Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

VonBikkel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om VonBikkel

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Låter klokt. Man får väl bara ta och göra det helt enkelt, det är ju trots allt bara arbete.
  2. Nu har jag legat sömnlös inatt och kommit fram till precis ingenting, värre blev det nu när jag var till båten och började ta itu med gelcoatsprickorn. En del sprickor går ner i laminatet och ju mer jag slipar desto mer sprickor i gelcoaten hittar jag. Sprickorna ner i laminatet tänkte jag åtgärda med dremel och glasfiber men som det ser ut med alla gelcoatsprickor känns det som det bästa alternativet är att ta bort all gelcoat i de berörda områdena. Detta betyder 10-15m2 med galenskap i form av excenterslip. Finns det nån metod som skulle vara bättre? Vid steglisterna hamnar jag ju nog i vilket fall att slipa, men det större planare ytorna kanske man kunde hyra och gå på med t.ex. lackfräs eller elhyvel? Det finns ju otroligt mycket och fin kunskap här så vad tror ni? Börjar luta mot gelcoat (topcoat) och antifouling som slutfinnish. Men om jag skulle ändra mig och dra åt epoxyhållet, kan man då måla primern rakt på det slipade laminatet eller är det en dålig lösning? Har inte fått "vatten över huvet" känslan ännu, men det är nog upp till bröstet i alla fall..
  3. Aha i see.. Det skulle ju helt klart vara till ekonomisk fördel att jobba med gelcoat och sen köra 1k primer på friborden innan lacken istället för ett otaligt antal varv med epoxi. Vilken djungel, det trodde man ju inte när man började detta projektet. Kanske några sömnlösa nätter löser problemen. Tack så mycket för hjälpen! /Von Bikkel
  4. Tack för ett snabbt och bra svar! Anledningen till att jag tänker i epoxybanorna är väl egentligen främst för att jag misstänker de ställena med "för lite polyester" som en tidigare osmos, båten har nu stått på land i över 10 år så all fukt som varit där borde ju ha avlägsnat sig och eventuellt lämnat dessa ihåligheter. En annan anledning kunde vara båtens vikt på hösten om den tillåtits suga upp fukt medans den legat i, den är ju troligtvis rätt trött redan nu med ad41an hehe.. Men då kommer man ju tillbaka till religionsfrågan om man ska tro på det eller inte. /Von Bikkel
  5. Håller som bäst på med botten på min projektbåt, en 70tals Finmar Commodore, och har lite funderingar kring tillvägagångssätt.. Först lite bakgrundsinfo. Båten har tidigare upplevt ett motorbyte då man också plastade dit ett par pontoner bak. Under denna uppgradering målades den också om. Detta gjordes före min tid men enligt föregående ägare köpte han den precis efter att detta ska ha utförts och båten var då i riktigt fint skick. Han brukade den någon sommar och sedan "ramlade all färg av den" påstod han. Mellan detta och nutid har förra ägaren i princip helt plockat ner båten och börjat slipa och spackla lite här och där. Jag har nu också avlägsnat all gammal bottenfärg och tagit mig an projektet med visionen att börja nerifrån och jobba mig uppåt. Det vill säga få botten samt fribord målade och njuta av den fula skapelsen en säsong för att sedan se ifall det är värt att göra överdelen. Nu till mitt problem... När jag nu har skrapat och slipa bort det värsta längs med botten på båten så har jag hittat både torra "fickor" där det ser ut som att det har varit för lite polyester vid tillverkning, samt även både sprickor och gropar i gelcoaten. Vad gör man åt detta? Behöver alla ställen där det är sprickor slipas ner till laminat eller täcks man spackla dessa med t.ex. epoxispackel? Groparna antar jag att åtminstone behöver "konas upp" så att man får bort den skarpa kanten men samma där, spackel på sen? Tanken är att dra epoxigrund (t.ex. gelshield eller interprotect) ända upp till gummilisten och sen måla bottenfärg och nån form av blank 2k lack på friborden Ursäktar för långt inlägg.. /Von Bikkel
×
×
  • Skapa nytt...