Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

AvDrift

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om AvDrift

  • Placering
    Kadett
  1. Ja huvudbrytaren monteras innan säkringsboxen. Montera huvudbrytaren efter huvudsäkringen, det kan inte bli fel.
  2. Ja just den typen som jag länkade till gör det och det är ju ganska smidigt att ha anslutningspunkter för både plus och minus på samma ställe, då slipper du skala kabeln så långt. Alternativet är som Gundj skriver, sy en slinga med minus och det är ju ett alternativ förstås. Alla förbrukare (jag tror inte att det finns något undantag, rätta mig gärna om jag har fel) kräver plus och minus för att fungera.
  3. Märkligt, min tappar det direkt. Iofs så har den kvar inställningar som givartyp och så men inte filterinställningar. Men du upplever att din har det?
  4. Jag har en plotter och ekolod, en Garmin Echomap. Jag måste filtrera ganska hårt för att få bort störningar precis kring ytan och även en del skräp som ligger lite djupare. Det brukar funka att klicka ur autoläget och och lägga sig strax under 80%. Min fråga är alltså, hur kan jag få denna inställning att ligga kvar i maskinen? Jag har den i snabbfäste och måste ta med den hem för att den inte ska bli stulen, jag antar att den har något batteri för minne. Jag har försökt att finna svar på detta i manualen men jag kan inte hitta något
  5. Det kan finnas lite brister på grejerna som finns på Biltema med tanke på den miljö du hade tänkt sätta dom i. Man får lite vad man betalar för men principen är densamma oavsett leverantör. För att koppla flera förbrukare och avsäkra lite i grupper så kan en liknande box som denna vara aktuell https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000043332 Den är inte aktuell att använda på startmotorn då den drar alldeles för mycket ström, exakt hur mycket kan jag inte veta men det brukar vara höga startströmmar. Du drar en fetingkabel från batteriet till en huvudsäkring. Från huvudsäkringen till säkringsboxen och sen ut till förbrukare. Dimensionera säkring efter last och kabel efter säkring. Det är kanske nu det blir lite krångligt... 6A per kvadratmillimeter är bra att utgå ifrån (det går att belasta mer) Så om du har ett kylskåp i din båt på 160W och det motsvarar ungefär 13A vid 12VDC och då sätter du en 15A säkring på den gruppen. Då kan det vara lämpligt att använda 2,5mm2 för matningen av ditt kylskåp. Nu är det inte så långa sträckor så det går förmodligen bra med mindre kabel men jag försöker bara belysa några "bra att tänka på" grejer. En brytarpanel kan ju vara snyggt för att slå av vissa grejer, kanske belysning, lanternor eller vad vet jag. Det finns brytarpaneler med USB kontakter om du vill ha det också. IP klassen kan dock bli ett bekymmer på många men det finns säkert Huvudbrytare kan vara en ide att montera om du inte tar ur batteriet när du åker hem. Då behöver du inte riskera att komma till båten och batteriet har dragits ur av någon förbrukare. Solcell är ju smidigt och förutom själva solcellen så behöver du en regulator för att kunna tillgodogöra dig strömmen som den generar. Det finns massa kopplingsscheman på nätet för hur det ska kopplas in. Det finns givetvis massor att tänka på, det kan vara superkrångligt om man är helt nybörjare på ämnet. Lycka till.
  6. Tack, det var exakt det svaret jag ville ha för att våga mig på att byta.
  7. Tack för svar. Nä jag tänkte inte röra motorn
  8. Hej. Vi har haft en snipa ett par säsonger och jag har upptäckt att det läcker lite vatten från propelleraxeltätningen. Tätningen är en Black Jack och jag tror att anledningen till att den läcker är för att jag missat att smörja den och att "klämma" ur luft vid sjösättning. Motorn är en VP2003 och drevet är ett MS2B med en rak axel. Jag har pratat med en kunnig båtmekaniker och han kunde inte byta tätningen då man var tvungen att ha en del specialverktyg för att linjera axeln igen för att få den i balans. Till mina frågor. Är det verkligen så krångligt att byta tätningen? Borde jag byta tätningen? Den går antagligen inte att laga som jag skrev i rubriken men blir läckaget mindre om jag smörjer nu? Sen har jag hittat bloggar som tex https://sailingladyann.se/blog/tags/Volvo Penta Black Jack där bytet upplevs som en bagatell. Jag vågar helt enkelt inte sabba säsongen med att bara testa utan att veta och jag vore tacksam för kloka svar och erfarenheter. Jag har långt till närmsta varv och jag tror inte att det blir så prisvärt att få dom att komma till min båt.
×
×
  • Skapa nytt...