Jump to content
Monday 12 April 2021

N29Coupe

Medlemmar
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About N29Coupe

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har ett K&N filter på min 41B. Sätter igen under en säsong men jag drar ett motocross filterskin över. Detta tas hem och tvättas och om-oljas under säsong om så behövs. Även K&N filtret tvättas/oljas in inför varje säsong.
  2. Hej Om en båtmäklare/skötselfirma kommit med denna lösning bör han ställas till svars. Styrarm + styrgaffel med hjälm kostar en hel del.
  3. Hej N26 👍 Tack för ett varmt inlägg. Det är för allas möjligheter till förbättringar som jag lägger ut det vi åstadkommit på båten. Kanske ett stöd vid fundering under ett köp , att saker går att fixa. Fråga gärna , jag ställer upp med mina erfarenheter under 5 (snart 6 ) år med N29C. Jag tänker inte sänka den båtmodell jag sitter i , det går att modernisera även om den har 30 år på nacken. Min kommer att sälja någon gång framöver . PS Jag glömde att ett stort plus med 29C modellen är att man kan stänga om sig de dagar då vädret inte är med en hela kvällen.
  4. Jag hoppas att man inte blir attackerad för att man beskriver problem och åtgärd av detsamma i detta forum, jag refererar till "TS verkar ganska negativ " samt "det har även TS skrivit om sina sommrar, Rätt skall vara rätt" i inlägget ovanför. Jag tycker precis som N26 skriver att man ska ge N28-29 en chans , precis som jag beskrivit i tidigare svar till "nimbusspekulant". N29C har sina fördelar också (bl a motortillgänglighet och runt-omkring-seende), vilket inte citerats. Jag lägger bara fram vad som vi åtgärdat, en hjälp för presumtiva spekulanter. Framförallt så riskbedömer vi vårat båtliv efter diverse överraskningar till havs. Fem säsonger, var av den första , en riktigt hackig säsong , beroende på eftersatt väsentligt underhåll -som jag märkt och nämnt tidigare "att äga och åka båt är roligt, men inte underhållet" Dessutom står det klart att Nimbus haft väldigt brått med serieproduktionen av vissa modeller tillverkade runt c:a 1988-1995 , bl a vår N29C och kollegans N35DC, samt tidigare båtgrannen med en N28DC. Om jag väljer en Nimbus som nästa större båt(>33 fot), så funderar jag mer än en gång med tanke på årsmodell. Dom finns såklart, och oavsett tillverkare så förekommer problem. PS Ha en schysst ton i dialogen, N26. Jag tänker ha det, men påpeka gärna om jag drar iväg utan nät-arkebusering.
  5. 2016/2017 togs septitanken ut och täthetskontrollerades med heliumsniffer via den kontrollfirma som jag då jobbade på. Inga tecken på diffusion och det visade sig att septitanken var tillverkad 2004 enligt märkning. Rotationsgjuten PE-plast , något tjockare än originalet . Någon stackars tidigare ägare hade nog fått problem med läckage , det var märkligt skitigt i skottet vid tanken och under bänken vid handpumpen . Jag modifierade avluftningen till 19 mm för att vacuumtömningen skulle fungera utan att påverka septitankens konstruktion. Luftningen var totalt igensatt både i slangnippeln och i gängstudsen. Slangar bytades mellan toalett och tank samt mellan tank och nytt syrafast Y-rör. Ifrån Y-rör drogs en ny slang in bakom förväggen och upp till en standardiserad skrovtömnings anslutning. Handpumpen renoverades med nya tätningar. 2021 bytades tömningsslangen mot skrovets bottenventil och ventilens kula smordes upp med siliconfett. 2017 monterades en Gobius nivåmätare, men en av sensorerna lossnade varpå nya tejpbitar tillhandahölls av Gobius. Funkar lite si-så där. Testade vacuumsugningen med rent vatten och undertrycket påverkade inte tankkonstruktionen. Ett rent skitjobb färdigt. 2019/2020 bytades toaletten ut mot en elektrisk. Den nya toaletten anpassades så att två av fyra tidigare bultar gick att använda. Bultarna är insvetsade i en förstärkningsplåt under den platå som stolen står på. 19 mm transparent slang med backventil monterades för spolvatten. För att inte behöva ha sjövatten i stolen kopplades en trevägs ventil in så när vi lämnar båten längre stunder så spolas toan ifrån vattentanken. Avloppslangen ut ifrån kvarnen på toalettstolen är 25 mm och skarvad efter ”självfalls krumbuktern ” till 38 mm ner mot septitanken. Intagsventilen till toaspolningen började läcka 2020 varpå ett byte genomfördes 2021. En mässingsventil med rostfri kula, spindel , glandmutter och handtag införskaffades i en välsorterad VVS-butik. Det som läckte på den gamla var glanden, men efterdragning fick den inte att bli helt tät igen. Rost ifrån spindeln visade sig invändigt. Skrovgenomföringen bytades till en ny och tidigare började bli eroderad varpå ett byte blev bra. Kan nämnas att den sitter lite väl trångt mot väggen till toalettkomoden. Bilder följer....
  6. Bild på saltvattenutkastaren.
  7. Bytt skrovklädsel till vinyl med skumbaksida, självhäftande i vår Nimbus 29C, Tog bort gammal klädsel med spackel, skrapade av en del limrester med färgskrapa och stålborste. Kom fram till samma som någon tidigare sagt, att lite rester syns inte så jag la ner försöken med limlösare. Limmat lite skarvar med remsor utan skumgummi med ett special lim ifrån Armatec/Armacell (svart cellgummiisolering till kylbranschen), verkligen ett proffs lim. Allt annat jag provat såsom Pattex, Casco o Sikabond ställer höga krav på rätt temperatur och klarar inte blanka ytor.
  8. Då torkare fanns monterade på båten så testades dessa vid kraftigt regn, så även defrostern till en snabbt immande vindruta. Dock så visade sig att torkararmarna var defekta och motorerna ej stoppade i ändläget. Torkararmarna var delvis utbytta till en instabil parallellarms modell som inte höll måttet. Bland annat så delade den sig och längden varierade mellan styrbords och badbords torkare. Axlarna till torkarna var ej av syrafast material varpå rost satt sina spår rejält i gelcoaten vid torkararmsfästet under vindrutan. Motorerna fastnade emellanåt precis när man behövde dom som mest. Nya torkarmotorer inhandlades på Blocket , det blev Roca W12 med mellanlång axel(68mm) . Parallell armar inköptes på Watski och fästen av Roca. Torkarna är självparkerande och har två hastigheter. Det visade sig att torkarmotorerna (ursprungligen italienska ) går att komplettera med automatik som möjliggjorde två hastigheter och intervall. Jag kopplade parkering och låg hastighet mot brytarna på huvudbordet med lämnade kablar för hög hastighet fördragna. Vid renovering av skrovklädsel 2020/2021 bättrades kabeldragning och genomföringar till torkarmotorerna. Styrbords torkarmotors matningskabel var sönderklämd av torkarmotorns montering och takskivan. Därav omdragning av kablage till respektive ny torkarmotor direkt ifrån huvudbordet. Även spolarslangarna drogs om nu placerade utvändigt på den nya skrovklädseln i kabelkanaler. En spolarknapp i huvudpanelen visade sig vara monterad som ett eventuellt extratillbehör, trots att spolarmunstycke och slangar var dragna. Någon spolarbehållare fanns inte och kablageget till dess pump slutade i tomma intet i styrbords kabelstock som var dragen akterut. Vid elsanering 2020/2021 kopplades kablarna till spolaren om . De kablar som var tänkta till spolaren kopplades in i vattenrummet där den nya spolarbehållaren placerades. I samma rum finns redan en modifierad varmvattenberedare, en färskvattenpump, en havsvattenpump(till diskbänken) och defrosterpaketet, ett våtutrymme. Ny spolarslang drogs i kabelkanalen fram till toalettens tak där den T delas till respektive spolare via nya hål i inre pulpettaket/toataket. Så numera är båten försedd med två väl fungerande torkare som stannar där man önskar. Spolarmunstyckena används inte mycket och visade sig svåra att justera in . Funderar på att byta till slangar med torkararmsmonterade munstycken. Defrostern till vindrutan visade sig fungera dåligt vid färd med imbildning på rutan. Slangen till rutan var rejält sprucken vid dess dragning över toataket. Lagades med framgång med aluminiumtejp som håller än idag. Slangar ifrån defrosterpaketet i vattenrummet drogs om bakom kökslådorna för att inte skadas vid stängning av lådorna. Av någon oförklarlig anledning verkar detta vara ett orginalmontage där man inte brytt sig om placering så länge det inte syns(liknar fågelboet till kablage i styrpulpeten). Tidigare nämnda varmvattenberedare modifierades 2017 med en tvåpolig brytare och 2018 med blandningsventil och ny överhettnings termostat. Har i tidigare yrke sett vad som sker när en varmvattenberedare skenar och ångexploderar- och i en båt vore detta förödande så därför testas säkerhetsventilen och överhettningstermostat inför varje säsong. Volvo Flygmotors rostfria beredare funkar än och insidan är änsålänge i gott skick(fiberoptisk kontroll). Hela vattensystemet fick ett expansionskärl(hydropress) och varmvattenslangarna ut till de tre blandarna bytades till en temperaturklassad slang och fästes upp ordentligt. Orginal Oraskranar på toa och i köket packades om med orginaldelar (funna på vvs-utförsäljning). Vi kommer att byta köksblandaren till en högpipsmodell framöver.
  9. Har sedan 2019 en M25 ihop med D250SA , Smartpass120 och en CTX batteriövervakare. Har alltid fått full support på Ctek vid installationen , bl a fått en ny M25 laddare då den tidigare löste ut 6A trög nätsäkring. Ser att mina batterier vid årlig energimätning håller sig bättre än med bara skiljerelä och 25A blindladdare(mobitronic). CTX:en visar att startbatterierna i regel ligger på 90-95% energi innehåll vilket är ok för min del. Solcellernas laddning har jag dock ännu ingen status på. Om man frågar de personer på Ctek som jag varit i kontakt med så är 250 och 120 en intelligent fördelare som ersätter skiljereläer och lite till. Än så länge verkar det funka i min båt. Ctek har en bra lösning för mitt båtliv.
  10. Under våra år med 29C:n så har vi lagt 50-100 timmar per år men då ska jag erkänna att vi fick tag i en båt som hade mycket att åtgärda mest pga att vi har respekt för öppet hav. År 1 la jag ner uppemot 100 timmar på elsystemet och uppdatering av motor(inkl varmgångsproblemet) Är 2 tog renskrapning/epoxybehandling av botten samt drevuppdatering , omdragning vvs-system, ca 100 timmar År 3 var det mycket småfix såsom båda ankarspelen, landström, takluckor(uppdatering glidskenor), vattenläckor, radar(byte kondingar), ekolod, bogpropeller(fjärr o fördröjning) 50-100 timmar År 4 Ombyggnad till däckstömning och eltoa. Ny plotter med dito nätverk. Omklädnad av dynor i förpik. Byte till Ctek laddning o fördelning. Runt 50 timmar År 5 denna höst-vinter: Utbyte av all skrovklädsel i förpik, stickkoj, toalett. Sanering av mögel under skrovklädsel. Sotstoft s nedtvättning. Omdragning av kabelstockar och värmeslangar. Epoxylagning av sprickor i skrovskelett. Omkoppling av el i styrpulpet. Byte av förpikens taklucke-ram ( myggnät o mörkläggningsgardin). Renovering av dieselvärmare. Nytillverkning av gardiner. Säkert över 100 timmar redan. Kvarstår dekaltrim och motorservice. Varje säsong så tar service, målning o slipning/skrapning, konservering sin tid. Som jag sagt tidigare så är jag helnöjd med servicetillgängligheten på motor o drev samt att AD41 i min värld, rätt skött, är extremt driftssäker. Det finns en del serviceföretag/skötselfirmor som tar mer betalt för "garderobsmontage" då det blir trångt att komma till motor o drevsköld. N26Epoca och N28DC/HT samt några Nimbus:ar med dubbelmontage är väldigt trånga häromkring (tillv år runt 1988-1996). Jag tycker att det är fantastisk runtomseende, via alla fönster(även med kapellet på). Vi har även märkt att tilverkaren fångat kunder på stil o design före funktionalitet. Under åren har diverse stuvutrymmen skapats därav, då det finns outnyttjad plats i vår 29C. Den är något trångbodd uppe i dinetten, svårt att vara två vuxna där samtidigt. Tänk på att gamla båtar givetvis har sina brister men det går oftast att fixa(bara tid o ekonomi tillåter). Många båtdetaljer är dyra, därför har jag handlat mycket ifrån Ebay i NL ,DE, UK och fixat en del ifrån husbils o husvagns branschen. All service har jag utfört utom lödning av värmeväxlaren byte av dieselspridare samt drevompackning/knutbyte. Helt o hållet har vår 29C gett oss fyra härliga somrar i Öresund och Danmark. Det blir nog större båt framöver, 33-38 fot. Gått från Örnvik370-OckelboT17-Delta17-Nidelv19 till denna . Bifogar bild på sprickor invändigt i skrovskelettet.
  11. Georg Ohm har du en Nimbus av äldre modell? Känner igen svanredet till elkablar. Skrämmande att se så mycket 230 på ett o samma ställe. Kopplar om all belysning i vår N29C med Wago221, LED med 0,75mm² kabel. Undviker dock Wago där fukt kan närvara. Tagit bort fabriksmonterade "strömtjuvar", ersätter med två kablar i en ändhylsa monterade i riktiga kopplingsstycken med plintklämma. Har installerat en rad med 25st plintar för bl a belysning, 12V uttag, torkare , spolare, sökarljus. Alla kablar får ändhylsor monterade. Fick bort mycket onödig kabel i instrumentpanelen och framtida byte av switchbordet blir enklare. Löste mina batteribankar och solceller med CTEK 120, D250SA och M25 via Tradera.
  12. Hej Spekulant Nimbus Jag har i samband med att vi köpte N29 Coupe även kikat på två st Nimbus 28DC ,var av en uppvisade samma bristfälliga elinstallation(landström) likt vår . Alla Nimbus:ar som jag varit i (N28DC, N29C, N33Avanta, N34Europa, N35DC/Fly-samtliga drevbåtar) har uppvisat sot och mögel på plysch-skrovklädseln. I flertalet av 28-29 och 35 modellerna så släpper limmet på skrovklädselen. Hör med båthandlare angående att skrov-skeletet spricker/släpper mot friborden. Svårt att se då detta är dolt av inredning och skrovklädsel. Jag vet att fler har fått limma om detta. I dag är det inte så svårt med West Systems färdiga trögflytande epoxi utan starka lösningsmedel(luktfritt i båten!). Se upp med elsystem som ser ut som i min båt. Kolla att ev serviceföretag verkligen gått igenom allt. Har maskinen (AD41) gått mer än 1000 timmar kolla uppdateringar och spridarbyten. Det som är positivt med vår 29C är tillgängligheten till service av motor och drevsköldens insida. Även el-rummet och vattenrummet är åtkomligt. Med AD41 motor går den att snålköra om man inte har så bråttom, 1,5- distansen. Service är billigt i min mening: 10 liter VDS3 olja 350 kr(OKQ8) , filter (diesel o olja) 400-500kr(Mann eller Mahle). AD41(A/B) är helt befriad ifrån krånglande elektronik om avgasspjället är bortplockat och glödning bortkopplad. Nimbus båtar står högt i pris. Sen gillar vi att man har dörrar att stänga när det blir kyligt och blåsigt. Kapellet är uppmonterat på ett par minuter. Bra utrustad med bogpropeller som fungerar. Men kolla gärna på det som jag råkat ut för. Kommer längre fram till varför man får se upp med rostfriapropellrar samt varför vi valde att byta skrovklädsel.
  13. Dränhålet finns på de AD41:or jag jobbat med och det är ett antal. Precis som någon skrev så är det för att dränera ev kondensvatten ifrån insugningsluften. Ni som får läckande intercooler insatser eller värmeväxlare tänk på att följande går att utföra(precis som tubvärmeväxlare inom industrin): Hittar man den tub/rör som läcker så proppar en skicklig bilkylelödare båda ändarna så att den dyrgripen går att återanvända. I Malmö/Kvarnby finns en skicklig bilkylelödare t ex. Med rätt kunskap så kan även vändkammaren på AD31/41 värmeväxlaren öppnas.
  14. N29Coupe

    TAMD 31 anod

    Väggen var av på min AD41 vilket gjorde att motorn kokade vid pålastning. Vattnet åker in o ut 4 ggr, med bruten vägg bara 2 ggr=varmgång. Om ni inte har 1/2 " fyrkantsverktyg gör så här: Ta t ex en insex 10 mm med 1/2" fyrkantsfäste och sätt en 10 mm sexkantshylsa med 1/2" fyrkantsfäste , så slinter man inte med gaffelnyckel eller dylikt.
  15. Fixade ett nytt inspektionslock( vid stötstängerna) och en ventilkåpa med demistor ifrån VP. Satte även på ett luftfilterhus ifrån AD41P, men det gick jag ifrån då detta VP luftfiltr imploderade när det blev igensatt. Kör nu med ett tvättbart K&N filter och filterskinn ifrån motocrossen. Har dragit vevhusventilationen till ett T-stycke där oljeemulsioner faller ner i en flaska och gaser antingen sugs in i centrum på K&N filtret eller trycks ut i det fria. Blir rent i maskinrummet och lägre servicekostnad.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy