Jump to content
Tuesday 19 October 2021

N29Coupe

Medlemmar
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

N29Coupe last won the day on May 25

N29Coupe had the most liked content!

Community Reputation

24 Expert

About N29Coupe

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ser att det jag nåtat om tidigare år , inte rest sig mycket(nåtfogen). Nynåtat får ett litet konkavt dike, rundat som en hålkäl. Antar att teakplankorna sväller något och nåten jobbar som membran där i mellan. Problemet blir när man sätter solstolar som kasas på svullen nåt ,som sen rullas av. Därför fick akterdäcket till denna säsongen en figurformad utematta. Och därunder ett teakdäck som är nyslipat och såpat. Har ni andra läckage av regnvatten i de yttre fasta teakdäcken , som tar sig ner i motorrummet troligen via teakens skruvhål i sandwichplasten?
  2. Stripesen är de som satt på , men Nimbusloggorna köpte vi på Nimbus online , ett par för 1300:- Det visade sig att dom stämde nästan med stripsen måttmässigt, så jag tror att någon bytt under dessa 30 år. Loggorna blev bra där bak för stripsen var rätt så skadad där innan. Lite trixigt då dom är en färskvara och ju äldre dom blir desto svårare får dom att släppa ifrån skyddspappert. krävde mycket tålamod och tid hemma innan montaget. Ska försöka fixa till de tunna stripsen under rutan vid torkararmarna , den är mer eller mindre bortnött på sina ställen. Fick sätta en rostfri rökgasslang 45 mm, sen glasull 10 mm sen en 60 mm rostfri rökgasslang(svår att få ihop). Skarvad med stegmuff 45-42 till orginalslangen , 60 mm slangen (den yttre rökgasslangen) möter en 65 mm slang(yttre orginalslangen) som går att stick i varandra. Yttre skarvar tejpade med värmetålig (200°C) alutejp (Bevego). Den svarta yttersta värmeskyddet som ej täcker hela den nya rökgasslangen är en bit av orginalslangen som vittrar sönder i värmen. Det är viktigt att värme flyttas utåt(uppströms) i rökgasslangen annars får man lokal överhettning i första böjen. Det som satt där när vi tog över båten 2016, Det brände tillslut hål i den inre slangen (43mm) den var helt naken. Har jobbat lite lätt med brännare till gas och oljepannor i min tidigare karriär så flamvakt och överhettningstermostat dom har jag koll på men än så länge har jag bara fått återställa överhettningstermostatet. Det b erodde på att utgående värmeslang läckte in varmluft i plåtlådan. Har stenull(isolering för ångledningar) som ljuddämpare i lådan, men den hörs bra ändå. Tack o lov så har vi inte behövt köra den så mycket på nätterna, har en liten oljefylld radiator på 300W som fixat den värme som behövts hittills. Ska kontrollera brännarkopp o flamhållare till vintern samt sota ur konvektionsväxlaren. Viktigt att syna denna för sprickor med penetrantprovning om möjligt, så man inte får avgaser i varmluften. Slipat med grov rengöringsduk(Ahlsell ), fixat en slipkloss anpassad till bredden på teakplankorna och brunsåpat sen blir det som nytt. Syns på nåtningen som ligger högre än teaken att det har varit med om en del. Mycket blir omnåtat.
  3. Tack Det har varit en lång vinter men tillslut blev omklädnaden färdig bara restade läslampor saknas. Ankar däverten köpte jag på en båtmässan av Seasea. Försök att välj Båtsystems, den är lite dyrare men rostar inte som den lite billigare . Fått beta om ett antal svetsar och byta lite brickor (av 2333 rostfritt), det håller inte i saltvatten och stark värme ifrån solen(rostar svagt). Bifogar bild på hur ankaret satt när vi fick båten. Nästan skavt hål i badbryggan. Power IL ankarspelet var rejält nergånget. Elmotorn hade fått lite för lite kärlek, hela kolhållarbryggan var sönderrostad, kabelskornas pressning och kabelkardelerna var kraftigt angripna. Solonoiderna(reläer), fick renoveras, trots sin placering inne i elrummet så rostade dom(visade sig att N29c har lite inläckage av regnvatten precis här), Att ankardäverten varit i vägen ja, vid något tillfälle har tagit i vid någon kaj eller stolpe då det sticker ut 2 dm. Inte att backa emot andra båtar. Fick i Fiona i hemmahamnen med nyhubbade propellrar , syrade, balanserade och i nyskick. Ska se om mina anoder vara längre nu med mässingshubbar. Nu ligger hon på sin plats och väntar på att Danmark öppnas , annars blir det semester i svenska hamnar. Fixat lite med Volvoflygmotor/Ardic 041 värmaren. Fick lite mycket avgaser i båten vilket visade sig att avgasslangen läckte. Hittade ingen dubbelslang 43mm , så jag fick skarva och isolera om en 45 mm och en 60 mm . Värmaren fungerar fantastiskt bra varje säsong , ska dock sota den till vintern. Har bytat de två VDO logg och lodmätarna till beg. Raymarine ST60 ifrån Tradera, 125:- st med seatalk kablage!. Passar perfekt till mitt nya genomskrov lod, men VDO loggivaren verkar inte funka än. Funkade med en ST30 Bidata dock. Seatalken funkar med allt ifrån belysning, spänning och kommunikation med Raymarine Axiomen. Har även fått byta väljaren för landströmsintaget för eller akter. Fick tag på en lite mindre Krauss&Naimer väljare som samtidigt är huvudbrytare och inkopplad med en indikatorlampa. Har påbörjat slipning av akterdäcket, puh ett tradigt jobb men blir fint när det är färdigt. Fått nåta något i år igen. Har numera en skyddsmatta på akterdäcket för att stolarna drar upp nåtningen. Fick justera och sätta nya genomgående bultar till motorluckornas gångjärn. Ska teakspackla igen några gamla hål för skruvskallar som spruckit upp genom åren. Håller på att byta trappsteget i teak på akterdäcket till rejälare teak än orginalet. Lite teakjobb som skyddas med såpa endast. Tar ett tag innan detta är färdigt men det blir trevligare om man ska sälja båten framöver.
  4. Idag sattes Nimbus loggor vid vattenlinjen. Dessa är en färskvara men de här hade nog legat ett tag på Nimbus lager , mycket pilleri och strykande vid förebyggande avlyft av det tjocka skyddspapperet (klistersidan), hemma. Men några nervösa timmar senare så satt dom som en smäck. På bild syns den nya loggan i luftintagets galler som presenterats i tidigare inlägg. Invändigt blev hela omklädnaden av insidan klar när frontväggen kom på plats. Vinyl överallt, blir lättare att hålla rent om avgaserna sotar ner igen eller mögelanslag uppstår. Väldigt vitt blev det. Nya ledspots ifrån ett företag som står högt i kurs då dom tog tillbaka ledspots med IP 21 och ersatte med IP54 modellen. Och kronan på verket; den nya takluckeramen . Sjösättning på Fredag 7/5. Är en impeller och två propellrar bort....
  5. Hej Snyggt jobbat, Schneider lockade uttag? Ett tips till framtiden, sätt ett intag i ankarboxen i fören. Det underlättar när man måste ligga med fören mot bryggan. Ingen kabel på skarndäcken. Vi ligger Skanörs Hamn, sydvästra spetsen av Skåne, c:a 11 distans ifrån Danmark( Dragør). Fick vaxat hela båten idag med 3M Marine Ultra Preformance Hårdvax, helt underbart att jobba med, vilken glans på en 30årig båt. Fixade till vår nya ram till takluckan , blev ny när klädseln ändå bytades. Kompletterad med mörkläggningsgardin. Kommer mer om klädselbytet om ett litet tag. Imorgon blir det montage av nya Nimbus loggor i vattenlinjen.
  6. Hej Nim26 Jag vågade inte ta bort frugans stuvutrymme, attans bra för lite av varje, jag har en cykel där nere. Och svalt är där. Tog ner mellanväggen vid klädselbytet i vintras och kom då på hur stor plats det blev med en bredare säng. Men man får hälla med om att stuvutrymmet är bra om att logistiken kan bli lite kränglig där nere. Ordnade i år ormboet av kablar därnere under styrplatsen.
  7. 29:or av sista årgångarna(95-96) , där har jag sett de som har dörr där. och en till förpiken. Väldigt snyggt. Vi har ett draperi till stickkojen. Numera åker inte vår son med så ofta så då är stickkojen oftast stuvutrymme. Har däremot funderat på att vända stickkojen tvärs som Nimbus 28 DC/HT och Nimbus 29DC, in i stuvutrymmet. Tog ner väggen vid utbytet av skrovklädseln och vilken plats det blev. I så fall skulle vi också bett svärfar om lite dörr och vägg snickeri. Sjösättning 7 Maj väntar , jobbar 70 mil hemifrån så det blir en hektisk helge innan sjösättningen. Polera, fixa frontvägg och belysning, byte impeller o drevolja, fästa ankarkätting, byta dekaler......
  8. Helgens pussel (förutom lite sedvanlig båtbottenslipning med en giraffslip o dammsugare, och därpå bottenmålning). Fick slipat till luftintaget så att nytt emblem passade. Det skruvades och limmades på plats. Det gamla vittrade i sönder... Hylla i dött utrymme på toaletten passades in, blev hyfsat bra, svärfar är gammal inredningssnickare.
  9. Den grå går upp i targabågen utvändigt och slutar där? Orginal så går det en svart fyrledare in i hålet nertill på targabågens aktre rostfria rör. Kabeln dragen invändigt i röret uppåt (i min båt och enl el-schemat) Besörjer topplanterna, tuta och akterdäcksbelysning. Bild visar takkontakt öppnad. Kablarna går att dra om i targabågen och i innertaket.
  10. Hej Liknande upplägg med 230 uttag har jag i min 29:a, tre grupper 6A+6A+10A. En 6:a till batterieladdaren(elrummet). En 6:a till förväggen , "barskåpet" och under bordet. En 10:a till beredaren eller kaffekokare/elplatta vid diskbänken, kopplad över en väljare på förarplatsen(bild). Beredaren försedd med tvåpolig brytare(bild). Har dioder i uttagen så man ser om landströmmen är på. Har ett intag i ankarboxen och ett på akterdäcket med en Kraus&Naimer väljare för val av intag med säkerhet(ingen spänning på intagsstift som inte används) och samtidigt är den huvudbrytare. Central i motorrummet(bild) I min båt sitter en Waeco batterimonitor på förbrukarsidan. Shunten sitter mellan batterijord och gemensam jordskena för alla förbrukare förutom motorn(bild) . Två kretsar med huvudbrytare precis innanför dörren(bild). Waeco-batteri monitor ersätts snart med en Odelco som placeras vid huvudbrytarna.
  11. Så här ser det ut på luftfiltersidan. Håller på att utöka tilluften till motorrummet, enligt Björlanda Varvets Volvo Penta representant så är den undermålig på min båt .
  12. Har mailat elschemat. Åtgärdade elen i pulpeten (under instrumenteringen), för att ett antal jordanslutningar(flatstift) börjat ge dålig kontakt samt att jag drog om kabelstocken till fören (under toaletten i skyddsrör , blev enklast då vi i vinter bytat ut skrovklädseln och förbättrat belysningen). En vit skarvkontakt(elritning 2.1-2.6 ) och en oanvänd skarvkontakt togs bort. En fördelnings-kopplingsplint monterades,(kablar med ändhylsor) , kabelkanaler , skyddsrör(VP-25mm) för kablar ifrån lastrum upp till pulpeten, tog upp ett nytt "angreppshål" bakom spegeln på toaletten för enklare åtkomst, ny jordplint, fler säkringar på skena. Ctek har haft lite problem med nätavsäkringen (230V) på M25 laddaren , så jag har fått en nyare version på garanti. Inköpt 120A , D250SE, M25 och en CTX. Har tagit bort ladd-fördelningsrelä, solcellsregulator. CTX:n håller koll på energiinnehållet i startbatterierna (stämmer otroligt bra med laddningstestaren).
  13. Hej Bergnicklas o ChristerN Valeo(RhoneParis) är helt riktigt en laddningsfördelare. Jag ersatte min med ett skiljerelä ifrån Skyllermarks. Numera är det ersatt med Ctek fördelare. Laddningsfördelaren ,Valeo ,riskerar gå varm och ger ett spänningsfall. En bra start är att kolla på elschemat. Har du inget kan jag maila ett. Har dragit om det mesta av elen i båten. Nu senast ormboet under instrumenten. Om du drar in landström så tänk på huvudbrytare lättåtkomlig placerad. Spänningsindikering, jordfelsbrytare, tvåpoliga säkringar, kapslar central. All 230V i separata rör/flexslangar. Jag kör ATF olja i powertrim, trimplan och styrservo. Ta loss oljebehållaren under trimpumpen och tvätta av filterna samt byt oljan. Om oljan är missfärgad kör igenom ny olja genom trimkolvarna alt ta av oljeröret på trimkolvarna. Kontrollera de två styrreläerna dom blir lätt fuktiga finns tätare reläer. Vad för årsmodell är det? Håller tråden igång för att hjälpa alla med min erfarenhet.
  14. Har ett K&N filter på min 41B. Sätter igen under en säsong men jag drar ett motocross filterskin över. Detta tas hem och tvättas och om-oljas under säsong om så behövs. Även K&N filtret tvättas/oljas in inför varje säsong.
  15. Hej Om en båtmäklare/skötselfirma kommit med denna lösning bör han ställas till svars. Styrarm + styrgaffel med hjälm kostar en hel del.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy