Jump to content
Monday 08 August 2022

N29Coupe

Medlemmar
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

N29Coupe last won the day on May 25 2021

N29Coupe had the most liked content!

Community Reputation

30 Expert

About N29Coupe

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Översatte Bosch nr och då fick man lyckoträff. nr 3515093 kostar allt ifrån 400:- till 1600:- beroende på tillverkare Bilstein kostar 600:- , läge att ta två om detta är den felande länken.
  2. Ja så dyrt blir det men en ny ska väl funka i många år , om det är fel på den som tidigare satt på BB motor, men nu bytt plats och sitter på SB motor. Bosch nummer syns på bilden. Söker man på det hamnar man på ryska och kinesiska sidor..... Väljer en ifrån Lundby-Hissingen lagret om den inte funkar på SB motorn. Mätte båda idag med snarlika värden , resistans 845 och 870 Ohm. Erfarenhet då dessa givare gjorde entré på Volvos B230/ B234 var att dom slutade funka när dom var varma.
  3. Då var Nord West 355:an på plats men lite besvär med ny båt...dieselstopp på ena maskinen 12 distans ifrån hemmahamnen. Bra pris i Danmark. Liten vinst att danska kronan sjönk med 5 öre under affären... Blir en ny tråd i framtiden.
  4. Dyr rackare till just bara KAD44A 2400:- KAD44B, C och 300 samt div D4, D6 har en variant som finns pirat...
  5. Vår KAD44A dog helt på felkod 2.5 ,allt enligt VP:s felkodslista . Återställde och motorn gick ok in till hamn c:a 20 minuter. Har plockat ut varvtalsgivaren och mätt den utan att finna något fel. Induktiv typ. Kontrollerat kablage till EDC utan anmärkning. Ska prova och köra igen och om felet återkommer ska jag skifta givare mellan mina 44:or.
  6. Då är våran Nimbus 29C i sjön vid Essingen. Hon har kommit till en underbar familj som kommer att köra mycket i Mälaren och Stockholms skärgård. Denna tråd stoppar här nu. Vill ni veta mer om tips o tricks med Nimbus 29C så får ni fråga här i tråden, men jag kommer inte att tillägga något. Vi hoppas på att införskaffa en Nord West 355 Fly ifrån vårt västra grannland Danmark.
  7. Tack, numera skyddar vi teaken med en utematta så kanske den håller sig fin ett tag. Blandarens pip blev något hög, nästan så den tar i pappersrullen. Vi kommer att sälja till förmån för en något större båt. Dock inte för stor , det kan blir svårt att få plats i hamnarna runt Öresund, Västkusten och Danmark. Vi har öppet hav mellan Sverige o Danmark där sjön snabbt går upp i 1-2 meters vågor och då känns det tryggt med större tyngre båt som inte har så bråttom. Vill prova rak axel och ev. dubbelmontage. Blir dock en avvägning för rådande dieselpris. Sneglat lite på Nimbus 320 och Aquador32 men bara de med Volvo-motorer. Tittar även på Princess 330,34,35,360 Fly, Sealine 350/360 Fly och Fairline Fly. Men vet inte om vi verkligen vill ha flybridge, dom kan vara rätt besvärliga vid tilläggning m a p vindfånget, när det blåser 10-12 sm. Favoriten är Nord West 355, men då blir det drev och Volvo 24 ventilare.
  8. Till denna säsong fick teakdäck /motorluckor restaureras. 50 pluggar och dito skruvar bytades ut. Ett skarpt skär till en hyvel och ett plugg borr samt ett special slipat stämjärn blev till stor hjälp. Nya pluggar och teakdäcksskruvar med låg skalle införskaffades. Omnåtning av ca 20 procent av nåtskarvarna. Speciellt de som utgör N-loggan i varje motorlucka blev svåra att fixa till. Luckornas alla nåtskarvar skars med hyvelstålet varpå lösa nåtskarvar visade sig. Sedan drogs alla trasiga teakpluggar (faner?) upp, samt att skruvar där under bytades ut. Torkning i 30 gradigt pannrum i större bostadsfastighet gjorde susen inför slipningen. Efter slipningen nåtades alla trasiga skarvar om och nya skruvar och teakpluggar monterades. Teakpluggarna limmandes med West Systems epoxi. Nya gångjärn till motorluckorna införskaffades, då dessa var av 2333 rostfritt, som börjat korrodera i ytan, gick ej att få fint med ens med betpasta. De nya gångjärnen är tyvärr dock felvända då Roca bara tillverkar den modellen numera. Köksblandaren bytades ut och samtidigt förbättrades vaskens utlopp. Även två läckande T-stycken till kall vattensystemet bytades . Omplacering av spolarbehållare och vattenpumpar för att lättare kunna dra om färskvattensystemet. Nu kanske vår fina Fiona (Nimbus 29 Coupe) byter ägare.
  9. Hej Min AD41B gick varm på högre varvtal eller belastning likt din VP-motor. Felet: Vägg i växlaren var lös. Lödades fast , problemet borta. Hade bytat termostater och allt möjligt innan utan verkan. Lämna in växlaren till LISAB Malmö som fann felet och avhjälpte det. Denna vägg kan vridas loss av på de motorer som har offeranod i växlaren, vid demot/remont av gavellocket. I vissa fall så kan väggen vibrera loss. Min fick lödas om igen förra säsongen. Växlaren är 4 vägs cirkulationsmässigt(sjövatten) men blir delvis tvåvägs när väggen läcker eller lossnar.
  10. Hej VP:s drev-verkstadshandbok 280/290, den följer jag vart 3:e år, då knutbälg byts . Inget annat än VP-orginal knutbälgar då temahuset o us-pirat spricker oväntat. Finns en rad detaljer som jag slutat upp med chansningar på för att tjäna några hundringar , bl a impeller, packboxar, drevdetaljer. Glöm inte att byta vattenslangen om den inte åtgärdats på ett antal år. Kan vara svår att komma åt ifrån insidan av skölden. Renovera avstängningsventilen på sköldens insida, om möjligt eller byt till kompositvinkeln . Inspektera slanganslutningen på drevet. Har provat piratdel där men det blev olyckligt. Byt växelvajern i förbyggande, inte skoj att få avbrott ute i sjön eller vid hamn manöver, VP-orginal är inte dyr(7,75meter till Nimbus29C kostade 700:-). Tips: Har du badbrygga så häng drevet i ett spännband så underlättas montaget av drivknuten på splinestappen. Följ sedan ordningen enligt VP handboken, och som nämnts tidigare i tråden, kräng den stora slangklämman upp på drevet genom att öppna den max.
  11. Jäpp , bara att skruva av. Eventuellt fixa ny packning eller använd Hylomar. Risken att skära gängor är liten , diesel är olja och gängorna är mycket korta.... Jag använder vid längre gängor mellan rostfritt , Molycote 111suveränt medel. Min tank fick "dammsugas" då ingen varit i den tidigare...mycket påväxt. Att dieseln var grönfärgad var inte heller så bra....
  12. Hej JonatanB Så här fick jag göra med min Nimbud29Coupe 1990: Sleipner är detsamma som Sidepower. I din Nimbus 28DC sitter säkert en Sleipner/Sidepower 3kW/4,1hp. Skaffa ett fördröjningsrelä ifrån Sidepower(finns svensk filial finns, annars norsk). Det kostar c:a 1500:-, komplett med kablar. Köp sen nya brytpinnar, inre (den du troligen bytat flera gånger ) och den yttre, av Sidepower. Ska sitta två på skyddskåpan till bogpropellern. Byt växeloljan nu när båten är på land. Ska va en EP90 olja, trögflytande (samma som man tryckte i bakaxlar på Volvo 240 på 80-talet). Ett tips är att koppla in en enkel fjärrkontroll till bogpropellern i samband med ombyggnad till fördröjningsrelät. Min ombyggnad innebar inga fler avbrutna brytpinnar och att frugan kan köra bogen på fördäck vid förtöjning eller avsegling samtidigt som jag kör bogproppen på gasreglaget.
  13. Ser att det jag nåtat om tidigare år , inte rest sig mycket(nåtfogen). Nynåtat får ett litet konkavt dike, rundat som en hålkäl. Antar att teakplankorna sväller något och nåten jobbar som membran där i mellan. Problemet blir när man sätter solstolar som kasas på svullen nåt ,som sen rullas av. Därför fick akterdäcket till denna säsongen en figurformad utematta. Och därunder ett teakdäck som är nyslipat och såpat. Har ni andra läckage av regnvatten i de yttre fasta teakdäcken , som tar sig ner i motorrummet troligen via teakens skruvhål i sandwichplasten?
  14. Stripesen är de som satt på , men Nimbusloggorna köpte vi på Nimbus online , ett par för 1300:- Det visade sig att dom stämde nästan med stripsen måttmässigt, så jag tror att någon bytt under dessa 30 år. Loggorna blev bra där bak för stripsen var rätt så skadad där innan. Lite trixigt då dom är en färskvara och ju äldre dom blir desto svårare får dom att släppa ifrån skyddspappert. krävde mycket tålamod och tid hemma innan montaget. Ska försöka fixa till de tunna stripsen under rutan vid torkararmarna , den är mer eller mindre bortnött på sina ställen. Fick sätta en rostfri rökgasslang 45 mm, sen glasull 10 mm sen en 60 mm rostfri rökgasslang(svår att få ihop). Skarvad med stegmuff 45-42 till orginalslangen , 60 mm slangen (den yttre rökgasslangen) möter en 65 mm slang(yttre orginalslangen) som går att stick i varandra. Yttre skarvar tejpade med värmetålig (200°C) alutejp (Bevego). Den svarta yttersta värmeskyddet som ej täcker hela den nya rökgasslangen är en bit av orginalslangen som vittrar sönder i värmen. Det är viktigt att värme flyttas utåt(uppströms) i rökgasslangen annars får man lokal överhettning i första böjen. Det som satt där när vi tog över båten 2016, Det brände tillslut hål i den inre slangen (43mm) den var helt naken. Har jobbat lite lätt med brännare till gas och oljepannor i min tidigare karriär så flamvakt och överhettningstermostat dom har jag koll på men än så länge har jag bara fått återställa överhettningstermostatet. Det b erodde på att utgående värmeslang läckte in varmluft i plåtlådan. Har stenull(isolering för ångledningar) som ljuddämpare i lådan, men den hörs bra ändå. Tack o lov så har vi inte behövt köra den så mycket på nätterna, har en liten oljefylld radiator på 300W som fixat den värme som behövts hittills. Ska kontrollera brännarkopp o flamhållare till vintern samt sota ur konvektionsväxlaren. Viktigt att syna denna för sprickor med penetrantprovning om möjligt, så man inte får avgaser i varmluften. Slipat med grov rengöringsduk(Ahlsell ), fixat en slipkloss anpassad till bredden på teakplankorna och brunsåpat sen blir det som nytt. Syns på nåtningen som ligger högre än teaken att det har varit med om en del. Mycket blir omnåtat.
  15. Tack Det har varit en lång vinter men tillslut blev omklädnaden färdig bara restade läslampor saknas. Ankar däverten köpte jag på en båtmässan av Seasea. Försök att välj Båtsystems, den är lite dyrare men rostar inte som den lite billigare . Fått beta om ett antal svetsar och byta lite brickor (av 2333 rostfritt), det håller inte i saltvatten och stark värme ifrån solen(rostar svagt). Bifogar bild på hur ankaret satt när vi fick båten. Nästan skavt hål i badbryggan. Power IL ankarspelet var rejält nergånget. Elmotorn hade fått lite för lite kärlek, hela kolhållarbryggan var sönderrostad, kabelskornas pressning och kabelkardelerna var kraftigt angripna. Solonoiderna(reläer), fick renoveras, trots sin placering inne i elrummet så rostade dom(visade sig att N29c har lite inläckage av regnvatten precis här), Att ankardäverten varit i vägen ja, vid något tillfälle har tagit i vid någon kaj eller stolpe då det sticker ut 2 dm. Inte att backa emot andra båtar. Fick i Fiona i hemmahamnen med nyhubbade propellrar , syrade, balanserade och i nyskick. Ska se om mina anoder vara längre nu med mässingshubbar. Nu ligger hon på sin plats och väntar på att Danmark öppnas , annars blir det semester i svenska hamnar. Fixat lite med Volvoflygmotor/Ardic 041 värmaren. Fick lite mycket avgaser i båten vilket visade sig att avgasslangen läckte. Hittade ingen dubbelslang 43mm , så jag fick skarva och isolera om en 45 mm och en 60 mm . Värmaren fungerar fantastiskt bra varje säsong , ska dock sota den till vintern. Har bytat de två VDO logg och lodmätarna till beg. Raymarine ST60 ifrån Tradera, 125:- st med seatalk kablage!. Passar perfekt till mitt nya genomskrov lod, men VDO loggivaren verkar inte funka än. Funkade med en ST30 Bidata dock. Seatalken funkar med allt ifrån belysning, spänning och kommunikation med Raymarine Axiomen. Har även fått byta väljaren för landströmsintaget för eller akter. Fick tag på en lite mindre Krauss&Naimer väljare som samtidigt är huvudbrytare och inkopplad med en indikatorlampa. Har påbörjat slipning av akterdäcket, puh ett tradigt jobb men blir fint när det är färdigt. Fått nåta något i år igen. Har numera en skyddsmatta på akterdäcket för att stolarna drar upp nåtningen. Fick justera och sätta nya genomgående bultar till motorluckornas gångjärn. Ska teakspackla igen några gamla hål för skruvskallar som spruckit upp genom åren. Håller på att byta trappsteget i teak på akterdäcket till rejälare teak än orginalet. Lite teakjobb som skyddas med såpa endast. Tar ett tag innan detta är färdigt men det blir trevligare om man ska sälja båten framöver.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy