Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

ChiefenOlle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om ChiefenOlle

  • Placering
    Landkrabba
  1. Bensin eller snarare Ottomotorn lär finns kvar. El är bara realistiskt i ett få tal fall. Ska Sveriges bilister köra elbilar så räcker inte elen till, vi måste bygga 1-2 nya kärnkraftverk. Det behövs inte enligt Miljöpartiet eftersom dom ändå vill få bort majoriteten av bilarna. Vätgas kan vara en lösning om den produceras lokalt med vinde eller solkraft. Det kommer att byggas många mackar med vätgas men knappast sjömackar, de lär vi få vänta på. E85 är ren idioti och ett resultat av ett politiskt spel. Borgligheten satsade på E85 som en eftergift till Centern för att de inte skulle kräva en omedelbar stängning av kärnkraften. På den tiden var Centern ett parti för bönder som skulle kunna odla grödor som sen skulle bli etanol. Det bränsle som kan bli stort i framtiden är Metanol. Det kan produceras i landet, görs av skogsavfall. Har mycket små utsläpp. Mindre brandfarligt än bensin. Det är också ganska billigt, produktionskostnad runt 6kr/liter. Bilar för E85 kan oftast köras direkt på Metanol. Övriga bensinmotorer kan köras efter en enkel ombyggnad. En MerCruiser kan man få för Metanoldrift, man chippar bara om. Även Volvo kan leverera fast något motvilligt. Ökar användningen av Metanol så kommer antalet tankställen också att öka. Den finns redan båtar och andra fordon som körs på Metanol. Längre fram kan vi kanske ersätta mindre mindre bensinmotorer med bränsleceller/eldrift men behålla tankar mm. Björn Gillberg är den enda miljöaktivisten som lever i verkligheten och han jobbar idag med Metanol.
  2. Flampunkten är den temperatur där vätskan kan avge antändbar gas. Diesel behöver minst 60gr men bensin behöver bara vara varmare än -20 gr. Den termiska tändpunkten är den temperatur som krävs för att vätskan ska antändas av sig själv dvs det behövs ingen gnista. Den är högre för bensin än för diesel. I ett kallt maskinrum är bensin farligare men i ett varmt rum är dieseln farligare. Maskinrumsbränder uppstår oftast därför att diesel läcker från något ställe tex i de ledningar som matar bränslepumparna och sprutar på avgastrummor och/eller avgasturbinerna. Läckaget uppstår sällan på bränslerören mellan pumpar och bränsleventiler. Trycket där är flera hundra bar och ett läckage skulle vara förödande. Den explosiva blandningen av bränsle/luft är ganska kritisk. Sannolikheten är ganska liten. Diesel som rinner ut på vattenytan dunstar ganska långsamt men bensin dunstar fort. Att simma där är betydligt farligare om det är diesel. Har man varit på en brandövning och eldat diesel i ett öppet kar så ser man dels att det är gaska enkelt att få det att brinna och det brinner länge. Vilket som är farligast, bensin eller diesel är svårt att säga, skillnaden är ganska liten. Båda är farliga om man inte sköter sina anläggningar.
×
×
  • Skapa nytt...