Ny på forumet och vet att ämnet är omtalat. Har sökt igenom men hittar ingen bra jämförelse med just min situation. Har idag ett batteri som är kopplat över en huvudströmbrytare med nyckel. Se bild. Skulle vilja komplettera med ytterligare ett batteri och har inhandlat Biltemas skiljerelä. Någon som skulle hjälpa till med lite tankar/idéer kring kopplingsscheman. Vill alltså ha: Förbrukningsbatteri som är strömkälla vid motorn avstängd. Startbatteri och förbrukningsbatteri laddas när motorn igång. Två separata huvudströmbrytare. (Sitter en idag). Har inhandlat två nya batterier av AGM-variant, står redo. Tacksam för hjälp Mvh
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy