Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

tholun1969

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om tholun1969

  • Placering
    Kadett
  1. En uppdatering på detta elnätet är nu renoverat och det är bra spänning till alla instrument. Har haft kontakt med Garmin som tror att CCU behöver bytas eftersom den försvinner från Nmea nätverket. Men nu mätte jag spänningen i Nmea nätverket fram till CCU på ett antal ställen och spänningen är bara 2.5V med instrument både av och på! Är detta något man kan felsöka själv? Eller finns det någon händig person/firma i skåne som kan titta på det? Vill inte köpa nya komponenter för 9000kr innan jag har detta utrett. Mvh Thomas
  2. ChristerN intressant det fel hade jag i fjol när inte styrenheten hittades. Har en T koppling där dropkablarna är knökigt böjda ska se om jag kan montera om det. Har köpt en annan t koppling dit som var dyrare då firman som sålde hade problem med Garmins
  3. Har också funderat på det men blir inte klok på hur kan det uppstå efter ett tag på sjön för att sedan fungera bra dagen efter när båten "vilat"? Borde inte problemet vara där från början? Eller faller spänningen över tid trots att batteriet laddas vid färd (låg hastighet - trolling)
  4. Har råkat ut för ett märkligt problem. Ute på sjön började instrumenten stänga av ett efter ett i förra veckan. Ibland gick de att starta om men sen dog de igen. Endast ett till två gick att köra då och då och autopiloten kopplade ur helt. Lodet visade 14+ volt. I hamn stängde jag motorn och volt gick ner till under 12 så jag tänkte att batteriet nog måste bytas. Köpte nytt batteri och kopplade in det. Startade upp och allt fungerar perfekt. Ut på sjön igen och efter 7 timmar får autopiloten inte längre kontakt med ECU (power unit), så får fortsätta utan autopilot. Volt 14.4 på batteriet och nästan 13 i hamn när motorn är av. Ställer båten över natten och vips dagen efter så funkar allt igen när det stått och "kallnat" (ej laddat batteriet som visar 12.8v). Vet ni vad detta kan vara för mystiskt problem? Någon dålig säkring? Dålig ledning? Statisk elektricitet? Det enda jag hittat är att det var dåligt med hydraulolja i systemet. Kan det ha gått för varmt? Fick inget felmeddelande. I fjol hade jag ett liknande problem och då bytte jag en NMEA tkoppling så funkade det igen. Konstigt det funkar när båten stått Tacksam för tips! Jag har Garmin plotter, GHC 20 autopilot och Lowrance VHF.
  5. Har råkat ut för ett märkligt problem. Ute på sjön började instrumenten stänga av ett efter ett i förra veckan. Ibland gick de att starta om men sen dog de igen. Endast ett till två gick att köra då och då och autopiloten kopplade ur helt. Lodet visade 14+ volt. I hamn stängde jag motorn och volt gick ner till under 12 så jag tänkte att batteriet nog måste bytas. Köpte nytt batteri och kopplade in det. Startade upp och allt fungerar perfekt. Ut på sjön igen och efter 7 timmar får autopiloten inte längre kontakt med ECU (power unit), så får fortsätta utan autopilot. Volt 14.4 på batteriet och nästan 13 i hamn när motorn är av. Ställer båten över natten och vips dagen efter så funkar allt igen när det stått och "kallnat" (ej laddat batteriet som visar 12.8v). Vet ni vad detta kan vara för mystiskt problem? Någon dålig säkring? Dålig ledning? Statisk elektricitet? Det enda jag hittat är att det var dåligt med hydraulolja i systemet. Kan det ha gått för varmt? Fick inget felmeddelande. I fjol hade jag ett liknande problem och då bytte jag en NMEA tkoppling så funkade det igen. Konstigt det funkar när båten stått Tacksam för tips! Jag har Garmin plotter, GHC 20 autopilot och Lowrance VHF.
×
×
  • Skapa nytt...