Jump to content
Tuesday 28 June 2022

Monitor

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Monitor

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, har precis köpt en Örnvik 670 (gamla modellen) med en 175 hk i aktern. Ena av hydralikslangarna är trasig, och systemet är gammalt (men fungerande ) tanken som slår mig om det är värt att reparera eller om jag ska köpa Smart Tab SX ? fungerar det i verkligheten att inte justera trimplanen? Erfarenheter? Hälsn
  2. Hej - min båt köptes stripad i mattsvart och tidigare ägare hade även stripat gångbordet, vilket inte fungerar alls - har nu tänkt att lägga på matt svart fär men hittar inte ngn - kan man köpa vanligt topcoat och blanda in mattpasta? någon därute som har ett tips //Mats
  3. Hej, Piedestalen blev klar nu i dagarna och snart dags för montering. Jag följde råden med en 80 mm större varvräknare och ska sedan montera in 52 mm instrument för övriga. Plottern blev en 7" och roderindikator en 52 mm display som kommer att sitta ovan gas/vxl reglaget. På köpte blev det en ny hydraulik med ratt ute (inge flybridge utan på däcket) och inne. PÅ motorfronten har jag tagit hjälp och den snurrar i varje fall och nästa steg är att kolla kompression, startmotor och generator - fann ut att den var sötvattenkyld vilket var en positiv överraskning. I veckan bär det av att köpa strålkastare och däcksbelysning Snart är det målning av däck när det blivit varmare och sedan sjösättning //Mats
  4. Hej, intressant med Biltemas instrument - har hittills kollat på KUS instrument med direktlev från Kina. innan slutval och beställning gäller nu att kolla anslutningspunkter och dimensioner - skrev just ut en verkstadsmanual så nu vidtar litteraturstudier innan nästa steg. Stort tack för era svar och engagemang //Mats
  5. Hej - tack för tipsen - Wreckdriver -vad snyggt det blivit. Tidigare ägare har kapat bort BB delen av piedistalen, så jag har gjort en egen avslutning (lite knöligt är det alltid att göra gjutformar . men blev helt ok), och då blir den utan avställningsytan du har. Hare inte heller teakbrädan på Sb, men där kommer det till ngt oklart vad. Av er som har en Aramis - hur många sittplatser har ni (om ngn ) i hytten? Hälsningar Mats
  6. Tack för svar - borde nog ha upplys om motor och båttyp också (dvs en gammal Aramis 30, med en Perikins 6-345 utan ambition att övernatta). Nåväl Bränslemätare är ju som sagt självklar liksom kompass och annat som har med sjösäkerhet. av de övriga instrumenteten som ni rekommenderar varvräknare Oljetrycksmätare tempmätare avgastemplarm Kan man göra det enkelt för sig och gå till Biltema eller är det så att VDO instrumenten (eller motsvarande) är så mycket bättre. Analogt eller digitalt. Och är ngn av de fyra ovan utbytbara mot en varningslampa. Jag har tidigare inte köpt instrument (men dock regulator till solpanel) från Kina - hur är kvalitén på instrument - någon som har en erfarenhet Vad gäller batterimonitor så har jag en i min segelbåt, men tänkte (kanske fel) att det är inte lika nödvändigt i en motorbåt eftersom jag laddar upp batteriet hela tiden. En sista fråga om motorn - är det överhuvudtaget någon idé att sätta in en sötvattenkylning på en sådan gammal motor - är idag sjövattenkyld Tack för era kommentarer och råd - de behövs (känns lite enklare med segel, skot och annat som här seglingen till). Hälsningar
  7. Hej igen - nu är instrumentpanel och styrpulpet plastade och klara - men vilka instrument skall man ha i en motorbåt som kompletterar en plotter/ekolod? Båten kommer inte att göra mer än 14-16 knop. Varvräknare och bränslemätare är ju självklart. Vad ska man ha voltmätare, oljetrycksmätare och temperaturmätare till för - räcker det inte med ett larm för temperatur? Som ni inser är jag helt novis på motorer och båtlivet har hittills bara inkluderat segelbåtar i alla de slag - kompentensutveckling på gamla dar Hälsningar Mats
  8. Monitor

    Aramis 30

    Hej, Hittar en skylt som det stå 6-354 på, dock inte ngt T. Som ni ser finns det en del att göra på motorn - har inte provstartat då jag måste koppla in gasvajer , kolla bränslepump mm - så alla tips och handböcker jag kan få tips om är mycket välkommet. I projektet för närvarande ingår att ta bort all foliering på däck och måla om däcket med ny däckfärg, installera hydraulisk styrning ( har två rattpumpar av äldre Sleipnermodell) och ska nu köpa slang och kolv samt plasta fast kolven. På plastningsfronten ligger ny förlucka, och kompletteringsplastning med nya sidor till styrpulpeten. Lite senare när det blivit lite varmare kommer vi väl till resten av el och elektronik. Är det ngn som vet var man kan lämna in en gammal reflektor för om-kromatering / nytt ytskikt - det följde med ett gammal sökarljus som är riktigt häftigt men reflektorn är kass och behöver åtgärdas. Hälsningar Mats
  9. Hej, I min ankarbox som ör djup och svår jobbad förutom att kättingen till ankarspelet ligger där ville jag också hitta en lösning på detta - dels ha en bra åtkomst till tamparna och sedan att de inte låg och var fuktiga in en stor hög. eftersom jag dels hade en bit teakbräda kvar och lite polyester kvar gjorde jag en ram (kan fota efter jul) som jag sedan plastade fast på insidan. I tekabrädad skruvade jag fast aluminiumkrokar (från IKEA och använde sedan gamla segelband (som kommer med när man köper segel - går ju med vanliga enklare spännband också) som upphängning. Det hela fungerade så bra att ja nu har detta i de båda aktra stuvarna och i den förliga ankarboxen. Är ngn intresserad av ett foto kan jag fixa ett efter jul //M
  10. Hej, För ett par år sedan hade jag min båt på Oxelösunds varv för genomgång efter en grundstötning (byte av rigg och genomgång av köl mm). Det var på hösten så den blev klar över vintern och jag hämtade en färdig, städad, och fullt iordningsställd båt på våren efterår. //M
  11. Hej, Jag tycker att det räcker - beroende på val av lina kan du också gå ned i tjocklek, men det blir obekvämt då. Det är bra om gajarna ör lite lättare eftersom du säkert oftast kommer att segla i något svagare vindar än vad som kan vara fallet med ett vanligt försegel. Jag har en större båt och har 8 mm i gajar och 10 mm i skot och tycker att det är bekvämt att greppa.
  12. Monitor

    Aramis 30

    Hej, här kommer två bilder - den är inte sjöklar i dagsläget utan inredning, styrsystem, målning däck och däcksluckor mm återstår så vintern är räddad. Motorn fotar jag av imorgon. Vet bl annat att jag måste byta avgasslang och vet inte riktigt vad jag ska ha - är alla typer lika bra - dvs kan jag bara gå in hos en vanlig tillbehörsaffär och be om ett par meter? //
  13. Monitor

    Aramis 30

    Jag får gå ned och fota när båten kommer - antar att det borde finns någon skyl el dyl på motorblocket som skvallrar om vilken modell det är?
  14. Monitor

    Aramis 30

    Hej, jag har precis köpt en Aramis 30 och undrar om det finns ngn på forumet som har tillgångtillinstruktionsboken för Perkins diesel som installerades samt givetvis annan dokumentation som jag skulle kunna få ta del av/köpa/kopiera. Hälsningar Mats
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy